Royal Dutch Petroleum

Wat zijn 'tolling agreements'?

Naar aanleiding van beschuldigingen van een oud-werknemer als zou Shell in de Verenigde Staten onverantwoorde risico's lopen bij langjarige 'tolling agreements' (capaciteitsbenuttingsovereenkomsten), heeft het bedrijf via een persbericht een toelichting gegeven op deze constructie.

'Tolling agreements' stellen een onderneming (in vakjargon: de 'tollee' - in dit geval Coral Energy, een tot de Koninklijke/Shell Groep behorende in de VS gevestigde marketing- en handelsfirma in gas en elektriciteit) in staat om op lange termijn opwekkingscapaciteit te kopen van elektriciteitsproducenten. De 'tollee' heeft daarbij de verantwoordelijkheid om de daarvoor benodigde brandstof (aardgas) te leveren en de opgewekte elektriciteit te verkopen. Deze overeenkomsten bieden de 'tollee' de mogelijkheid om een reeks producten en diensten aan te bieden die inspelen op de behoeften van de energieklanten.

Zoals het geval is bij alle grote, lange-termijn investeringsbeslissingen, moeten voorstellen om capaciteitsbenuttingsovereenkomsten te sluiten door het nauwgezette standaard afwegings- en evaluatieproces van de Groep heen. De evaluatie is gebaseerd op een analyse van de ontwikkeling van de gas- en elektriciteitsmarkten gedurende de looptijd van de overeenkomsten, die tot twintig jaar kan zijn. De voorstellen worden getoetst tegen een brede reeks aannamen over de ontwikkeling van de energieprijzen. Ze omvatten ook inschattingen over vraag en aanbod, marginale kosten en nemen de opinie van derden mee. Risico's worden geïdentificeerd en geanalyseerd en de financiële uitkomsten worden ingeschat tegenover deze risico's.

Shell is conservatief in de boekhoudkundige verwerking van de capaciteitsbenuttingsovereenkomsten. Zo worden winsten die het bedrijf uit de overeenkomsten verwacht niet geboekt op het moment dat er wordt getekend. Wij volgen de passende boekhoudkundige regels en boeken winsten of verliezen pas op het moment dat ze zich materialiseren, gebaseerd op beschikbaar inzicht in toekomstige prijsontwikkelingen. Shell gelooft dat de overeenkomsten een bevredigend rendement zullen opleveren over hun looptijd, die in veel gevallen tot twintig jaar gaat.

De Groep is volledig transparant geweest in het vermelden van de capaciteitsbenuttingsovereenkomsten in de jaarverslagen van zowel de Koninklijke als van Shell Transport. De verplichtingen die zijn gemeld (ter waarde van $7,4 miljard) vormen de som van alle afgesproken betalingen die te maken hebben met de capaciteitsbenuttingsovereenkomsten. De 'net present value' van de verplichtingen bedraagt zo'n $3,7 miljard. De toename van de verplichtingen van 2000 op 2001 is veroorzaakt door de afgesproken betalingen op de in 2001 afgesloten 'tolling agreements'.