European Commission

IP/02/1121

Brussel, 23 juli 2002

Luchtvaart: de Commissie ondersteunt nieuwe strategische onderzoekagenda

De Europese Commissie stemde vandaag in met de eerste bevindingen van de Adviesraad voor luchtvaartonderzoek in Europa (Advisory Council for Aeronautics Research in Europe - ACARE). De blauwdruk voor een nieuwe strategische onderzoekagenda vereist een consequente en gecoördineerde O&O-inspanning op nationaal en EU-niveau, in de openbare zowel als in de particuliere sector, met geïntegreerde technologische platforms, grootschalige onderzoekproefbanken, gezamenlijke transnationale O&O-projecten en systemen om slimme ideeën te bevorderen en innovatie- en technologieoverdracht te stimuleren. ACARE stelt de oprichting van een ad hoc-forum met de lidstaten voor om de onderzoekinfrastructuur te verbeteren. Een nieuw informatienetwerk van contactpunten voor luchtvaartonderzoek moet helpen om de knowhow van de EU op dit gebied optimaal te benutten. Nieuwe technologieën moeten worden gevalideerd via een certificatiesysteem op communautaire schaal. ACARE beveelt ook aan dat vaardigheden en personele middelen in deze sector worden verhoogd, bijvoorbeeld door mobiliteit van onderzoekers en levenslange opleiding te bevorderen.

Op de internationale luchtvaartshow in Farnborough in het VK zei Commissielid Busquin: "Ik ben blij met de bevindingen van ACARE. Zij sporen met onze visie voor de luchtvaart in 2020 en het STAR 21-rapport ("Strategisch overzicht van de lucht- en ruimtevaart in de 21e eeuw"), dat vorige week is uitgebracht. Iedereen is het erover eens dat het onderzoek in deze sector moet worden opgevoerd. Het succes dat onze luchtvaartindustrie nu boekt, is het resultaat van investeringen in onderzoek die 15 jaren geleden zijn gedaan. Als wij vandaag niet meer investeren in O&O en geen consequente aanpak op EU-niveau toepassen, brengen wij de toekomst van de sector in gevaar. Op een wereldwijde en sterk concurrentiële markt kunnen Europese ondernemingen niet succesvol zijn zonder samen te werken met de EU en de lidstaten. Door een visie voor de luchtvaart in de 21e eeuw te ontwikkelen, kunnen wij doublures en verspilling van middelen vermijden en onze krachten bundelen om een kritische massa op Europees niveau te bereiken. Uit hoofde van het 6e kaderprogramma voor onderzoek van de EU (KP6 2002-2006) wordt 1,075 miljard euro uitgetrokken voor onderzoek dat betrekking heeft op lucht- en ruimtevaart. Maar naast financiering en toegang tot financiële middelen heeft de sector regelgeving en beleidsondersteuning nodig, waarmee een echt platform voor de luchtvaartindustrie op EU-niveau tot stand kan worden gebracht."

Volgens ACARE gaat de luchtvaartindustrie, na de "heroïsche" pioniersjaren en de "commerciële" periode, nu een nieuwe fase in van "duurzame groei". Er moeten grote stappen worden gezet op verschillende gebieden zoals luchtverkeersbeheer, voortstuwingssystemen en aërodynamica, om de duurzaamheidsproblematiek van "Vision 2020" aan te pakken. Concreet betekent dit een verhoging van de onderzoekinspanningen. Het onderzoeksysteem moet beter en efficiënter worden georganiseerd om meer onderzoek voor geld en meer geld voor onderzoek te krijgen.

Een bloeiende lucht- en ruimtevaartindustrie is een essentiële factor in het waarmaken van het op de Raad van Lissabon in maart 2000 gestelde doel om tegen 2010 de meest concurrerende kenniseconomie ter wereld te worden. De Verenigde Staten besteden tweemaal zoveel aan niet-militair luchtvaartonderzoek en 14 maal zoveel aan militair O&O als de EU. Voorts ondersteunt ACARE in sterke mate de doelstelling van de Raad van Barcelona van maart 2002 om de gemiddelde uitgaven van de EU voor O&O tegen 2010 te verhogen tot 3% van het Europese BBP. ACARE noemt, zoals ook het STAR 21-rapport, een streefcijfer van 100 miljard euro voor investeringen in O&O ten behoeve van de luchtvaart.

ACARE: lidmaatschap en taak

ACARE werd vorig jaar opgerist op de luchtvaartshow van Parijs.

De vereniging heeft 30 leden waaronder vertegenwoordigers van de lidstaten van de EU, de Commissie, de luchtvaartindustrie van de EU en gebruikers. ACARE komt verscheidene keren per jaar bijeen, met als voornaamste taak de uitstippeling en tenuitvoerlegging van de strategische onderzoekagenda voor de luchtvaart.

Naast Commissielid Busquin waren op de show in Farnborough nog aanwezig: de heer Walter Kröll, voorzitter van ACARE en voorzitter van de Helmholtz-Gemeinschaft Deutscher Forschungszentren (HGF - Vereniging van Duitse onderzoekscentra), de heer Jean-Marc Thomas, vice-voorzitter van ACARE en vice-president van EADS, en de heer Jean-Paul Béchat, voorzitter & CEO van de SNECMA Group en voorzitter van AECMA.

Voor nadere informatie kunt u de volgende websites raadplegen:

EU-beleid op het gebied van lucht- en ruimtevaartonderzoek

http://europa.eu.int/comm/research/growth/gcc/ka04.html#top

"Europese Luchtvaart: visie voor 2020"

http://europa.eu.int/comm/research/growth/aeronautics2020/en/index.htm l

ACARE

http://europa.eu.int/comm/research/growth/gcc/projects/in-action-acare .html#01

STAR 21

http://europa.eu.int/comm/enterprise/aerospace/report_star21_screen.pd f