AutoRai

8-7-2002

Renault schenkt Trafic aan IVA

Ter gelegenheid van het feit dat Renault sinds 1 januari van dit jaar het best verkochte merk in Nederland, is heeft het Franse merk besloten een Renault Trafic te schenken aan de IVA (Instituut Voor Autobranche & Management) in Driebergen.

Daarmee poogt de Créateur dAutomobiles de opleiding met Een toekomst met toekomst een steuntje in de rug te geven.

Als gespecialiseerde HBO-opleiding voor de autobranche en het daarbij horende management richt de IVA zich de laatste jaren meer en meer op het commercieel maken van de techniek. Het gaat er daarbij niet alleen om waar al deze techniek zit of waarvoor het dient maar vooral ook wat het voor de klant betekent. Voor de studenten van de IVA is het van groot belang dat zij in aanraking komen met de meest moderne technieken, zoals bijvoorbeeld de common rail techniek op hedendaagse dieselmotoren. De 1.9 dCi 100 pk motor van de Renault Trafic leent zich bij uitstek om kennis en ervaring te doen van de allernieuwste snufjes, in combinatie met de auto als geheel, de International Van of the Year 2002.

De per 1 juli gepubliceerde verkoopcijfers van personenautos in Nederland geven aan dat Renault thans in Nederland de onbetwiste nummer 1 is. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar steeg het marktaandeel van Renault in een dalende personenautomarkt met maar liefst 1,6 % punten tot 11,0 % ofwel 32.092 autos. Belangrijkste bijdrage aan deze resultaten wordt nog steeds geleverd door de zeer succesvolle Laguna, de best verkochte auto in zijn segment en de Scénic, beste in het M1 MPV-segment.

Ook in de lichte bedrijfswagensector blijft Renault goede resultaten boeken: in Nederland heeft Renault de eerste helft van 2002 een marktaandeel van 9,6 % (4475 voertuigen) behaald, een stijging van 1,1 % punten ten opzichte van de eerste zes maanden van vorig jaar (4151). De populaire Kangoo was verantwoordelijk voor 4,4 % marktaandeel. De Trafic, het model dat aan de IVA is geschonken, is tweede met 2,6 % (1204).