Ingezonden persbericht


14-7-2002; Grand Prix pers service ter attentie van (motor)sportredactie

Betreft wegrace Grand Prix Engeland Raceverslag, circuit Donington Park

AOKI (7E) SUPER TEVREDEN MET HONDA EN CONSTANTE LIJN

VOORUITGANG EN GOEDE START, MAAR NOG GEEN PUNTEN VOOR JARNO JANSSEN (19e)

De Britse Grand Prix op Donington Park bood voor DeGraaf Grand Prix-coureur Haruchika Aoki met een 7e plaats een prima vervolg op zijn 6e positie twee weken geleden op het TT Circuit Assen tijdens de Dutch TT. Teammaat Jarno Janssen maakte eveneens een prima GP-weekeinde door, maar kon zijn vechtlust en vooruitgang jammer genoeg niet bekronen met zijn eerste WK-punt. Die wil ik in de komende GP s behalen, als ik mijn volledige kit met nieuwe Honda onderdelen kan gebruiken , meldt Janssen

Haru Aoki kwam vanaf zijn 10e plaats heel erg goed uit de startblokken en nestelde zich direct bij de top. De Japanner vocht zich zelfs tot aan een hele goede 5e plaats, maar moest in het verloop van de race toch iets terrein prijsgeven, om uiteindelijk als 7e over de finish ten komen. Negen WK-punten kon Aoki aan zijn conto toevoegen, waarmee hij tot de 12e plaats in de WK-stand wist op te klimmen. Dat had zelfs een prima Top 10 plaats geweest als ik in Japan niet onderuit was gegaan , blikt Aoki nog eens met pijn in zijn hart terug aan de openingsrace, waar hij een zekere 4e plaats verspeelde. Maar zoals het nu gaat ben ik super tevreden. De Honda loopt goed. De nieuwe achterbrug die ik in Assen kreeg voldoet uitstekend en we krijgen het rijwielgedeelte steeds beter afgesteld. Alleen was het moeilijk om de volle race 200% te gaan, daarvoor moest ik op sturen nog iets te veel toegeven. Maar de Top 5 plaatsen zitten er aan te komen , belooft Aoki.

Voor Jarno Janssen was de Donington Grand Prix er een op tevreden op terug te kijken. Zijn start was prima, alleen werd hij in de openingsfase te lang opgehouden door een aantal collega s, waardoor hij de aansluiting verloor om dichter bij of in de WK-punten te kunnen finishen. Deze 19e plaats is niet het resultaat waarvoor ik van huis ben gegaan, maar er zit nog steeds progressie in. En met het vooruitzicht dat ik na het gebruik van de nieuwe carburateurs dit weekeinde ook volgende week al op de Sachsenring de speciale Honda cilinders kan gebruiken, kan ik niet wachten op de GP in Duitsland op de 21e. Vincent en Haslam reden er hier al mee, en die spraken over een groot voordeel. Ik was ze overigens het hele weekeinde de baas, behalve vandaag. Ik miste de aansluiting doordat een paar wildcard en Aprilia-rijders met te lang ophielden, maar ben tevreden over het feit dat de start nu goed ging. Het gat naar Haslam en Vincent kon ik niet meer dichtrijden, maar het sterkt me dat ik als eerste van de groep waarin ik streed over de finish kwam. Op naar onze Oosterburen, hoewel de Sachsenring niet nummer 1 op mijn lijst van favoriete circuits staat. Maar als je meer competatief bent door het extra vermogen van die nieuwe cilinders, dan heb je ook weer iets meer om voor te knokken , besluit Janssen.

Rossi s 100e Grand Prix

Regerend 500cc wereldkampioen en WK-leider in de nieuwe MotoGP klasse Valentino Rossi reed in Donington Park zijn 100e Grand Prix. En hoe! Geblesseerd (volgens zij fans op 46% = z n startnummer van zijn kunnen) na een crash op de eerste trainingsdag. Checa bond sterk de strijd met Rossi aan, maar schoof onderuit, waardoor Rossi onbedreigd en in amazonezit op zijn tank zittend over de finish komend zijn 7e van de 8 verreden MotoGP-races op zijn naam schreef.

Jurgen van den Goorbergh kon niet van zijn goede 9e startplaats profiteren, kwam na de start in zwaar gedrang bij de eerste bocht, en vocht zich naar de 15e plaats op slechts 1,1 seconde van de 12e plek die McCoy in de wacht sleepte.

Uitslag 250cc:


1. Marco Melandri, I, Aprilia 42.55,728 = 151,815 km/uur; 2. Fonsi Nieto, E, Aprilia op 0,717; 3. Toni Elias, E, Aprilia op 3,493; 4. Franco Battaini, I, Aprilia op 3,934; 5. Roberto Rolfo, I, Honda op 4,407; 6. Randy DePuniet, F, Aprilia op 19,852; 7. Haruchika AOKI, JPN, DeGraaf Grand Prix Team Honda op 21,770; 8. Naoki Matsudo, J, Yamaha op 24,580; 10. Shahrol Yuzy, Mal, Yamaha op 26,202; 19. Jarno JANSSEN, NED, DeGraaf Grand Prix Team Honda op 1.19,402.

250cc WK-stand na 8 van de 16 GP s:


1. Melandri, 145; 2. Nieto, 132; 3. Rolfo, 107; 4. Battaini, 80; 5. Elias en De Puniet, 76; 7. Locatelli, 67; 12. Haruchika AOKI, 35;

MotoGP:


1. Valentino Rossi, I, Honda 46.32,888 = 155.567 km/uur gem. 2. Max Biaggi, I, Yamaha op 2,371; 3. Alex Barros, Bra, Honda op 5,533; 4. Norick Abe, J, Yamaha op 22,036; 5. Olivier Jacque, F, Yamaha op 28,087; 6. Sete Gibernau, E, Suzuki op 28,400; 8. John Hopkins, USA, Yamaha op 31,497; 9. Nobuatsu Aoki, J, Proton op 31,947; 10. Shinya Nakano, J, Yamaha op 41.454; 15. Jurgen vd GOORBERGH NED 1.32,182 Kanemoto Racing Honda op 54,866.

MotoGP WK-stand na 8 van de 16 GP s:


1. Rossi, 195; 2. Ukawa, 108; 3. Biaggi, 89; 4. Barros, 87; 5. Checa, 72; 6. Abe, 72; 7. Capirossi, 65; 8. Kato, 60; 9. Jacque, 42; 10. Roberts, 40; 18. Jurgen vd GOORBERGH, 19.

125cc:


1. Arnaud Vincent, F, Aprilia 42.57,387 = 146.098 km/uur gem; 2. Daniel Pedrosa, E, Honda op 0,193; 3. Manuel Poggiali, RSM, Gilera op 0,699 ; 4. Masao Azuma, J. Honda op 13,482; 5. Steve Jenkner, D, Aprilia op 13,643; 6. Joan Olive, E, Honda op 14,073; 7. Alex de Angelis, RSM, Aprilia op 15,650; 8. Youichi Ui, J. Derbi op 18,608.


125cc WK-stand na 8 van de 16 GP s:



1. Poggiali, 147; 2. Pedrosa, 131; 3. Vincent, 128; 4. Checchinello, 91; 5. Jenkner, 80; 6. Pablo Nieto, 54.