Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Lichtjes in wegdek wijst ritser de weg

Uitvinding Vialis voorkomt asociaal weggedrag en files

HAARLEM, maandag 8 juli 2002

Slecht of asociaal ritsende automobilisten, of weggebruikers die de ritser geen kans geven, leiden op de snelweg vaak tot de bekende vinger of geïrriteerd getoeter. In de beleving van de weggebruiker leidt slecht of asociaal ritsen tot vertraging of zelfs files, alhoewel dat nooit is bewezen. Vialis, een dochteronderneming van het beursgenoteerde Koninklijke Volker Wessels Stevin, heeft een unieke wegmarkering uitgevonden om het ritsen beter en zonder ergernis te laten verlopen. Voor deze vondst, die in samenwerking met de TU Delft is ontwikkeld, heeft Vialis inmiddels het octrooi verkregen.

De vondst van Vialis, de zogenoemde Vialisline, bestaat uit een uit LED-lichtjes opgebouwde wegmarkering. Behalve voor het ritsen is het lichtjes-systeem ook geschikt om in andere situaties verkeer om te leiden om daarmee de capaciteit van ons drukke wegennet te vergroten. Zo kan een snelweg met twee stroken bij een dreigende file worden veranderd in een snelweg met drie stroken. Door LED-lichtjes in het wegdek 'aan te doen' ter vervanging van de witte strepen, kunnen de bestaande rijstroken worden versmald om zo ruimte te scheppen voor een extra strook. Inmiddels is hiermee ervaring opgedaan in een proef op de A15 tussen Papendrecht en Wijngaarden. Alleen werd daar geëxperimenteerd met glasvezelmodules, die snel versleten, terwijl de LED-verlichting duurzaam is.

Volglichtjes

Bij het ritsen zit de kneep 'm in de volglichtjes, die ervoor zorgen dat de automobilist voldoende ruimte schept. Het invoegende verkeer op de linkerstrook ziet bij het begin van de ritslocatie aan de rechterkant een doorgetrokken witte streep. De automobilist op de middelste of rechtse rijstrook wordt gedetecteerd door camera's. Zijn snelheid wordt vastgesteld en afhankelijk van zijn snelheid en die van de auto voor hem, ziet hij voor zich een bewegend groen lichtje opdoemen. De bedoeling is dat hij dit met de auto meebewegend lichtje volgt en zijn snelheid daaraan aanpast. Het systeem is zo afgesteld, dat het 'meerijdende' groene lichtje precies voldoende ruimte schept om op de invoegplek de ritser er tussen te laten. Zowel de doorgetrokken streep als het groene volglichtje worden door de LED-lichtjes uitgestraald. De witte streep is voor alle weggebruikers te zien, het groene volglichtje is alleen zichtbaar voor de automobilist op de middelste rijstrook.

In overleg met Rijkswaterstaat zoekt Vialis naar een proeflocatie om de Vialisline uitgebreid te testen in samenwerking met TNO. De LED-lichtjes die Vialis wil gaan gebruiken, bestaan uit een onderhuis van glasvezel versterkt polycarbonaat waarop een koelprofiel wordt geplaatst. Het koelprofiel voert de warmte van de LED's af en is zo gevormd dat de printplaten en LED's er makkelijk op gemonteerd kunnen worden. Erbovenop komt nog eens een bovenhuis van glasvezelversterkt polycarbonaat. De LED's worden in het wegdek gefreesd.

PROFIEL VIALIS

Vialis (ontstaan uit Nederland Haarlem NMA Railway Signalling en Volker Stevin Systems) is één van de ruim 130 werkmaatschappijen van Koninklijke Volker Wessels Stevin nv (KVWS) en richt zich op het, integreren, optimaliseren en managen van verkeersstromen in alle modaliteiten. KVWS is een Nederlands bouwconcern dat zich richt op het ontwerpen, ontwikkelen, realiseren en beheren van bouwprojecten.

Vialis werkt op nationale en internationale schaal samen met overheden, ondernemingen, belangengroepen en kennisinstituten voor het verwerven, toepassen en doorontwikkelingen van kennis van producten, systemen, service en consultancy op het gebied van verkeer en mobiliteit en beschikt over referenties in alle modaliteiten van de verkeersmobiliteit.



Ingezonden persbericht