Amsterdam Airport Schiphol

Ontwikkeling passagiers- en vrachtvervoer via Schiphol, eerste halfjaar 2002.

In de eerste zes maanden van 2002 heeft Amsterdam Airport Schiphol 0,9% minder passagiers verwerkt dan in dezelfde periode vorig jaar. Het vrachtvervoer steeg met 2,6%. Met deze cijfers steekt Schiphol gunstig af ten opzichte van zijn belangrijkste concurrenten.

Passagiersvervoer
In juni 2002 was het aantal passagiers met bijna 3,7 miljoen 0,7% minder dan in juni 2001. Deze lichte daling is vooral te danken aan het verdere herstel van het aantal op Schiphol overstappende passagiers, dat met 4,1% steeg. Het aantal lokaal opstappende passagiers was nog 1,4% lager dan vorig jaar. Het Europese passagiersvervoer laat al enkele maanden een positieve ontwikkeling zien. Het intercontinentale vervoer blijft nog steeds achter bij vorig jaar, maar het verschil wordt wel steeds kleiner. De passagierscijfers van Schiphol over de maand juni steken opnieuw gunstig af ten opzichte van die van de andere grote luchthavens in Europa (Londen, Parijs en Frankfurt). Dat geldt ook voor het vrachtvervoer.

Vrachtvervoer
Het vrachtvervoer nam in juni 2002 in vergelijking met juni 2001 met 10,7% toe tot 103.424 ton. Schiphol weet hier vooral te profiteren van een toename van de capaciteit op de route Verre Oosten - Midden-Oosten - Noord-Amerika.

Vliegtuigbewegingen
Het aantal vluchten nam in juni met 4,7% af in vergelijking met vorig jaar, tot 34.519. Het gemiddelde maximum startgewicht per vliegtuigbeweging (MTOW), dat van belang is voor de hoogte van de vliegtuiggerelateerde havengelden, steeg daarentegen in juni met 2,4% tot 93,2 ton en over het gehele eerste halfjaar met 0,3% tot 90,9 ton. Gemiddeld genomen waren de vliegtuigen die Schiphol aandeden dus groter.

Punctualiteit
De aankomstpunctualiteit bedroeg in juni 83,1% en de vertrekpunctualiteit 69,1%. Dit was opnieuw veel beter dan dezelfde maand van 2001. Deze verbetering is mede te danken aan de toevoeging van extra verticale luchtroutes in het Europese luchtruim per 24 januari 2002. Werkzaamheden en onderhoud aan de Zwanenburgbaan en de Buitenveldertbaan, stakingen door verkeersleiders in Zuid- en Oost Europa, een algehele staking in Spanje en enkele dagen met een krachtige wind hadden in juni een negatieve invloed op de punctualiteit. Over de eerste zes maanden van 2002 steeg de punctualiteit van het aankomende verkeer op Schiphol met 4 en van het vertrekkende verkeer met ruim 5 procentpunten.


* incl. transito-reizigers (passagiers die met hetzelfde vliegtuig doorvliegen als waarmee zij zijn aangekomen).
** percentage vliegtuigen dat binnen 15 min. na schematijd is aangekomen
*** percentage vliegtuigen dat binnen 15 min. na schematijd is vertrokken
078-2002/rw/rs

Schiphol Group

Corporate Communications