Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

Commissie onderschrijft berekening kosten transformatie wijken (12-7-2002)



Een commissie onder voorzitterschap van de oud-president van de Algemene Rekenkamer, mr. H.E. Koning, onderschrijft de financiële onderbouwing van de kosten en opbrengsten bij de transformatie van wijken. De Nota Mensen,Wensen, Wonen gaat er van uit dat de transformatieopgave als geheel rendabel is. Als alle kosten en opbrengsten van alle betrokken partijen (zoals gemeenten, projectontwikkelaars en wooncorporaties) landelijk worden gesaldeerd, ontstaat een positief saldo van 17 miljard gulden. Voorwaarde is wel dat er voldoende verevening tussen wijken en betrokken partijen plaatsvindt. Staatssecretaris Remkes van VROM schrijft dit in een brief die hij met het rapport van de commissie naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. De staatssecretaris had de commissie 'Kosten en kostendragers van transformatie van wijken' ingesteld om na te gaan of de financiële raming voor de transformatieopgave van wijken uit de Nota Mensen, Wensen, Wonen (2000) wel klopte. Bij die transformatie gaat het om het grondig aanpakken van woonmilieus in de steden met als belangrijkste doel het wegtrekken van midden- en hogere inkomens tot staan te brengen. Naast ingrepen in de openbare ruimte en in de voorzieningen, zijn ook sloop, samenvoeging en nieuwbouw van woningen nodig. De commissie maakt bij de onderbouwing van het positieve saldo een aantal kanttekeningen. Zo is de berekening gevoelig voor het aantal door corporaties verkochte woningen. Als dit veel lager is dan gepland en de corporaties vasthouden aan de huidige waarderaming van hun bezit, kan het positieve saldo omslaan in een negatief resultaat.Ook veranderingen in de koopprijzen van woningen zijn van grote invloed zijn op het saldo: elk procent stijging of daling betekent een verandering van het saldo van 2,2 miljard gulden. Een andere kanttekening van de commissie is dat de transformatieopgave geen landelijke opgave is met één kas. In de praktijk bestaat de opgave uit honderden deelopgaven met elk zijn financiële plaatje. Het risico bestaat dat alleen de projecten worden aangepakt met een positief saldo.De staatssecretaris onderschrijft de kanttekeningen van de commissie. Hij is het er bijvoorbeeld mee eens dat nog breder wordt gekeken naar de kosten en opbrengsten dan in de eerdere berekening is gedaan. Dat was overigens al toegezegd in de intentie- afspraken met de 20 regio's over de verstedelijkingsopgave. Verder wordt nagegaan welke vormen van verevening van eventuele tekorten en opbrengsten tussen wijken en tussen partijen mogelijk zijn, zodat ook de aanpak van wijken met een negatief saldo tot stand komt. Bij het maken van de definitieve afspraken in 2003 moet hierover duidelijkheid zijn. Ook reageert hij op het belang van de verkoop van huurwoningen door corporaties en de nuancering van de commissie daarbij: als corporaties een meer toekomstgerichte ramingsystematiek voor hun woningbezit maken die meer inspeelt op waarschijnlijke inkomsten, kunnen zij voldoende geld opbrengen om de opgave aan te pakken, ook zonder de hoge verkoopambities uit de Nota Mensen, Wensen, Wonen.