Productschap Tuinbouw

Bloemen gunstig voor gemoedstoestand consument

Bloemen hebben een gunstige invloed op de gemoedstoestand van de consument. In veel Europese landen worden bloemen sterk gekoppeld aan emoties. Dit blijkt uit onderzoeken van het Productschap Tuinbouw op verzoek van Bloemenbureau Holland. Hierbij werd gekeken naar de aankoopbeleving van consumenten in Europa ten aanzien van snijbloemen en kamerplanten.

Uit het onderzoek komt naar voren dat bloemen en planten niet in alle landen op dezelfde manier worden beleefd. In Oost-Europa zijn bloemen een veel sterker luxeproduct dan in het westen; hierbij speelt de welvaart een grote rol. In het noorden van Europa worden bloemen sterk geassocieerd met het aanbreken van zonniger, warme tijden. In andere landen wordt dit verband ook wel gelegd maar is dat niet terug te zien in het consumentengedrag. In Scandinaviƫ echter lopen de aankopen terug na het voorjaar.

Enkele veelgenoemde redenen van bloemenaankopen zijn liefde, vriendschap, verdriet, blijdschap, ziekte en dankbaarheid. De functies die bloemen kunnen vervullen zijn de verwen- en de decoratiefunctie terwijl hier voor wat betreft kamerplanten nog de verzorgfunctie bijkomt. Als alternatieven voor bloemen of planten worden genoemd eten, drinken, woningdecoratie, persoonlijke verzorging en overig (zoals rookwaar, waardebonnen etc.).

In veel landen is de kamerplant een wezenlijk onderdeel van het interieur, sterker nog dan bloemen. Bij planten is men emotioneel gezien sterk verbonden. Dit heeft veel te maken met de zorgfunctie die planten hebben. Wat betreft de aankoopcriteria voor zowel bloemen als planten zijn de verschillen tussen de landen niet erg groot. Uiterlijke kwaliteit is belangrijk bij de aankoop. Een bloem of plant moet fris zijn, mooi van kleur en mag geen geel of beschadigd blad hebben.

Telers en handelaren kunnen het rapport Europa in Beeld (rapportnummer 2002 66) gratis bestellen bij het Productschap Tuinbouw onder telefoonnummer 079 347 06 33 of e-mail j.claassen@tuinbouw.nl.