BELINDA VAN DER POEL

Instituut Eikenrode een plek met een ziel

Het belang en de meerwaarde van relatiekwaliteit

Nieuw Loosdrecht, 15 juli 2002. De basis voor positieve en economische groei is nog steeds: meer en duurzaam rendement uit klant- en medewerkerrelaties. Instituut Eikenrode is recent opgericht en wijdt zich totaal aan dit vraagstuk. Dit doet zij door het geven van trainingen/opleidingen, coaching en consultancy. Uitgangspunt van Instituut Eikenrode is dat de normen en waarden binnen een organisatie leidend zijn. Aan de hand hiervan dienen de doelstellingen (van medewerkers) van organisaties te worden gerealiseerd. Het hebben en het behouden van 'de ziel' van een organisatie speelt hierbij een cruciale rol.

Onderzoek toont aan dat organisaties maar 28 tot 35% van het medewerkerspotentieel benutten. Veel implementaties gericht op het managen van duurzame relaties met klanten, zijn grotendeels gedoemd te mislukken en de investering lijkt daarmee niet gerechtvaardigd. Waar gaat het mis bij klantrelaties? En waarom blijven er zoveel capaciteiten van medewerkers onbenut? Wat is eigenlijk de ziel van de organisatie en welke normen en waarden bevat deze? De antwoorden op deze vragen krijgen, doorvertalen naar een concreet en resultaatgericht plan er vervolgens mee aan de slag gaan, dat is het doel van Instituut Eikenrode.

Essentieel hierbij is het vergroten van het bewustzijn over het belang van relatiekwaliteit en de daarmee gepaard gaande gedragsveranderingen bij ondernemingen. Hiertoe dienen de gewenste bedrijfs- en kernwaarden worden ontwikkeld en gerealiseerd. Verder zal het verborgen potentieel van de (juiste) medewerkers en de (juiste) prospects en klanten moeten worden gezien en benut!

De uitstraling van Instituut Eikenrode is waar het voor staat 'een plek met een ziel'. Natuur en architectuur zijn volledig in evenwicht. Buitenplaats Eikenrode (1845) ligt in Loosdrecht en directeur/eigenaar is Martien Plasmeijer. Martien heeft als manager, consultant en ondernemer jarenlang positieve, maar ook minder positieve ervaringen 'doorleefd'. Hierdoor weet hij uit ervaring hoe belangrijk het is om managers en medewerkers tijdig op een positieve wijze te confronteren, zodat het verborgen potentieel wordt benut. De ervaringen van Martien tezamen zorgen voor 'wat Instituut Eikenrode is en uitdraagt'

De kern van de dienstverlening van Instituut Eikenrode bestaat uit twee onderdelen:

1.executive coaching en consultancy

2.training en development
Daarnaast wordt een deel van de kantoor- & trainingsruimtes van Instituut Eikenrode verhuurd aan derden.

Instituut Eikenrode werkt met een gespecialiseerd team van certified consultants en trainers. Niet alleen nationale maar ook internationale bekende experts maken deel uit van dit team en zij zijn gespecialiseerd in diverse (deel)gebieden van relatiekwaliteit.

Een essentieel onderdeel bij relatiekwaliteit is de eigen interne organisatie. Deze organisatie bestaat bij Instituut Eikenrode onder andere uit Jeroen Baak en Maricken Cirkel-Hengeveld. Zij zijn verantwoordelijk voor het uitwerken van de opleidingen/trainingen en de totale organisatie hiervan. Beiden hebben jarenlange ervaring met het opzetten en begeleiden van congressen, opleidingen en awards op het gebied van customer contact en marketing.