RAI VERENIGING

RAI is gematigd positief over besluit nieuwe autodistributie

De importeurs en fabrikanten van personen- en bedrijfsautos, verenigd in de RAI Vereniging, zijn gematigd positief over het besluit van de Europese Commissie voor een nieuw systeem voor de distributie van autos. Vooral met de verlengde overgangstermijn tot 2005 is de RAI tevreden. Of de regeling voor de Nederlandse autokopers ook voordelig uitvalt staat nog zeer te bezien. De leden van de RAI verwachten dat door harmonisatie van de netto prijzen in Europa, de prijzen voor nieuwe autos in ons land circa 10 procent omhoog zullen gaan in de komende maanden.

In Nederland is de verwachting dat het nieuwe systeem vooral gevolgen zal hebben voor de kopers van nieuwe personenautos. Tot nu toe zijn de nettoprijzen van autos in Nederland kunstmatig laag gehouden door de auto-industrie. Op die manier wordt de consument gecompenseerd voor de hoge belastingen op autos: BPM en BTW. Boven op de nettoprijs komt nog eens 50 procent aan belastingen, legt Peter Janssen, directeur van de RAI Vereniging uit. Maar dat systeem verdwijnt als de prijzen in Europa worden geharmoniseerd.

De nieuwe situatie betekent dat de Nederlandse schatkist op extra inkomsten mag rekenen. Om de consumentenprijs van personenautos niet onnodig op te drijven bepleit Janssen minimaal een plafond voor de BPM. De RAI Vereniging zal dit onderwerp bij het nieuwe kabinet aankaarten.
De enige, definitieve oplossing voor het probleem met de hoge Nederlandse autobelastingen is natuurlijk Europese belastingharmonisatie. Maar dat is een kwestie van heel lange adem, aldus Peter Janssen

De Europese Auto-industrie (ACEA) stelt in haar eerste reactie dat men tevreden is dat de nieuwe regeling de specifieke positie van de auto-industrie op het gebied van mobiliteit, milieueisen en veiligheidsvoorzieningen honoreert. In de nieuwe regeling staat het de auto-industrie vrij staat om zelf te kiezen voor een passend systeem voor de distributie van hun producten. Ook de kwaliteitscriteria voor het aanstellen van dealers en aanbieders van aftersales services kunnen in het nieuwe systeem worden vastgesteld door de auto-industrie. Maar de ACEA constateert ook dat het in de nieuwe regeling moeilijker zal worden om de
produktverantwoordelijkheid, die de auto-industrie heeft naar haar klanten, op een zelfde hoog niveau te blijven invullen. Het spreekt natuurlijk voor zich dat de auto-industrie zich er volledig voor gaat inzetten om de dienstverlening kwalitatief op niveau te houden.

Einde bericht