Persberichten - 10/07/2002

Interbrew en Zhujiang Brewery versterken hun strategisch partnership

Interbrew, The Worlds Local Brewer, kondigt vandaag aan dat het een raamakkoord heeft afgesloten met de Zhujiang brouwerij van Guangdong, China. Dit raamakkoord legt de basisprincipes vast voor de toekomstige relatie tussen Interbrew en Zhujiang en versterkt daarbij de intentieverklaring die op 29 maart 2002 werd ondertekend te Shanghai. Het raamakkoord werd vandaag ondertekend in de hoofdzetel van Interbrew te Brussel door Rong Ming YAN, algemeen directeur van Zhujiang Brewery en Hugo POWELL, CEO van Interbrew. Volgens dit raamakkoord zal Interbrew aanvankelijk intekenen op 24% van de aandelen van Zhujiang Brewery, met de bedoeling haar belang verder te verhogen binnen het kader van de Chinese wetgeving. Het raamakkoord bevestigt ook dat Interbrew Zhujiangs strategische partner wordt. Interbrew zal zijn knowhow in de brouwerijsector meebrengen en actief deelnemen aan het bestuur van de Zhujiang Brewery. Volgens het raamakkoord dat vandaag werd ondertekend, wordt Interbrew één van de promotoren voor de omvorming van Zhujiang in een Joint Stock Company, wat naar verwachting eind september zal plaatsvinden. Dit is een eerste stap in de beursgang van Zhujiang die gepland is voor 2003. Zhujiangs bieren zijn verkrijgbaar in meer dan 30 provincies of autonome regio's in China. Met een marktaandeel van 50% in de provincie Guangdong en van meer dan 80% in Guangzhou, is Zhujiang de meest rendabele brouwerij per verkochte hectoliter in China. In 2001 bedroeg het verkoopvolume van de brouwerij 7,5 miljoen hectoliter. Haar belangrijkste merk is Zhujiang bier. We zijn verheugd dat we een stap verder zijn in het benadrukken van ons duurzaam partnership met Zhujiang Brewery. Wij verwachten dat we tegen eind september de onderhandelingen kunnen afronden en meer details over deze transactie kunnen communiceren, zei Hugo powell, Chief Executive Officer van Interbrew, tijdens de ondertekeningsceremonie. Dit zal ons toelaten waarde te creëren door ons platform uit te breiden naar de meest veelbelovende biermarkt ter wereld. "We zijn verheugd een nieuwe stap te zetten op de weg om de Zhujiang Beer Group om te vormen tot een Joint Stock Company. We verwelkomen Interbrew als strategische promotor bij Zhujiang, zei Rong Ming YAN, President-General Manager van de brouwerij Zhujiang. "Dit is een natuurlijke voortzetting van een relatie die 17 jaar geleden werd begonnen, toen Interbrew haar knowhow in de brouwerij Zhujiang inbracht. Mijn team kijkt uit naar de afronding van de onderhandelingen". Interbrew The Worlds Local Brewerã Interbrew, The Worlds Local Brewer, is de belangrijkste consolidator in de wereldwijde bierindustrie. De onderneming met hoofdzetel in België stelt wereldwijd ruim 37.000 mensen tewerk. De strategie van Interbrew, The Worlds Local Brewerã, bestaat er in, sterke lokale platformen uit te bouwen in de belangrijkste biermarkten in de wereld. In de markten waar zij aanwezig is, respecteert Interbrew het lokale erfgoed en de traditie van de bierindustrie en helpt zij het locale management bij het verder uitbouwen van hun activiteiten. The Worlds Local Brewerã strategie is gebaseerd op vier peilers: eerst en vooral het versterken van de lokale merken (vaak marktleiders), daarna het introduceren van internationale premium en specialiteitsbieren zoals Stella Artoisâ, Becksâ, Leffeâ, Hoegaardenâ en Bass Ale. Tenslotte brengt Interbrew de lokale platformen aanzienlijke best practices bij en zet zij de groei van de lokale entiteiten kracht bij, zowel autonoom als door middel van selectieve acquisities. Meer dan 200 bieren van Interbrew worden in meer dan 120 landen verkocht. Verdere informatie over Interbrew kan geconsulteerd worden op www.interbrew.com

Bron: Interbrew
Provider: Euronext Brussels