Ingezonden persbericht


Reuters stimuleert instant messaging in markt voor financiële diensten

Amsterdam - Reuters werkt bij de ontwikkeling van Reuters Messaging nauw samen met belangrijke leveranciers van instant messaging- en collaboration-tools, en met 25 vooraanstaande financiële instellingen. Deze nieuwe, zeer goed beveiligde instant messaging-dienst biedt organisaties toegang tot een snel, kosteneffectief, met encryptie beveiligd en voor alle firewalls geschikt communicatiekanaal waarmee een gehele onderneming, klanten en leveranciers bereikt kunnen worden.

Reuters Messaging wordt geleverd als een stand-alone desktopapplicatie en in andere desktopproducten van Reuters. Reuters Messaging wordt later in het jaar geïntroduceerd. Enkele van de financiële instellingen die met Reuters samenwerken bij de ontwikkeling en het testen, zijn ABN Amro, Citigroup - Salomon Smith Barney, Credit Agricole Indosuez, Deutsche Bank, DKB Information Systemen, Dresdner Kleinwort Wasserstein, HSBC, Société Général en Tokay International Securities.

Reuters Messaging verschilt substantieel van het huidige marktaanbod en biedt de volgende componenten.

Real-time messaging - Gebruikers kunnen, in tegenstelling tot op e-mail gebaseerde systemen, altijd en overal ter wereld berichten real-time ontvangen en verzenden.

Beschikbaarheid - Met de geavanceerde 'Presence'-mogelijkheden kunnen individuen personen met wie ze willen communiceren, laten weten dat ze on line en beschikbaar zijn.

Logging & auditing - Financiële instellingen kunnen berichten vastleggen en een veilig en compleet audittraject creëren voor het samenstellen van standaarden voor de organisatie en regelgeving.

Beveiliging - De berichten die over publieke netwerken worden verzonden, zijn met encryptie beveiligd volgens de standaarden voor SSL-communicatiekanalen.

Volledig geïntegreerd - Reuters Messaging is gebaseerd op open systemen die eenvoudig aansluiten bij de systemen van financiële instellingen. Verder wordt deze dienst geïntegreerd in andere diensten van Reuters, zoals Reuters 3000 Xtra. Klanten van Reuters kunnen met Reuters 3000 Xtra informatie op één desktop bekijken, delen en bespreken.

Andy Konchan, Director Global Financial Markets eCommerce bij ABN Amro: "Reuters is een gevestigde naam binnen de financiële gemeenschap. Haar reputatie is gebaseerd op de integriteit van informatie en op haar rol in communicatie en interactie van de wereldwijde markt. De succesvolle koppeling met Divine MindAlign en de diensten van Reuters Messaging verbetert de communicatie en handel tussen bedrijven aan de verkoop- en inkoopzijde. Een breed geaccepteerd IM-platform levert de markt voor financiële diensten enorme toegevoegde waarde en versterkt de samenwerking."

Marktpotentieel voor instant messaging (IM) in financiële dienstverlening In een onderzoek van Reuters en Gartner van april 2002 geeft 86% van de financiële instellingen aan dat collaboration- en IM-technologieën de komende drie jaar een aanzienlijke invloed zullen hebben op de markt voor financiële dienstverlening. Verder is 75% ervan overtuigd dat de succesvolle implementatie van collaboration-oplossingen het komende jaar bedrijfskritisch is. IM-tools kunnen op de volgende vlakken van belang zijn.

Communicatie met analisten - Via Reuters Messaging kunnen analisten onderzoeksresultaten snel onder belangrijke klanten distribueren. Zo kunnen ze hun klanten informatie bieden op het moment dat de fondsmanagers zaken willen doen.

Fondsmanagement - Met IM kunnen fondsmanagers contact leggen met handelaren en analisten om alle mogelijkheden te bespreken. Informatie over beschikbaarheid en diverse blokkeringsopties van Reuters Messaging ondersteunen fondsmanagers bij het beheer van grote hoeveelheden informatie.

Afhandeling - Via IM beschikken back-office-medewerkers over een kosteneffectief en real-time communicatiekanaal voor direct overleg met de andere betrokken partijen op andere locaties. Zo kunnen openstaande kwesties bij de transactieafhandeling snel en efficiënt opgelost worden.

Koppeling Reuters Messaging met divine MindAlign
Reuters wil divine MindAlign- een tool voor real-time collaboration en het delen van kennis via chat, instant messaging en topic-based-kanalen, koppelen aan Reuters Messaging. Hierdoor kunnen meer dan 60.000 financiële professionals die divine MindAlign gebruiken, eenvoudig informatie uitwisselen met de financiële gemeenschap van Reuters en communiceren met klanten over de gehele wereld. divine MindAlign wordt door ruim 60.000 professionals ingezet bij meer dan 20 financiële instellingen, waaronder UBS Warburg, ABN Amro, West LB en Nomura International. In eerste instantie krijgen gebruikers toegang tot beide diensten, waardoor een beveiligd communicatiekanaal ontstaat, dat de wereldwijde gemeenschap van financiële professionals verbindt aan zowel de inkoop- als de verkoopzijde. De koppeling van deze diensten verbetert de samenwerking tussen financiële professionals, waardoor sneller gehandeld, de interactie vereenvoudigd en de samenwerking verbeterd kan worden.

FaceTime Communications en Reuters
FaceTime Communications en Reuters werken samen om Reuters Messaging geschikt te maken voor de IM Auditor-producten van FaceTime. Daardoor kunnen Reuters-klanten die een ander IM-netwerk gebruiken, voldoen aan de auditeisen voor content logging-berichten van zowel Reuters Messaging als andere IM-systemen. FaceTime IM Auditor slaat berichten van Reuters Messaging op, beheert ze en voegt berichten samen met alle andere IM-communicatie binnen een bedrijf. Hierdoor is binnen bedrijven één volledig uitwisselbare IM-oplossing beschikbaar.

Reuters
Reuters (www.about.reuters.com) is leverancier van financiële informatie, nieuws en technologie aan financiële instellingen, media, bedrijven en particulieren. De kracht van Reuters ligt in de combinatie van content, technologie en connectiviteit. Reuters heeft haar toonaangevende positie weten te vestigen door voortdurende technologische innovatie en door haar reputatie vanwege snelheid, accuratesse, integriteit en onafhankelijkheid. Reuters heeft ruim 19.000 werknemers in 97 landen, waartoe een nieuwsstaf van 2.500 werknemers in 230 bureaus behoort, die 150 landen bedient. Reuters is hiermee de grootste multimedia-nieuwsorganisatie in de wereld. In 2001 behaalde het bedrijf een omzet van 3,9 miljard Britse pond.