Ingezonden persbericht


Internet Society Nederland
Persbericht

Ontwikkelingen rondom leren gaan te langzaam
Expertcommissie ISOC.nl presenteert manifest

Zoetermeer/Den Haag, 10 juli 2002

Dinsdagmiddag 9 juli presenteerde een speciale commissie van de Internet Society Nederland (ISOC.nl) in Perscentrum Nieuwspoort haar Manifest voor de Herwaardering van de Autodidact. "Het woord 'autodidact' heeft bij ons een negatieve bijklank, terwijl ook uit ons manifest blijkt dat het zélf leren van doorslaggevend belang is voor de ontwikkeling van individuen", aldus commissievoorzitter en Eerste Kamer-lid mevr. Trude Maas. Zij overhandigde het eerste exemplaar van het Manifest aan dhr. Hans de Boer, voorzitter van MKB Nederland en lid van de overheids-taskforce 'Ouderen en Arbeid'.

Brede discussie over "leven lang leren"
In een eerste reactie zei de heer De Boer zich grotendeels te kunnen vinden in het Manifest, maar hier en daar ook graag nog eens de discussie te willen aangaan. "En dat is precies onze bedoeling", zegt Herman Hollander, directeur van de Internet Society Nederland. "Het Manifest moet een opstap zijn naar een brede discussie in Nederland over een 'leven lang leren'. Zowel binnen als buiten ons reguliere onderwijssysteem. Daarmee kunnen wij als ISOC mede vorm en inhoud geven aan onze informatiesamenleving."

Oproep tot herziening
In het Manifest maakt de commissie zich onder andere sterk voor de herziening van de onderwijsfinanciering in Nederland, voor een zekere standaardisatie ten behoeve van electronisch leermateriaal en voor alternatieven voor copyright en auteursrecht.

e-Learning geen panacee
Commissievoorzitter Trude Maas benadrukte dat de Internet Society de commissie niet op pad had gestuurd met de vraag in hoeverre ICT en internet een rol zouden moeten gaan spelen in het onderwijs. "ISOC heeft ons de vrijheid geboden om ons echt in te graven in de problematiek, los van de techniek. Het feit dat ons Manifest vermeldt dat e-learning een veelbelovende ontwikkeling is, maar zeker geen panacee voor alle leerproblemen, toont dat nog maar eens aan." Volgens Trude Maas heeft de commissie vooral duidelijk willen maken dat leren overal plaats kan en moet vinden, en zeker niet alleen in een schoolse omgeving.

Einde van de wachtlijsten
Als lid van de overheids-taskforce "Ouderen en Arbeid" refereerde Hans de Boer aan de luxe-situatie waarin Nederland verkeert: "Wij kunnen ons als werkenden in Nederland richten op het zo snel mogelijk stoppen met werken. Dat is een weelde. Maar economisch en qua comfort verarmen wij onszelf als we niet gebruik maken van de kennis en ervaring van ouderen. Dat zou wel eens de oplossing kunnen zijn voor het wegwerken van de wachtlijsten. En dan bedoel ik nadrukkelijk niet alleen de wachtlijsten in de zorg, maar ook bij de schilder of de hovenier. Ouderen die langer doorwerken betekent misschien een cultuurschok, maar ik verzeker u, het gaat er van komen!" Het ISOC-manifest biedt volgens hem oplossingsrichtingen, om te werken aan een leer-stelsel waarin deskundigheid en ervaring op de juiste waarde worden geschat. Hij stemde dan ook in met het pleidooi van Trude Maas dat we -anders dan vaak gebeurt- juist niet op moeten houden met investeren in de ontwikkeling van mensen zodra ze de 35 voorbij zijn.

Discussieplatform van start
De presentatie van het Manifest is tevens het startschot voor de virtuele discussie op http://isoc.nl/manifest. Daar kunnen bezoekers reageren op de stellingen uit het Manifest, stellingen toevoegen of met elkaar van gedachten wisselen. Zie voor de samenstelling van de commissie:

* http://isoc.nl/organisatie/Cie-Maas