Ingezonden persbericht


Stichting Nijmeegse Orgelkring
Wedesteinbroek 1140
6546 RG Nijmegen

Nijmegen, 5 juli 2002

PERSBERICHT

Onbekend, bemind

Onbekende muziek van beroemde componisten

Op dinsdag 23 juli geeft de Utrechtse organist Gonny van der Maten een concert in de Sint Stevenskerk. Van der Maten heeft van een zestal componisten minder bekende orgelwerken geprogrammeerd. Het geeft naar tijd en herkomst een grote variatie aan orgelwerken. Het concert begint om 20.30 uur. Iedere dinsdagavond tot en met 10 september zijn in de Sint Stevenskerk orgelconcerten te beluisteren. De entree bedraagt 5 euro of 4 euro met korting; vijf concerten naar keuze kosten 20 respectievelijk 16 euro.

Gonny van der Maten studeerde orgel aan het Sweelinckconservatorium bij Albert de Klerk en improvisatie bij Bert Matter. In haar uitvoerige concertpraktijk probeert ze het instrument orgel uit zijn geïsoleerde positie in de muziekwereld te halen. Zo combineert ze orgel met poëzie, toneel en dans. Ze maakte voorstellingen over De Kleine Prins en De Vier Jaargetijden. Bij dit concert haalt ze onbekendere werken van beroemde componisten uit verschillende landen en stijlperioden uit het stof. Het heeft een gevarieerd concertprogramma als resultaat. Begin een concert met een voor Oude Franse muziek typische dialoog tussen twee stemmen op groot orgel en echo (Dialogue van Louis Marchand) en eindig met een twintigste-eeuwse Passacaglia van de bekende Nederlandse componist Rudolf Escher: een wereld van verschil qua herkomst en tijd waarin het stuk geschreven is. Het overige programma vult de kloof tussen opening en finale qua stijl. Van der Maten speelt werken van Carl Philip Emanuel Bach, Van Beethoven en Schumann, beroemde componisten uit de overgangsperiode naar de Weense School, de Weense School en de Romantiek. De hedendaagse Tsjechische componist Petr Eben is tenslotte te zien als een bindende factor. In hem komen verschillende stijlen bij elkaar. Eben laat zich inspireren door het gregoriaans en muziek uit de gotiek en renaissance. Hij schrijft composities in verschillende stijlen, houdt daarbij vast aan tradities, maar is daarbij wel steeds op zoek naar nieuwe klankmogelijkheden. Van der Maten speelt van Petr Eben Moto Ostinato, het derde deel uit diens bekende Sonntagsmusik, een heel gedreven en ritmisch stuk dat is geïnspireerd door gregoriaanse melodieën. Ritmiek is een belangrijk kenmerk van Eben en hij heeft dit in Moto Ostinato misschien wel het meest uitgesproken verwerkt. Een krachtig ritmisch patroon in de bas wordt continu herhaald. Alleen hiermee bereikt Eben een enorm klankeffect.


---

***
Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Jenneke van de Streek, tel 024-3788696/070-3305507

Jenneke van de Streek
e-mail j.streek@medischvandaag.nl
tel.024-3788696 prive/070-3305507 werk
fax 024-3788696 /070-3305510