Productschap Tuinbouw

Deense grootwinkelbedrijven willen duurder assortiment bloemen

Een aantal vooraanstaande grootwinkelbedrijven in Denemarken wil een hoogwaardiger, duurder assortiment bloemen en planten gaan voeren. Hiermee willen ze zich duidelijker profileren ten opzichte van de discounters, die snel groeien. Dat blijkt uit marktonderzoek van het Productschap Tuinbouw (PT) op aanvraag van het Bloemenbureau Holland.

De managers van de centrale inkooporganisaties van de Deense grootwinkelbedrijven zijn van mening dat aan bloemen en planten goed verdiend kan worden. Ze zeggen dat de maatschappelijke ontwikkelingen waarbij de huiselijke leefomgeving centraal staat steeds belangrijker worden in Denemarken. Dit zal de verkoop van exclusievere bloemen en planten stimuleren.

Uit het onderzoek bleek verder dat na het tulpenseizoen in het voorjaar de verkoop van bloemen en planten sterk inzakt in Denemarken. De consumenten gaan in de herfst pas weer bloemen kopen om hun huizen op te fleuren. De inkopers willen deze daling terugdringen door in de zomer een groter en aantrekkelijker assortiment buitenplanten aan te bieden. Nederlandse leveranciers moeten hier beter op inspelen.

De grootwinkelbedrijven in Denemarken hebben een marktaandeel van 44 procent in de totale verkopen van snijbloemen. Bij potplanten is dat zelfs 66 procent. Nederland is een belangrijke leverancier. Volgens de inkopers van de grootwinkelbedrijven levert Nederland 80 procent van de snijbloemen.

Over de Nederlandse leveranciers van bloemen en planten zijn de Deense inkopers tevreden. Vooral het leveren van maatwerk en het logistieke systeem dwingt respect af. Het persoonlijk contact is eigenlijk het grootste gemis. Dit speelt vooral bij het opbouwen met relaties met kwekers in Nederland. De Denen willen graag naast de handelaren contacten met kwekers onderhouden om op die manier het hele productieproces te kunnen controleren.

Als tweede knelpunt zien de Denen het verschil in smaak in kleuren en bloemencombinaties tussen Nederland en Scandinaviƫ. Tot slot speelt de afstand tot Nederland en daarmee de tijdsduur in belevering een psychologische rol in de vraag naar verse bloemen. Hierdoor geven de Deense inkopers aan dat hun voorkeur uitgaat naar het product uit eigen land, maar in de praktijk kiezen ze vaak voor Nederlandse bloemen en planten.

Telers en handelaren kunnen het rapport Kwalitatief onderzoek grootwinkelbedrijf Denemarken(rapportnummer PT 2002-57) gratis bestellen bij het Productschap Tuinbouw onder telefoonnummer 079-3470633 of e-mail j.claassen@tuinbouw.nl