Rijksuniversiteit Groningen

Nummer 098 15 juli 2002

Biologische Bloembollenteelt laat kansen liggen

EKO-bloembol moet bijzonder product worden

Frankrijk
Schaalvergroting
Overheid
Noot voor de pers

De biologische bloembollenteelt laat kansen liggen. Dat blijkt uit onderzoek van de Wetenschapswinkel Economie van de Rijksuniversiteit Groningen. Vooral in landen waar al belangstelling is voor biologische producten, zijn kopers te vinden. Je moet de EKO-bol echter niet als alternatieve bloembol verkopen, maar als speciaal product. Bijvoorbeeld als geschenk of op bijzondere wijze verpakt in een eierdoos. En minstens zo belangrijk: om biologische bollen internationaal in de markt te zetten is een sterke positie op de Nederlandse markt noodzakelijk, zo stelt het onderzoek.

Opdrachtgever van het onderzoek is de Milieufederatie Noord-Holland. Het is de federatie al langer een doorn in het oog dat het aandeel biologische bollen twintig maal kleiner is dan dat van andere biologische landbouwproducten.

Frankrijk

In het onderzoek is speciaal aandacht besteed aan Frankrijk. In dat land is een toenemende vraag naar biologische producten. Voor biologische bloembollen is er echter nog nauwelijks een markt. Om een ingang te creëren zijn er volgens het onderzoek verschillende mogelijkheden:

* Informatie op de verpakking bieden over de milieuvriendelijke productiewijze. Bijvoorbeeld op het informatielabel met verzorgingstips;

* De verkoop van EKO-bollen in verband brengen met de verkoop van organische mest. Hiervoor bestaat namelijk wel een actieve markt in Frankrijk;

* De verkoop richten op de 'bourgeois boeme', mensen met geld die in grote steden wonen en die open staan voor originele producten in een bijzondere verpakking. Vaak zetten zij de trend voor het hele Franse volk.

Schaalvergroting

Telers van biologische bloembollen gebruiken geen kunstmest en chemische bestrijdingsmiddelen. Hierdoor is de opbrengst geringer en de kostprijs hoger dan bij gangbare teelt. De hoge prijs biedt de consument echter geen direct waarneembare of tastbare voordelen. De Nederlandse EKO-bollen markt is dan ook onderontwikkeld, terwijl uit milieuoogpunt uitbreiding van de biologische bloembollenteelt zeer gewenst is. Bovendien kunnen bij schaalvergroting mogelijk de kosten gedrukt worden. Export van biologische bloembollen naar Frankrijk kan aan de schaalvergroting bijdragen.

Overheid

De Groningse onderzoekers spreken ook de overheid aan: die moet de groene marketing stimuleren. De consument kan tot aanschaf gemotiveerd worden door iets aan de hogere prijs te doen. Een 0% BTW-tarief op biologische bloembollen en een 19% heffing op gangbare bloembollen is daarbij een mogelijk middel.

Noot voor de pers


*