Gemeente Tilburg

9-7-2002
Andere funderingsmethodiek spoortunnel Reeshofweg Palen noordzijde spoor worden geboord en niet geheid

De heiwerkzaamheden aan de noordkant van het spoor, voor de tunnel Reeshofweg, leveren te veel trillingshinder op voor direct omwonenden. Hierdoor kan een deel van de palen aan deze kant niet worden geheid. Dit is de uitkomst van het onderzoek naar de hinder van trillingen dat de gemeente de afgelopen weken heeft laten uitvoeren.

Wethouder E. Aarts heeft, na overleg met de omwonenden op vrijdag 5 juli, de uitslag en de financiële consequenties van het onderzoek besproken. Het college heeft besloten de trillingshinder voor de omwonenden zoveel mogelijk te beperken. Alle palen aan de noordzijde van het spoor worden trillingsarm geboord. Dat kost 'veel' extra geld, het gaat om ongeveer 4 miljoen gulden. De palen aan de zuidzijde van het spoor worden gewoon geheid. Tijdens eerdere metingen bleven de trillingen hier ver onder de vastgestelde norm. Bij de start van het heien in de strook direct ten zuiden van het spoor zal nog een meting worden verricht om te controleren hoeveel trillingen dit veroorzaakt.

Aanbrengen tijdelijke damwanden
Om de tunnel te kunnen bouwen wordt een tijdelijke damwand aangebracht. Vanaf maandag 15 juli start de aannemer met het trillen van de tijdelijke damwanden aan de noordkant van het spoor. Het inbrengen van het eerste deel van de damwand aan de Oegstgeeststraat duurt tot aan de bouwvakvakantie. Na de bouwvakvakantie wordt aan de zijde van de woningen het laatste gedeelte van de damwand ingebracht. Daarna volgt de tijdelijke damwand aan de kant van de Reeshofweg. De totale werkzaamheden voor de damwanden duren 14 werkdagen. De werkzaamheden kunnen trillingshinder en in mindere mate geluidshinder opleveren.

Achtergrond
Uit grondonderzoek, uitgevoerd in 1996, bleek dat het heien (slaan) van palen verantwoord was. De opbouw van de bodem is dusdanig dat de overlast voor de woningen binnen de normen zou blijven. Bovendien werd ingeschat dat het boren van palen circa 30 % duurder zou zijn dan het heien van palen. Om die redenen is gekozen voor het slaan van palen. Op dit moment wordt het aansprakelijkheidsvraagstuk verder onderzocht.

Op donderdag 6 juni jl. zijn de heiwerkzaamheden aan de noordzijde van het spoor gestart. Deze werkzaamheden veroorzaakten teveel trillingshinder voor de directe omwonenden en de vooraf gestelde trillingsnormen werden overschreden. Daarom is dinsdagmiddag 11 juni jl. het heiwerk aan de noordzijde van het spoor stilgelegd. Om de voortgang van het project niet in gevaar te brengen zijn vrijdag 14 juni jl. de heiwerkzaamheden aan de zuidzijde van het spoor hervat. Wie verantwoordelijk is voor de geleden schade. Deze locatie ligt verder van de bebouwing, waardoor eventuele trillingshinder afnam. Daar is ook onderzocht hoe de trillingshinder kan worden beperkt. Tijdens deze heiwerkzaamheden is de trillingshindernorm bij de woningen aan de noordzijde van het spoor niet overschreden.