Belgacom

9 juli 2002

Hof van Beroep stelt Belgacom in het gelijk tegen Euphony

Het Hof van Beroep van Antwerpen heeft Belgacom gelijk gegeven in een rechtszaak die zij aanspande tegen Euphony, een wederverkoper van telefonie-diensten. Deze laatste werd schuldig bevonden aan onwettige kettingverkoop, onwettige reclame van deze kettingverkoop en onwettige werving van klanten. Belgacom verheugt zich over deze uitspraak die paal en perk stelt aan dergelijke wervingspraktijken in de telecomsector.

De feiten waaraan Euphony schuldig werd bevonden, zijn duidelijk in strijd met de wet op de handelspraktijken.

De reseller heeft onder meer een verkopersnetwerk uitgebouwd dat gebaseerd is op onwettige kettingverkoop. Zo krijgen verkopers belangrijke boni/commissies indien ze nieuwe verkopers aanbrengen of opleiden. Het Hof van Beroep bevestigt dat de deelnemers van het verkoopnetwerk uiteindelijk meer voordelen bekomen door het aanwerven van verkopers dan door het aanbrengen van klanten. Euphony moet zijn verkoopssysteem stoppen en aanpassen, zoniet zullen dwangsommen van 2500 ¤ per dag worden toegepast.

Bovendien is het Hof van oordeel dat Euphony's reclame, waarin zij Belgacom voorstelt als "partner", onwettig is en eveneens moet stopgezet worden. Diverse getuigenissen van ontevreden klanten wezen erop dat Euphony zich ten onrechte bij potentiële klanten aanbiedt als "partner", "vertegenwoordiger", of "met medeweten" van Belgacom. Ook hier werden door het Hof van Beroep dwangsommen vastgelegd.

Het arrest is voor Belgacom van groot belang in haar strijd tegen onrechtmatige wervingspraktijken die in de telecom-sector helaas ingang hebben gevonden, en waarvan bonafide klanten het slachtoffer worden. Belgacom raadt haar klanten dan ook aan voorzichtig te zijn indien deur-aan-deur verkopers telecom-contracten voorstellen.