Ministerie van Verkeer en Waterstaat


http://www.minvenw.nl

Min VenW: Brief samenwerkingsovereenkomst Zuiderzeelijn

Origineel persbericht.

Dit is de integrale tekst van een brief van minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat en de heer Alders, voorzitter van de Regionale Stuurgroep Zuiderzeelijn aangaande de Zuiderzeelijn

Aan de Voorzitter en leden van de Ministerraad
en de Regionale Stuurgroep Zuiderzeelijn

Datum: 10 juli 2002

Onderwerp: Samenwerkingsovereenkomst Zuiderzeelijn

Geachte dames en heren,

Op 10 juni 2002 hebben wij als voorzitters van de onderhandelingsdelegaties van rijk en regio een voorstel gedaan voor de Samenwerkingsovereenkomst Zuiderzeelijn. Het voorstel was gebaseerd op de tot dan toe bereikte overeenstemming in de onderhandelingen. De concept-Samenwerkingsovereenkomst hebben wij ter raadpleging en instemming voorgelegd aan de achterbannen. Aan rijkszijde betreft dit het kabinet, aan regionale zijde de provinciale staten van Groningen, Fryslân, Drenthe en Flevoland en de gemeenteraden van Groningen, Smallingerland, Heerenveen, Leeuwarden, Noordoostpolder, Lelystad en Almere.

De provincies en gemeenten hebben op 26 en 27 juni 2002 hun standpunten bepaald in de vorm van staten- en raadsbesluiten. Alle provincies en gemeenten, met uitzondering van Almere, hebben ingestemd met de concept-Samenwerkingsovereenkomst. Het besluit van de Almeerse raad om (nog) niet in te stemmen is, in combinatie met enkele van de kanttekeningen die in staten- en raadsbesluiten zijn gemaakt, de reden dat de concept-Samenwerkingsovereenkomst thans nog niet kan worden gesloten.

Een belangrijke overweging van de gemeenteraad van Almere om (nog) niet in te stemmen betreft de aanpak van de gevolgen van de groei van de gemeente in de afgelopen jaren en de aanpak van de verdere groei. Naar de mening van de raad is in het overleg dat hierover wordt gevoerd met het rijk tot nog toe onvoldoende voortgang geboekt.

Als onderdeel van de verdere uitwerking van het Integraal Ontwikkelingsplan Almere wordt een ontwikkelingsvisie op de bereikbaarheid voor zowel de korte (2010) als de langere (tot 2030) termijn opgesteld. De gemeente Almere en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat starten binnen dit kader met het inventariseren van de verkeers- en vervoerknelpunten in en om Almere en mogelijke oplossingsrichtingen. Deze analyse zal worden gemaakt in samenwerking met overige betrokkenen. Afhankelijk van de resultaten hiervan is het college van B&W bereid om in september 2002 een nieuw voorstel aan de raad te doen om in te stemmen met de Samenwerkingsovereenkomst Zuiderzeelijn.

Uit de regionale besluitvorming en het interdepartementaal overleg aan rijkszijde zijn reacties op de concept-Samenwerkingsovereenkomst verkregen. Een belangrijk deel hiervan is reeds verwerkt. De aangepaste concept-overeenkomst is ter afronding van de huidige fase bijgevoegd. Er resteren nog enkele aandachtspunten. Deze zullen in de periode tot en met september 2002 worden uitgewerkt. De Samenwerkingsovereenkomst wordt pas na instemming van alle partijen juridisch bindend.

De concept-Samenwerkingsovereenkomst geeft in ruime mate invulling aan de medeverantwoordelijkheid van regionale overheden voor de ontwikkeling van de Zuiderzeelijn, zoals gevraagd in het kabinetsbesluit over de Zuiderzeelijn d.d. 21 december 2001. Daarnaast is voorzien in een substantiële financiële bijdrage van de regio aan zowel de MZB als de HSL. Als geheel biedt de concept-overeenkomst daarmee naar onze mening voldoende basis voor een serieuze procedure met marktpartijen.

Met het sluiten van de Samenwerkingsovereenkomst wordt een eerste belangrijke stap gezet in het ontwikkelingsproces voor de Zuiderzeelijn, maar nadrukkelijk nog niet getekend voor realisatie van de verbinding. Het ontwikkelingsproces voor de Zuiderzeelijn wordt gekenmerkt door stapsgewijze besluitvorming. In het publiek-private proces is een aantal go / no go momenten voorzien. Op deze vooraf afgebakende en in de concept-Samenwerkingsovereenkomst uitgewerkte go / no go momenten kan de procedure worden beëindigd indien blijkt dat realisatie niet mogelijk is binnen de (financiële) kaders dan wel de procedure anderszins niet leidt tot de verwachte resultaten.

Gezien de vergaande overeenstemming tussen rijk en regio kan de concept-Samenwerkingsovereenkomst ons inziens op korte termijn worden afgerond. Daarnaast zijn de bestaande afspraken over de Zuiderzeelijn bevestigd in het Strategisch Akkoord van het nieuwe kabinet. De voorbereidingen voor het publiek-private ontwikkelingsproces (geïntegreerde procedure van ruimtelijke besluitvorming en aanbesteding) worden dan ook met voortvarendheid voortgezet.

Wij zijn er van overtuigd dat eind september 2002 definitieve besluitvorming over de Samenwerkingsovereenkomst kan plaatsvinden en verwachten dat dit resulteert in het sluiten van de overeenkomst.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

T. Netelenbos

DE VOORZITTER VAN DE REGIONALE STUURGROEP

J.G.M. Alders

ANP Pers Support, de redactie van het ANP is niet verantwoordelijk

12 jul 02 10:00