AutoRai

19-7-2002

De nieuwe BMW 730d en 740d: diesel rijden op het hoogste niveau

Met de introductie van de nieuwe 7-serie legde BMW de lat in de topklasse andermaal hoger. Nu, enkele maanden na de introductie van zoveel baanbrekende vernieuwing tilt BMW ook de dieselmodellen in de topklasse naar een hoger niveau.

In oktober 2002 debuteren de BMW 730d en 740d. Deze uiterst gecultiveerde high performance diesels zijn een inspirerend alternatief voor de groep veeleisende automobilisten die de voorgaande modellen in de belangrijkste Europese exportlanden een aandeel tussen 35 en 80 procent in de modelmix bezorgden.

Dynamischer, krachtiger en verder verfijnd: dat zijn de nieuwe zes- en achtcilinder high-tech diesels met zestraps automaat

De nieuwe dieselmodellen van de BMW 7-serie overtreffen alle verwachtingen: daarvoor zorgt een hele reeks van verbeteringen, waaronder common rail brandstofinjectie van de tweede generatie. Zo levert de zescilinder lijnmotor van de 730d nu een maximum vermogen van 160 kW (218 pk) bij 4000 tpm en een maximum koppel van 500 Nm tussen 2000 en 2750 tpm. De machtige achtcilinder in V-vorm doet daar met een maximum vermogen van 190 kW (258 pk) bij 4000 tpm en een koppel van maar liefst 600 Nm tussen 1900 en 2500 tpm nog eens een flinke schep bovenop. Om zeker te zijn van een uiterst efficiënte krachtsoverbrenging met optimaal schakelcomfort zijn beide nieuwe dieselmodellen uitgerust met de geavanceerde, automatische zestraps transmissie die zich in de 735i en 745i modellen al ruimschoots heeft bewezen.

De superioriteit van de nieuwe 7-serie diesels van BMW blijkt niet in de laatste plaats uit de prestaties. De 730d accelereert van 0 naar 100 km/h in 8,0 sec en bereikt een topsnelheid van 235 km/h. De 740d heeft voor dezelfde acceleratie slecht 7,4 seconden nodig op weg naar een topsnelheid van 250 km/h. Daarbij zijn de nieuwe 7-serie diesels al tevreden met een verbruik van 8,5 resp. 9,7 liter diesel per 100 km in de EU-cyclus.

Met deze ongekend hoge prestaties bij lage verbruikscijfers bevestigen de nieuwe 7-serie diesels andermaal het leiderschap van BMW in de hoogste regionen van de dieseltechnologie. De consumentenprijs (inclusief BTW en BPM) van de BMW 730d bedraagt in Nederland 82.700 en van de 740d 105.200.

Beduidend lagere bedrijfskosten dankzij 2e generatie common rail Het surplus aan motorvermogen en rijprestaties bij sterk gereduceerde verbruikscijfers is allereerst de verdienste van de 2e generatie common rail technologie met significant verhoogde inspuitdrukken: de systeemdruk is verhoogd tot 1350 à 1600 bar. In combinatie met de nieuwe geometrie van de verbrandingsruimtes levert dat naast vermogens- en koppelwinst bij lagere verbruikscijfers ook beduidend betere emissiewaarden op. Daardoor zijn beide nieuwe dieselmodellen gecertificeerd conform de emissie-eisen van EU 3.

Alle 7-serie innovatie nu ook beschikbaar voor dieselvarianten Met de introductie van de 730d en de 740d stelt BMW alle innovatieve verworvenheden van de nieuwe 7-serie - standaard of als optie - ook beschikbaar voor dieselrijders in het topsegment van de markt. Voorbeelden daarvan zijn het geheel uit aluminium vervaardigde onderstel met BMW's unieke actieve Dynamic Drive en Electronic Demper Control (EDC) dat voor het eerst verkrijgbaar is met oneindige fijnafstemming en luchtvering met automatische hoogteregeling op de achteras. De standaarduitvoering van beide nieuwe dieselmodellen komt in verregaande mate overeen met die van de achtcilinder benzinemodelen.