Dienst uitvoering en toezicht Energie

Toelichting Ontwerp-Richtlijnen Gasopslag voor het jaar 2003 15 juli 2002

TOELICHTING ONTWERP-RICHTLIJNEN GASOPSLAG VOOR HET JAAR 2003

ALGEMEEN


1. Zoals in het algemene deel van toelichting bij de Richtlijnen Gastransport en Richtlijnen Gasopslag voor het jaar 2002 reeds is aangegeven, worden dit jaar de Richtlijnen door DTe geëvalueerd. Doel van deze evaluatie is het aanpassen en verder uitwerken van de Richtlijnen voor het jaar 2003. Deze evaluatie heeft onder andere plaatsgevonden door middel van het Informatie- en consultatiedocument Richtlijnen Gasopslag voor het jaar 2003 en een vragenlijst inzake de Richtlijnen Gastransport voor het jaar 2002. Daarnaast heeft de evaluatie gedeeltelijk plaatsgevonden aan de hand van de nog lopende bezwaarprocedures inzake de op de Richtlijnen voor het jaar 2002 gebaseerde bindende aanwijzingen. Uit deze evaluatie is gebleken dat wat betreft de Richtlijnen Gastransport de belangrijkste wijzigingen voortvloeien uit de introductie van het nieuwe entry- exit systeem op het gastransportnet van Gastransport Services en de wens om over te gaan tot een zogenaamd "National Balancing Point" (hierna: NBP). Voor de Richtlijnen Gasopslag geldt dat de meeste marktpartijen hebben aangegeven dat de markt voor gasopslag meer tijd nodig heeft om zich te ontwikkelen.


2. Op basis van bovengenoemde evaluatie heeft DTe bijgevoegde ontwerp-Richtlijnen Gastransport en ontwerp-Richtlijnen Gasopslag voor het jaar 2003 opgesteld. Onderhavige toelichting is als volgt opgesteld. Per gewijzigd artikel wordt kort gemotiveerd aangegeven welke wijzigingen zijn doorgevoerd ten opzichte van de Richtlijnen voor het jaar 2002. De definitieve Richtlijnen voor het jaar 2003 zullen een volledige toelichting bevatten waarin de wijzigingen ten opzichte van de Richtlijnen voor het jaar 2002 zijn meegenomen.


3. De ontwerp-Richtlijnen die DTe thans publiceert maken onderdeel uit van een openbare voorbereidingsprocedure in de zin van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht en dienen derhalve te worden gezien als een conceptbesluit. Dit betekent dat de inhoud van de ontwerp- Richtlijnen naar aanleiding van de in de openbare voorbereidingsprocedure naar voren gebrachte zienswijzen, kan worden aangepast.

Dienst uitvoering en toezicht Energie pagina 1 van 5



Toelichting Ontwerp-Richtlijnen Gasopslag voor het jaar 2003 15 juli 2002

TOELICHTING PER ARTIKEL

ARTIKEL 2


1. De omschrijvingen van de gegarandeerde basisdiensten in het tweede, derde en vierde lid van artikel 2 zijn gewijzigd. De wijzigingen zijn met name het gevolg van de bezwaarprocedures inzake de bindende aanwijzingen aan de regionale gastransportbedrijven over het jaar 2002. Uit deze procedures bleek dat de omschrijving uit de Richtlijnen Gastransport voor het jaar 2002 onduidelijkheid creëerde omdat door de meeste marktpartijen werd verondersteld dat ook een zeker aansprakelijkheidsregime ten aanzien van de gegarandeerde transportdienst werd voorgeschreven.


2. DTe heeft in een brief aan EnergieNed en de verschillende regionale gastransportbedrijven beoogt deze onduidelijkheid weg te nemen door aan te geven dat met de omschrijving van een gegarandeerde transportdienst slechts werd beoogd een inspanningsverplichting op te leggen. Voorts is dit verduidelijkt in de Ontwerp-Richtlijnen Gastransport voor het jaar 2003. DTe heeft gemeend deze verduidelijking van de Richtlijnen tevens door te moeten voeren ten aanzien van de gegarandeerde basisdiensten in de Richtlijnen Gasopslag.

ARTIKEL 3


4. Artikel 3 is dit jaar aan de Richtlijnen Gasopslag toegevoegd. Met dit artikel wordt beoogd vraag en aanbod, behoudens technische beperkingen, op elkaar af te stemmen, ten einde het handelsverkeer te bevorderen.


5. Uit reacties van (potentiële) opslaggebruikers van gasopslagdiensten op het Informatie- en consultatiedocument blijkt dat de voorwaarden met betrekking tot bijvoorbeeld de minimum flow en de mate van multicycliciteit een belangrijke factor zijn bij de beslissing omtrent het wel of niet afnemen van gasopslagdiensten. Hoe minder voorwaarden er gesteld worden, hoe aantrekkelijker het product is voor de (potentiële) opslaggebruiker.


6. De aanbieders van gasopslagdiensten geven in hun reacties aan dat zij bij het aanbieden van gasopslagdiensten te maken hebben met beperkende factoren die gelegen zijn in het technische ontwerp van de gasopslaginstallaties.

Dienst uitvoering en toezicht Energie pagina 2 van 5



Toelichting Ontwerp-Richtlijnen Gasopslag voor het jaar 2003 15 juli 2002


7. Om het handelsverkeer zo veel mogelijk te bevorderen is derhalve in het eerste lid van dit artikel opgenomen dat de indicatieve voorwaarden geen beperkende voorwaarden mogen bevatten die boven de technische beperkingen van de gasopslaginstallaties uitgaan.


8. In het tweede lid van dit artikel is bepaald dat door de gasopslagbedrijven op objectieve wijze inzicht verschaft dient te worden in de technisch beperkende voorwaarden die wél gesteld worden in de indicatieve voorwaarden.


9. Het derde lid bepaalt tenslotte dat gasopslagbedrijven en representatieve organisaties gezamenlijk overleg dienen te voeren omtrent de eventuele mogelijkheden om de technische beperkingen op te heffen.

ARTIKEL 4


10. Artikel 4 (voorheen artikel 3) is op een aantal plaatsen gewijzigd. Voornaamste reden hiervoor is de in de reacties op het Informatie- en consultatiedocument geuite vraag van (potentiële) opslaggebruikers naar langlopende basisdiensten. Door middel van het afsluiten van langlopende basisdiensten is de (potentiële) opslaggebruiker verzekerd van de beschikbaarheid van gasopslagdiensten. Dit maakt het voor opslaggebruikers aantrekkelijker om deze diensten op te nemen in hun portefeuille. Deze is immers ook voor meer jaren bepaald. Door het bieden van de mogelijkheid tot het afsluiten van langlopende basisdiensten met een looptijd van 12 tot 60 maanden, met telkens een veelvoud van 12 maanden, wordt voldaan aan de wensen die vanuit de markt naar voren zijn gebracht. Het begrip "kalandermaand" wordt in de Richtlijnen Gasopslag voor het jaar 2003 niet meer gebruikt, zodat gasopslagbedrijven de mogelijkheid hebben om ook basisdiensten met de looptijd van een maand aan te bieden die niet aanvangt op de eerste dag van de kalendermaand.

ARTIKEL 5


11. Artikel 5 (voorheen artikel 4), tweede lid is gewijzigd en artikel 5, derde lid is toegevoegd. Uit reacties van (potentiële) opslaggebruikers op het Informatie- en consultatiedocument blijkt dat zij meer flexibiliteit wensen met betrekking tot de bundels die worden aangeboden. Deze flexibiliteit heeft zowel betrekking op de omvang van het aangeboden werkvolume als de verhoudingen tussen injectiecapaciteit, productiecapaciteit en werkvolume.

Dienst uitvoering en toezicht Energie pagina 3 van 5



Toelichting Ontwerp-Richtlijnen Gasopslag voor het jaar 2003 15 juli 2002


12. Door uitbreiding van het tweede lid van dit artikel wordt deze flexibiliteit in de bundels bewerkstelligd. Dit lid verplicht de gasopslagbedrijven, indien deze de basisdiensten aanbieden in de vorm van een bundel om tenminste twee verschillende bundels aan te bieden die in de markt gewenst zijn. De verplichting tot het aanbieden van tenminste twee verschillende bundels is opgenomen zodat bij het aanbieden van bundels tegemoet kan worden gekomen aan de twee belangrijkste functies die gasopslagdiensten vervullen, te weten seizoenscorrectie en flexibiliteitdienst.


13. Het derde lid schrijft voorts voor dat over de bundels die aangeboden worden overleg gevoerd dient te worden op grond van artikel 12, derde lid, Gaswet. Met wijziging van dit artikel wordt tevens tegemoetgekomen aan de wens van de gasopslagbedrijven om de basisdiensten aan te bieden in bundelvorm. De aanpassingen in dit artikel beogen het handelsverkeer te bevorderen.

ARTIKEL 10


14. Artikel 10 (voorheen artikel 9) is op een aantal plaatsen gewijzigd. In het eerste lid van dit artikel wordt voorgeschreven dat de gasopslagbedrijven hun indicatieve tarieven onderbouwen aan de hand van de efficiënte economische kosten per basisdienst en aan de hand van de kosten van relevante substituten voor de aangeboden basisdiensten. Met het begrip relevant wordt geduid op substituten die daadwerkelijk een alternatief vormen voor de Nederlandse opslaginstallaties.


15. Het tweede lid schrijft vervolgens voor dat de gasopslagbedrijven de onderbouwing van hun indicatieve tarieven vanuit de kosten van de opslaginstallatie en de kosten van relevante substituten, zoals bepaald in het eerste lid, dienen te publiceren. Op deze wijze wordt aan (potentiële) opslaggebruikers inzichtelijk gemaakt op welke wijze de indicatieve tarieven gerelateerd zijn aan de kosten die de gasopslagbedrijven maken en gerelateerd zijn aan de kosten voor andere, vervangende producten.


16. De reden dat de kosten voor relevante substituten, als onderbouwingwijze van de indicatieve tarieven, zijn opgenomen is gebaseerd op reacties op het Informatie- en consultatiedocument. Door (potentiële) opslaggebruikers is aangegeven dat zij hiermee rekening houden bij de keuze voor het sluiten van een contract voor gasopslagdiensten. Voorts is deze ontwikkeling ook in de Verenigde Staten te zien, waar men verschillende computerprogramma's aanbiedt om dit soort berekeningen voor de vaststelling van tarieven te maken.


17. Ten slotte is het laatste lid van dit artikel gewijzigd door bij toepassing van een veiling een reserveprijs, op basis van de marginale kosten die een gasopslagbedrijf maakt, te stellen. De wijzigingen in dit artikel

Dienst uitvoering en toezicht Energie pagina 4 van 5



Toelichting Ontwerp-Richtlijnen Gasopslag voor het jaar 2003 15 juli 2002

zorgen ervoor dat opslaggebruikers in staat zijn onderhandelingen te voeren met de aanbieders van opslagdiensten. Voorts bevordert dit artikel het doelmatig handelen van gasopslagbedrijven en opslaggebruikers.

Dienst uitvoering en toezicht Energie pagina 5 van 5