Ministerie van Buitenlandse Zaken


---

Aan de Voorzitter van de Algemene Commissie voor Europese Zaken van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Binnenhof 4 DEN HAAG DIE Bezuidenhoutseweg 67 2594 AC Den Haag

Datum 11 juli 2002 Auteur M.Th. Crucq

Kenmerk DIE-350/02 Telefoon 070 348 48 76

Blad /2 Fax 070 348 40 86

Bijlage(n) 7 E-mail die-in@minbuza.nl

Betreft Informatievoorziening aan de Tweede Kamer over nieuwe Commissievoorstellen
C.c.

De Staatssecretaris van Buitenlandse Zaken

Fiche 6: Mededeling mobiel communicatiesysteem van de derde generatie

Titel:

Mededeling van de Commissie aan de Raad, het Europees Parlement, het Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de regio's: Naar de volledige uitrol van het mobiele communicatiesysteem van de derde generatie


Datum Raadsdocument: 13 juni 2002

nr. Raadsdocument: 9946/02

nr. Commissiedocument: COM(2002)301 def

Eerstverantwoordelijke ministerie: V&W i.o.m. EZ, BZ, FIN

Behandelingstraject in Brussel:

Het document is op 18 juni jl. door de Commissie gepresenteerd in de Telecomraad. De Commissie heeft daar niet goed duidelijk gemaakt wat het verdere traject van dit document is.

Consequenties voor EG-begroting in EURO (per jaar): N.v.t.

Korte inhoud en doelstelling van het voorstel:

Tijdens de Europese Raad in Barcelona van 15 en 16 maart jl. is de Europese Commissie verzocht een analyse op te stellen inzake obstakels bij de volledige uitrol van de derde generatie (3G) mobiele communicatienetwerken. Deze analyse kwam aan de orde tijdens de Telecomraad van 18 juni jl. en is ook besproken tijdens de Europese Raad van Sevilla (21 en 22 juni jl.)

De Commissie heeft in het document geanalyseerd hoe de stand van zaken is rondom de uitrol van de derde generatie mobiele netwerken (UMTS) en welke obstakels worden geconstateerd. Meer aandacht moet volgens de Commissie gegeven worden aan vraagstukken van gezondheid en ruimtelijke ordening omdat deze de uitrol van netwerken kunnen belemmeren. De Commissie vindt dat er een gebrek is aan harmonisatie over de voorwaarden van de vergunningen voor de derde generatie mobiele netwerken (denk aan de veilingen en de beauty contests), wat in de toekomst belemmerend kan werken op de interne markt. Zij wil het nieuwe regelgevende kader, voortvloeiend uit de recentelijk herziene Europese telecomregels, benutten om tot een meer geharmoniseerde aanpak te komen voor het verlenen van vergunningen en de toekenning van rechten op het gebruik van radiospectrum. Daarbij benadrukt zij dat de omgang met de (voorwaarden in de) huidige vergunningen de verantwoordelijkheid is van de lidstaten.

Rechtsbasis van het voorstel: N.v.t., het betreft een mededeling.

Comitologie: N.v.t.

Subsidiariteit, proportionaliteit, deregulering: positief

Subsidiariteit is positief; optreden in EU-verband is effectiever dan optreden vanuit een enkele lidstaat. Wil Europa haar voorsprong in mobiele communicatie behouden dan heeft zij baat bij de uitrol van 3G.

Nederlandse belangen:

Nederlandse bedrijven zouden meer rechtszekerheid hebben en efficiënter kunnen deelnemen aan de vergunningverlening voor nieuwe mobiele communicatienetwerken indien in alle lidstaten de regels daarover geharmoniseerd zijn. In de praktijk gaat het dan met name om KPN.

Consequenties voor nationale regelgeving/beleid c.q. decentrale overheden (betrokkenheid IPO/VNG)

Het is voor de korte termijn niet te overzien wat voor gevolgen een discussie heeft voor de nationale regelgeving of beleid. Het hangt ervan af wat de uitkomsten van de discussies in Brussel zijn en wat de andere lidstaten op dit punt wensen.

Rol EP in de besluitvormingsprocedure:

N.v.t.; het betreft een mededeling die het EP tevens ter informatie is toegegaan.