Raad voor de Transportveiligheid

RAAD V D TRANSPORTVEILIGHEID

scheepvaartongeval met dodelijke afloop op het Keeten

PERSBERICHT 25 juli 2002

Raad voor de Transportveiligheid stelt nader onderzoek in naar dode hoek bij binnenvaartschepen

Slechte zichtbaarheid als gevolg van de zogenaamde dode hoek van het binnenvaartschip heeft een rol gespeeld bij een ongeluk op het Keeten tussen Tholen en Schouwen-Duiveland op 10 december 1999. Dit stelt de Raad voor de Transportveiligheid onder voorzitterschap van mr. Pieter van Vollenhoven in een rapport over het ongeluk. Een voor anker liggend vissersbootje werd daarbij overvaren door een binnenvaartschip. De visser verdronk.
Naar de gevaren van de grote dode hoek voert de Raad voor de Transportveiligheid een diepgaand nader onderzoek uit. Met deze dode hoek wordt de ruimte/sector bij binnenvaartschepen bedoeld, waarop de roerganger geen direct zicht heeft. Deze sector kan, afhankelijk van het type schip en lading, in de praktijk tot enkele honderden meters oplopen.

In het rapport over dit ongeluk doet de RvTV de aanbeveling, dat sportvissers en andere gebruikers van pleziervaartuigen, zich goed op de reis dienen voor te bereiden en te laten informeren over het grote belang van het gebruik van reddingsvesten.

In het rapport van de Raad wordt herinnerd aan een eerdere aanbeveling aan de organisaties in de recreatievaart om aandacht te besteden aan het veilig varen op ruime wateren en onder meer over het gebruik van reddingsvesten. Bij het ongeval op het Keeten werd de visser binnen 15 minuten uit het water gehaald. Als hij een reddingsvest had gedragen was de kans groot geweest dat hij het had overleefd.

Een aanbeveling in het rapport betreft voorts het gebruik van radarreflectoren. Om de verkeerscentrales beter in staat te stellen kleine vaartuigen op radar te signaleren is het nuttig dat gebruikers van pleziervaartuigen, waaronder sportvissers, op ruim water altijd een radarreflector voeren. De Raad voor de Transportveiligheid stelt dat de minister van Verkeer en Waterstaat de regelgeving zodanig dient aan te passen, dat recreatievaartuigen ook bij goed zicht een radarreflector moeten voeren.

EINDE PERSBERICHT

Mededeling voor de redacties
Het volledige rapport van de Raad voor de Transportveiligheid getiteld Scheepvaartongeval met dodelijke afloop op het Keeten op 10 december 1999 kan worden geraadpleegd op de website van de Raad ( www.rvtv.nl)

Voor nadere informatie kunt u zich wenden tot de voorlichter van de Raad,
de heer H.A. Lichtenveldt. Telefoon 070-3337000, of 071-5135067 of 06-51 080871

25 jul 02 10:02