Nieuw-Vlaamse Alliantie


Politieke conclusies na Gezondheidsindicatoren 2000: N-VA reikt 21 punten voor een Vlaams gezinsbeleid aan (26/07/02)

De hoera-kreten over het bericht dat België - volgens de Verenigde Naties - het vierde welvarendste land ter wereld is, verstomden snel. De (voornamelijk door Vlaanderen gegenereerde) Belgische welvaart leidt niet tot Vlaams welzijn. Dat blijkt duidelijk uit de Vlaamse Gezondheidsindicatoren 2000. De N-VA vraagt dat het rapport van de Vlaamse administratie tot politieke conclusies leidt. De schokkendste resultaten hadden betrekking op enerzijds de depressieve of suïcidale problemen én anderzijds de vergrijzing en ontgroening van de Vlaamse bevolking. Volgens de indicatoren riskeert 20 tot 25 procent van de Vlamingen een depressie. Bij dertigers is zelfmoord, zowel bij mannen als vrouwen, doodsoorzaak nummer één. De dagelijkse wedloop om gezin en job te combineren, stress, vereenzaming, onzekerheid over gezondheidszorg en pensioenen, ... worden als mogelijke oorzaken genoemd.
Het is niet uitgesloten - zelfs waarschijnlijk - dat de geestelijke gezondheidstoestand minstens gedeeltelijk verband houdt met de tweede belangrijke vaststelling, de vergrijzing en ontgroening van de Vlaamse bevolking. Dat Vlaams minister van Welzijn Mieke Vogels "het probleem onderkent", volstaat niet. Het wordt tijd om tot acties over te gaan. Op het demografisch probleem van Vlaanderen werd in het verleden reeds herhaaldelijk gewezen door Vlaams parlementslid Chris Vandenbroeke, hoogleraar demografie aan de Universiteit Gent. Vandaag roept de N-VA Vlaams minister Vogels op om werk te maken van een Vlaams gezinsbeleid. De partij reikt haar daarbij een 21-puntenplan aan dat begin dit jaar werd opgesteld.

Overheveling bevoegdheden naar Vlaanderen

De Vlaamse politieke armslag inzake gezinsbeleid is vandaag beperkt tot onder meer kinderopvang en buitenschoolse activiteiten. Gezinsbeleid is immers nog altijd een hoofdzakelijk Belgische zaak. Een Franstalige minderheid wil immers niet raken aan de sacrosancte eenheid van de Belgische Sociale Zekerheid. Nochtans maakt de overheveling naar de gemeenschappen van de normerings- en uitvoeringsbevoegdheden inzake het gezondheids- en gezinsbeleid, expliciet deel uit van het Vlaams regeerakkoord. De N-VA betreurt het getalm van de Vlaamse meerderheidspartijen inzake de uitvoering van dit Vlaams regeerakkoord. Gezien het naderende einde van de paars-groene legislatuur diende N-VA-kamerlid Danny Pieters in mei jl. een wetsvoorstel in om deze hervorming nog voor de verkiezingen te realiseren (Kamerdocument 1811/1). Voor de N-VA betreft het een minimalistisch voorstel daar vanzelfsprekend ook de financiering van de gezondheidszorg en de kinderbijslag moet overgeheveld worden naar Vlaanderen. Omdat de N-VA echter al op korte termijn stappen wil zetten, beperkt het voorstel zich tot hetgeen niet alleen door de oppositie maar ook door alle partijen van de Vlaamse meerderheid onderschreven wordt. De N-VA rekent aldus op de steun van álle Vlaamse partijen in het federaal parlement.

Geen aflossing van de wacht meer

Toch mag dit de Vlaamse overheid niet beletten alvast een eigen beleid, die naam waardig, uit te tekenen en aanzetten te geven waar mogelijk. De Vlaamse regering heeft vandaag echter geen minister voor gezinsbeleid. Zelfs niet als onderschrift bij andere titels. Heeft paars-groen wel interesse in het gezin? Een echt gezinsbeleid is veel meer dan alleen maar het vergemakkelijken van de kinderwens. Een volledig gezinsbeleid moet aandacht hebben voor zowel de kwantitatieve als de kwalitatieve verzuchtingen van het gezin. Niet alleen het prijskaartje van de kinder'last', maar ook de toenemende werkdruk en de stijging van het aantal gezinnen met twee kostwinners, maken dat ouders vandaag over-bevraagd worden. Van levenskwaliteit is steeds minder sprake.

Kiezen voor kinderen, is kiezen voor de toekomst. En met die toekomst loopt het in Vlaanderen grondig fout. De demografische aflossing van de wacht is niet meer verzekerd. Om deze mogelijk te maken heeft Vlaanderen minstens 80.000 kinderen per jaar nodig, in 2001 werden in Vlaanderen 60.000 kinderen geboren. Een kwart te weinig als men denkt aan de vervanging van de generaties. Vlaanderen zou moeten kunnen rekenen op 2,1 kind per vrouw. Vorig jaar bedroeg de score in Vlaanderen 1,4. Dat is trouwens merkelijk lager dan in de buurgewesten Brussel en Wallonië.

Die evolutie hoeft ons nochtans niet te verbazen. Alles wijst er op dat de reële kinderwens in Vlaanderen rond de 2 tot 3 kinderen draait. Dat is de verzuchting, maar de dagelijkse werkelijkheid maakt het invullen van die wens onmogelijk. De keuze voor een gezin en voor kinderen is, ook anno 2002, niet louter een keuze voor bepaalde waarden, maar ook een keuze met ingrijpende financiële gevolgen. Jonge gezinnen die bereid zijn om te investeren in nieuw leven en dus in de toekomst van de samenleving, worden gestraft.

De integrale overheveling van het gezinsbeleid van het Belgische federale niveau naar de gemeenschappen zou al een gedeeltelijk antwoord kunnen bieden op de vanzelfsprekende vraag "wie gaat de oplossing betalen"? De Vlaamse kinderbijslagen alleen al zijn goed voor jaarlijks 120 miljard frank. Wel is het een open vraag of de financiering van de kinderbijslagen exclusief vanuit het stelsel van de SZ blijvend moet opgebracht worden.

Kinderbijslagen versus opvoedingskosten

Het is geen geheim dat het bedrag van de kinderbijslag niet overeenstemt met het reële prijskaartje voor de geboorte en de opvoeding van kinderen. Ook niet bij tweeverdieners. Tegenover een samengevoegd inkomen staat een globaal prijskaartje voor de opvoeding van bijna één derde van het gezinsinkomen. Kinderen 'koopt' men dus niet om het geld. Maar investeren in nieuw leven mag ook niet bemoeilijkt of ontmoedigd worden.

Zo werd enkele maanden geleden beslist dat de opvang voor kinderen duurder wordt voor hen die het beter hebben dan die vele anderen. Maar toch duurder. Wat als het gaat om kinderen die met een handicap door het leven gaan? Kinderen die weliswaar kunnen rekenen op de vaak tomeloze inzet van hun ouders, maar die zelf wel in de kou blijven staan.

Diverse hooggestemde internationale verklaringen stipuleren de volledige kosteloosheid van het onderwijs. Ouders met studerende kinderen weten dat het hier louter mooie principes betreft. Zeker wanneer het om voortgezet onderwijs gaat en dat geldt voor zestig procent van de 18 jarigen! Er zijn vaak ook de gederfde inkomsten omdat men de eigen carrière opzij zet.

De N-VA geeft de aanzet tot een toekomstgericht Vlaams gezinsbeleid

Voorliggend puntenplan vormt een aanzet naar een volwaardig gezinsbeleid. De N-VA legt een pakket maatregelen voor, die het ouderschap moeten vergemakkelijken.

1. De volledige overheveling van het stelsel van de kinderbijslagen naar de Gemeenschappen. Overwogen moet worden of de financiering integraal door bijdragen dan wel vanuit de algemene middelen kan opgebracht worden (cf. vertekening van het concurrentiegegeven).
2. Ouderschap impliceert ouderplicht en verantwoordelijkheidszin. En dat zowel tegenover de kinderen als tussen de partners onderling, maar ook tegenover de samenleving waarin men zich beweegt.
3. Opwaardering van de kinderbijslagen en betere afstemming ervan op de opvoedingskosten. Dit met 25 procent voor het eerste en 10 procent voor het tweede kind.

4. Met het oog op betere opvang van risicogroepen in de samenleving, is er regelmatige medische begeleiding tijdens de zwangerschap. Tijdens het eerste levensjaar wordt gezorgd voor regelmatige medische consultaties.

5. Volledige terugbetaling van medische kosten voor een vruchtbaarheidsbehandeling, wanneer zich vóór de leeftijd van 40 jaar medisch vastgestelde vruchtbaarheidsstoornissen voordoen.
6. Bij de geboorte van tweelingen wordt gedurende één jaar sociale hulp georganiseerd.

7. Mogelijkheid tot verdubbeling van het bevallingsverlof voor de vrouw tot een periode van maximaal 6 maanden.
8. Voor de mannelijke ouder wordt de mogelijkheid van een zorgverlof ingevoerd van maximum 20 dagen op te nemen tijdens de eerste zes maanden na de bevalling.

9. Inzake adoptie blijft de beginseltoestemming bij de vrederechter en dat tot zolang de wetgeving ter zake een federale aangelegenheid blijft. Het geschiktheidonderzoek, de begeleiding, de nazorg en de controle op de kostprijs voor een adoptie is een opdracht voor de Gemeenschappen. Zij richten daartoe elk voor zich een Hoge Raad voor Interlandelijke Adoptie op.
10. De recente aanpassing van de ouderlijke bijdrage voor opvang in georganiseerde kinderdagverblijven is een stap in de goede richting. De bedoeling moet zijn de mogelijke financiële drempelvrees bij lage inkomens om aan te kloppen bij een kinderdagverblijf volledig weg te werken.

11. Toekenning (M/V) van een "zorgloon" (onder de vorm van een ouderschapsvergoeding of te zien als loopbaanonderbreking) van 750 Euro/maand gedurende 12 maanden.

12. Het sociaal statuut van de onthaalmoeders moet zodanig worden aangepast dat zij kunnen rekenen op een arbeidsrechtelijk statuut zoals nu al voorzien in de Belgische sociale zekerheid.
13. Ondernemingen die beslissen een eigen kinderopvang te organiseren kunnen daarvoor rekenen op fiscale gunstmaatregelen of subsidies.
14. Integrale overdracht naar de Gemeenschappen van de middelen uit het federale Fonds Collectieve Uitrusting en Diensten, de zgn. FCUD-middelen en aanwending voor de verdere uitbouw van de "Initiatieven Buitenschoolse Kinderopvang", de zgn. IBO's.
15. Bij huisvestingondersteuning wordt per persoon ten laste een bedrag voorzien van 100.000 frank. Inzake de meeneembaarheid van reeds betaalde registratierechten (= 504.000 frank of 12.500 Euro) wordt daar bovenop een vrijstelling ingevoerd van 50.000 frank (1250 Euro) per kind ten laste.

16. Voor eenoudergezinnen wordt het onderhoudsgeld in hoofde van de ontvanger tot een bedrag van 100.000 frank (of 2500 Euro) per kind vrijgesteld.

17. Alle kinderen van zowel gehuwde als niet gehuwde samenwonenden of uit eenoudergezinnen, kunnen via vakantiejobs ieder 100.000 frank (of 2500 Euro) belastingsvrij verdienen.

18. Leerplichtonderwijs, zowel het lager als het secundair onderwijs wordt daadwerkelijk kosteloos. Dat is trouwens voorzien in zowel de Belgische Grondwet als in de Universele Verklaring van de Rechten van het Kind.

19. Aansluitend bij het doorvoeren van het vorige punt, vervalt het stelsel van de studiebeurzen.

20. Voor kinderen in het leerplichtonderwijs wordt openbaar vervoer van en naar school gratis.

21. Optimalisatie van het stelsel van studiebeurzen voor het hoger en het universitair onderwijs. Dat betekent het welvaartvast maken van de beurzen en een aanpassing van de instapdrempel ten bedrage van 20 procent als van de toegekende enveloppe ten bedrage van 10 procent.

Lange termijnpolitiek gevraagd

Het door de N-VA voorgestelde voorgestelde pakket laat zich gedeeltelijk ten koste van de sociale zekerheid en gedeeltelijk uit algemene middelen betalen. Levenskwaliteit met daarin onder meer de mogelijkheid om een waardevol gezinsleven uit te bouwen, kan nu eenmaal niet met alleen maar grote woorden. De paars-groene dagjespolitiek van Stevaert & co. onder het motto "morgen scheren we gratis" blijkt alleszins de meest a-sociale optie die de Vlaamse regering kan nemen. Het is een kortetermijnpolitiek met electorale doeleinden. De Vlaamse bevolking heeft nood aan een langetermijnpolitiek met de prioritaire uitbouw van een echt Vlaams gezinsbeleid. Dat maakten de Gezondheidsindicatoren 2000 nog maar eens duidelijk.

Auteur:
Vlaams parlement
Chris Vandenbroeke, Vlaams parlementslid

Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Zaeger
Telefoon: 02/219 49 30
Fax: 02/217 35 10
E-post: piet.dezaeger@n-va.be
Url: http://www.n-va.be/gezinsbeleid


---