Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

MinBZK.nl

Onderzoek Buitenlandse burgemeesters bekeken

15 juli 2002

Er bestaan aanzienlijke verschillen tussen de burgemeesters in een aantal Europese landen. Zowel de aanstellingswijze en het takenpakket als het feitelijk functioneren lopen sterk uiteen. Opvallend is dat steeds vaker (Duitsland, Groot-Londen) de burgemeesters direct door de burgers wordt gekozen. Benoemde burgemeesters komen alleen in Nederland en België voor.

---

Dit is de belangrijkste conclusie uit het onderzoek Buitenlandse burgemeesters bekeken. Het onderzoek is gehouden door het Centre for Local Democracy van de Erasmus Universiteit Rotterdam in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Het onderzoek betrof het burgemeesterschap in Duitsland, Frankrijk, Spanje, België, Groot-Londen en Ierland. Het formele takenpakket varieert van uiterst beperkt, bijv. bij de Ierse ceremoniële burgemeesters, tot zeer uitgebreid, zoals in Spanje waar hij ook hoofd van het ambtelijk apparaat is en zelfs hoofd van de politie. Ook gekozen burgemeesters dragen in sommige landen verantwoordelijkheid voor openbare orde en veiligheid.

Tevens vertoont de relatie van de burgemeester tot de andere dagelijkse bestuurders en de gemeenteraad veel variatie; de Duitse burgemeester behoort tot het dagelijks bestuur, terwijl hij ook voorzitter van de gemeenteraad is. De collegiale bestuursvorm komt buiten Nederland weinig voor, enkel in België. In een aantal landen wordt de burgemeester aangesteld door de gemeenteraad. Opvallend is, dat de raad in die landen vervolgens weinig macht meer heeft.

Het feitelijk functioneren van de burgemeester wordt niet alleen door formele factoren bepaald, maar ook door de bestuurscultuur. De onderzoekers signaleren hierbij een onderscheid tussen de Zuid-Europese landen en de Noord-Europese landen. In het zuiden zijn de gemeenten vaak klein en zijn ze het bestuur van een levende gemeenschap. De identiteitsgedachte is daar diepgeworteld. In het noorden domineren functionele aspecten en staan gemeenten ver van de burgers af. Het rechtstreeks kiezen van de burgemeester zou de opkomst bij lokale verkiezingen wel eens kunnen vergroten, zo blijkt in Groot-Londen.

In tegenstelling tot Nederland kennen de meeste landen variatie tussen de gemeenten. Soms hebben ze verschillende taken, soms, zoals in Engeland, mogen gemeenten zelf hun bestuursvorm kiezen.
---