AutoRai

10-7-2002

Een sportieve nieuwe dimensie in het luxesegment

De nieuwe Audi A8 staat op het punt zijn entree te maken: met overtuigende rijeigenschappen, revolutionaire technologie en exclusieve design en uitrusting zet hij nieuwe sportieve maatstaven in het luxesegment. Vier aspecten kregen tijdens de ontwikkelingsfase van de nieuwe Audi A8 de hoogste prioriteit: design, gewicht, dynamiek en elektronica. Vier aspecten die allemaal één enkel idee als uitgangspunt hebben: gemak. Met andere woorden, een ongecompliceerd design, moeiteloze acceleratie, plezierig weggedrag - de bestuurder van een A8 merkt niet dat hij met een grote limousine is - en ten slotte bedieningsgemak.

Het ontwerp onderstreept het unieke karakter van de nieuwe A8. Zijn lijnenspel is zorgvuldig gekozen, met grote, opvallend gewelfde vlakken. Het profiel met de lage neus, korte overhang voor en achter en markante achterzijde geeft duidelijk uiting aan zijn dynamische capaciteiten.

Twee krachtige, energieke V8-motoren, een 4,2-liter versie met een vermogen van 246 kW (335 pk) en een 3,7 liter die goed is voor 206 kW (280 pk), staan ten tijde van de marktintroductie (eind 2002) ter beschikking. Een nieuw kenmerk in de A8 is de 6-traps automatische transmissie met tiptronic-bediening die een optimale overgang tussen de verschillende versnellingen waarborgt. Ook is het mogelijk om met behulp van schakelhendels aan het stuur te schakelen; de ergonomische voordelen van dit concept werden reeds aangetoond in de Audi R8, winnaar van de 24 Uren van Le Mans.

In combinatie met het lage gewicht van de aluminium carrosserie, die volgens het Audi Space Frame (ASF) principe is gebouwd, zorgen de krachtbron en transmissie voor uitstekende prestaties en een voorbeeldig brandstofverbruik. De quattro® permanente vierwielaandrijving zorgt ervoor dat het motorvermogen op voortreffelijke wijze op de weg wordt overgebracht.

De nieuwe A8 is standaard voorzien van een luchtgeveerde aluminium wielophanging. Deze biedt onder alle omstandigheden de beste wegligging. Met behulp van de continu variabele afstelling van de dempers, gaat de adaptive air suspension carrosseriebewegingen tegen, wat tevens de wegligging en het rijcomfort ten goede komt. De bestuurder kan uit drie instellingen kiezen om de ophangingskarakteristiek te variëren van zeer sportief tot ultra-comfortabel.

Bij adaptive air suspension is elk wiel aan een luchtgeveerde unit bevestigd. Door de luchtmassa in de veerpoot te veranderen, wijzigt de stugheid van de veer of het niveau van de auto. Onder het rijden herkent het systeem aan de hand van carrosserie- en assensoren de actuele rijomstandigheden. Als de rijdynamiek daarom vraagt, bijvoorbeeld bij een onverwachte uitwijkmanoeuvre, verandert de demping meteen naar 'hard'. De voordelen zijn duidelijk merkbaar, bijvoorbeeld in de eerste bocht die de bestuurder aansnijdt: carrosseriebewegingen (overhellen, duiken) blijven vrijwel achterwege. De veerwegen zijn altijd optimaal. Met deze nieuwe wielophanging worden ook oneven wegdekken voor het gevoel helemaal vlak.

De adaptive air suspension werkt volledig automatisch, maar men kan de instellingen ervan ook zelf beïnvloeden. Voor extra veel rijplezier beschikt de nieuwe Audi A8 over vier verschillende voorkeuzes. Deze zijn in te stellen in MMI, de Multi Media Interface. De standen 'automatic' en 'comfort' leggen de nadruk op comfort, terwijl 'dynamic' juist in een sportieve bui van pas komt. De vierde stand is om de bodemvrijheid te vergroten, zodat de Audi A8 bijvoorbeeld een hoge stoeprand op kan rijden.

De automatische niveauregeling zorgt er onafhankelijk van de belading voor dat de auto altijd dezelfde positie ten opzichte van het wegdek behoudt. Bij snelheden boven de 120 km/h komt de auto automatisch dichter bij het wegdek te liggen. Het verlaagde zwaartepunt verbetert de wegligging en de lagere luchtweerstand heeft een gunstige invloed op het verbruik.

Er zal tevens een meeruitvoering verkrijgbaar zijn: de Audi A8 met adaptive air suspension - sport. Dat is het eerste model met sportonderstel op basis van luchtvering. Een andere innovatie in de nieuwe Audi A8 is adaptive light. Dit is een nieuw type verlichting dat sterk opzij schijnt. Adaptive light schakelt automatisch in vanaf een bepaalde verdraaiing van het stuurwiel. Hierdoor ziet de bestuurder bij afslaan in het donker eerder wat er op hem afkomt.

De A8 is een rijdersauto, maar niet alleen vanwege zijn uitstekende rijeigenschappen. Zo is het interieur voorzien van de Multi Media Interface (MMI). Dat is een geheel nieuw interactief systeem waarmee de bestuurder instellingen van de auto en communicatiesystemen kan vastleggen.

Het informatie- en communicatie-aanbod in een limousine beperkt zich niet meer tot radio, navigatie en telefoon. Daarom is het bijzonder belangrijk dat dergelijke functies zo gebruiksvriendelijk mogelijk zijn. Met dit geïntegreerde bedieningsconcept kan een omvangrijk scala aan systemen volgens dezelfde menustructuur worden bediend. Dat is overzichtelijk, comfortabel en snel te begrijpen. MMI bestaat uit twee delen: de MMI-terminal in de middenconsole (voor de bediening) en het MMI-display in het dashboard. Dit 7-inch kleurendisplay is wegklapbaar.

De MMI-terminal is centraal in de middenconsole aangebracht en vanuit elke zitpositie bedienbaar. De belangrijkste hoofdmenu's zijn direct met de functietoetsen oproepbaar:

Entertainment (radio, cd, tv)

Communicatie (telefoon)

Informatie (navigatie en verkeersinformatie)

Bediening (voertuiginstellingen en basisinstelling van de infotainment-componenten)

Ook zijn voorganger, waarvan er meer dan 100.000 werden gebouwd, was een perfecte rijdersauto. Bij zijn introductie in 1994 was de A8 de eerste in serie gebouwde limousine met een aluminium carrosserie. De auto werd de belichaming van een geheel nieuwe benadering in het luxesegment. Het lage gewicht van het Audi Space Frame (ASF) had niet alleen een positieve invloed op de rijeigenschappen, maar bracht tevens een halt aan de tendens van toenemende rijklaargewichten. Tegelijkertijd zette Audi dankzij quattro permanente vierwielaandrijving nieuwe maatstaven in het luxesegment op het gebied van wegligging.

Bij de ontwikkeling van de nieuwe A8 is de lat nog hoger gelegd dan bij zijn voorganger. De nieuwe A8 borduurt duidelijk voort op de sterke punten van het voorgaande model en overtreft deze zelfs op punten waarin die generatie al uitblonk.

De nieuwe Audi A8 wordt eind 2002 in Nederland verwacht. Prijzen zijn nog niet bekend.

In het kort:
De nieuwe Audi A8

Standaarduitvoering:

Krachtig, dynamisch carrosserie-ontwerp en op de bestuurder gericht interieur met een sportieve en tevens luxueuze flair

Bij de introductie leverbaar met twee krachtige V8-motoren: 4.2 quattro: vermogen: 246 kW (335 pk) bij 6.500 tpm; koppel: 430 Nm bij 3.500 tpm. Topsnelheid: 250 km/h. Acceleratie 0-100 km/h: 6,3 seconden 3.7 quattro: vermogen: 206 kW (280 pk) bij 6.500 tpm; koppel: 360 Nm bij 3.750 tpm. Topsnelheid: 250 km/h. Acceleratie 0-100 km/h: 7,3 seconden

6-traps tiptronic met Dynamic Shift programma en Sport programma - quattro® permanente vierwielaandrijving

Aluminium onderstel met viermaal geleide-as vóór en trapezium draagarmen achter

adaptive air suspension luchtvering met continu variabele demperafstelling. Keuze uit drie standen voor onafhankelijke veer/demperafstelling resulteert in optimale rijkarakteristiek en hoogwaardig comfort; met een niveauregeling voor extra bodemvrijheid

Nieuwe high-performance reminstallatie met elektromechanische parkeerrem

Nieuwe ASF aluminium carrosserie is 60 procent stijver

Verbeterde veiligheidstechnologie met tweetraps airbags voor bestuurder en voorpassagier en standaard Audi sideguard hoofdairbags. Actieve hoofdsteunen op de voorstoelen.

MMI Multi Media Interface met logische bedieningsprincipes

Meeruitvoering:

adaptive air suspension - sport, een sportieve ophanging, eveneens met drie standen, voor een sportieve ophangingskarakteristiek naar voorkeur van de bestuurder, plus een niveauregeling

Automatische bandenspanningscontrole

Adaptive light, innovatieve verlichting die sterk opzij schijnt, waardoor in het donker bij het insturen van een bocht meteen is te zien wat op de bestuurder afkomt

Adaptive cruise control, radarondersteunde afstandsregeling

Advanced key toegang- en autorisatiesysteem

One-touch geheugen voor instellingen van bestuurder

De AutoRAI Nieuwsdienst wordt verzorgd door de redactie van MóbileRooderkerk.