Arcares


Cliënt vraagt informatie en invloed

reactie Arcares op kwaliteitsonderzoek cliënten

De cliënt vraagt vooral meer informatie en meer invloed. Dat leidt Arcares af uit de resultaten van het kwaliteitsonderzoek dat door de stichting Cliënt en Kwaliteit is gehouden onder cliënten van verpleeg- en verzorgingshuizen. De uitkomsten van het onderzoek door de stichting Cliënt en Kwaliteit dragen ertoe bij dat de stem van de cliënt meer bepalend wordt.

Het is duidelijk dat er meer tijd moet komen voor persoonlijke aandacht. Arcares, de brancheorganisatie van verpleeg- en verzorgingshuizen vraagt daarvoor aan het nieuwe kabinet 15 zorgminuten per cliënt extra. Arcares distantieert zich van de teneur van de berichtgeving in De Telegraaf van 9 juli 2002. Die is niet gebaseerd op de uitkomsten van het onderzoek.

Cliënten vinden het, leidt Arcares uit het onderzoek af, heel belangrijk goed geïnformeerd te worden over keuzes die mogelijk zijn. Zij willen zo veel mogelijk zelf beslissen over zaken die hen aangaan. Het zorgplan is daarvoor het geëigende instrument: afspraken over de zorg en over de dienstverlening worden daarin vastgelegd. De gesprekken over het zorgplan moeten nog beter worden benut om de wensen van cliënten tot hun recht te laten komen.

Arcares vindt het positief, dat de stichting Cliënt en Kwaliteit de kwaliteit van terminale zorg apart heeft onderzocht. De uitkomsten op dit punt tonen aan dat het bieden van terminale zorg een kerntaak is geworden van verpleeg- en verzorgingshuizen, en daar ook goed in zijn.

Dat cliëntenonderzoek plaatsvindt is zeer nuttig. De onderzoeksmethode van de stichting Cliënt en Kwaliteit wordt door Arcares gebruikt in de sectorbrede benchmark die in voorbereiding is.

Datum: 10/07/2002