BedrijfsautoRAI

26-07-2002

Ford Transit en Tourneo Connect

De nieuwe bedrijfswagen Transit Connect staat voor betrouwbaarheid en lage gebruikskosten. Samen met duurzaamheid, een functionele laadruimte en een hoge mate van veiligheid zijn dit eigenschappen die ervoor zorgen dat het bedrijfsleven niet om Ford heen kan. De Transit Connect is kleiner dan de Transit, maar biedt dezelfde sterke punten. Daarom draagt de Transit Connect met trots de naam van zijn grote broer.

De nieuwe Transit Connect en Tourneo Connect hebben voorwielaandrijving en zijn in twee hoofduitvoeringen verkrijgbaar: een korte wielbasis met laag dak, of lange wielbasis en hoog dak. De Transit Connect en Tourneo Connect vormen een uitbreiding op de Ford bedrijfswagenreeks, waarmee aan de wensen van een nog grotere klantengroep kan worden voldaan. Bij de ontwikkeling van de Transit Connect en Tourneo Connect heeft Ford dezelfde strategie gevolgd als tijdens het ontwerpen van de grotere Transit en Tourneo: de wensen van de klant staan voorop.

De nieuwe Transit Connect en Tourneo Connect munten uit door:


* Grote veelzijdigheid

* Goede personenwagenachtige rijeigenschappen (Tourneo)
* Veel opbergruimte

* Wegklapbare passagiersstoel vóór

* Deelbare, neerklapbare en verwijderbare achterzittingen (Tourneo)
* Dubbele deurvergrendeling voor extra bescherming
* Van buitenaf zichtbaar chassisnummer werkt diefstalwerend
* Stevige carrosserie, 2-fase bestuurdersairbag, bescherming tegen aanrijdingen van opzij

* Verlengde onderhoudsintervallen en lage gebruikskosten
* Voldoen aan Euro-3 emissie-eisen.

Praktisch
De Transit Connect blinkt uit door de praktische bruikbaarheid van de laadruimte. De versie met korte wielbasis heeft een laadruimte-inhoud van 2,8 m3. De ruimte tussen de wielkasten bedraagt 1.226 mm en de laadvloer meet 1.739 mm. De Transit Connect met lange wielbasis en hoog dak heeft een laadruimte van 3,67 m3 en indien voorzien van de wegklapbare passagiersstoel 4,36 m3. De laadvloerlengte is 1.986 mm of 2.714 mm met de wegklapbare stoel. Korte wielbasisversies met dieselmotor kennen een maximum laadvermogen van 625 kg met een opwaardeermogelijkheid van 200 kg, tot 825 kg. Met een lange wielbasis bedraagt het laadvermogen voor de diesels 825 en 900 kg (75 respectievelijk 90 pk). Voor benzinevarianten is het laadvermogen 700 kg. De Tourneo Connect heeft het grootste laadvermogen in zijn klasse.

De Transit Connect kan met diverse schutborden/scheidingswanden worden uitgerust. Deze scheiden de inzittenden van de lading, zodat lading niet in de passagiersruimte kan komen.

Een halfhoog stalen schutbord over de volle breedte biedt bescherming zodat de lading niet tegen of onder de stoelen kan schuiven. Een stalen scheidingswand, in combinatie met geblindeerde achterdeuren is een optie net als de nieuwe, wegklapbare scheidingswand, een unicum voor middelzware bedrijfswagens in de klasse onder de ton laadvermogen. Het onderste deel van de wegklapbare en afsluitbare wand is uitgevoerd in gaas. Het vormt een ideale combinatie met de wegklapbare passagiersstoel, omdat lange lading vervoerd kan worden en de bestuurder toch beschermd is door een scheidingswand. Deuren De Transit Connect en Tourneo Connect zijn leverbaar met een, twee of geen enkele schuifdeur(en) opzij. Deze stevige deuren zijn deels uitgevoerd met dubbel metaal. Ze openen en sluiten strak en produceren weinig geluid en trillingen. Het openingsmechanisme is harmonieus in de vormgeving geïntegreerd. De zijdeuren zijn er in diverse varianten: een of twee deuren zonder glas; een of twee deuren met glas; deur aan passagierszijde met glas en die aan bestuurderszijde zonder. De achterdeuren, al dan niet voorzien van ramen, kunnen worden vastgezet onder openingshoeken van 90, 180 en zelfs 250 graden. In het dak van de laadruimte zijn twee verlichtingsunits aangebracht. Als optie is een achterklep leverbaar, zowel met als zonder raam.

Voor de laadruimte van de Transit Connect is een geprofileerde inlegvloer met opstaande rand leverbaar. Deze vloer is gemakkelijk te reinigen, biedt een goede grip en beschermt de wagenbodem. Vanzelfsprekend kunnen klanten de laadruimte naar wens aankleden. Ford levert een aantal optiepakketten voor de laadruimte, zoals het koelpakket Fresh Line (geïsoleerde en gekoelde laadruimte), het koerierspakket Express Line (hoogwaardige bescherming van laadvloer en zijwanden) en het vakmanpakket Service Line (hoogwaardige bescherming van laadvloer en zijwanden, opbergsysteem). Voor de binnenpanelen van de achterdeuren van de Transit Connect en Tourneo Connect zijn opbergvakken met een net verkrijgbaar. Daarin passen bijvoorbeeld een EHBO-set, handschoenen en andere kleine spullen.

Veilig
Voor autos die goederen vervoeren is een uitstekende beveiliging noodzakelijk. De Transit Connect en Tourneo Connect behoren op dat gebied tot de beste. Het lock-in-latch-mechanisme is een bijzondere beveiliging, voor het eerst toegepast op de grote Transit. De optioneel verkrijgbare afstandsbediening voor de portiersloten is beveiligd tegen onderschepping van het signaal. Elke keer als het portier is vergrendeld, wisselt de sleutel van code. De als optie leverbare stalen volledige scheidingswand in de Transit Connect, in combinatie met de geblindeerde achterdeuren, vormt een goede bescherming van de lading.

Zowel de Transit Connect als de Tourneo Connect zijn zeer veilig. De veiligheidsstructuur bestaat uit kreukelzones en een stevige carrosserie. Een bestuurdersairbag is standaard op zowel de Transit Connect als de Tourneo Connect. Als optie zijn een passagiersairbag en zijairbags verkrijgbaar. De grote buitenspiegels zijn voorzien van convex-glas, dat een beter, breder zicht naar achteren biedt. Bovendien is een dodehoekspiegel aangebracht. Op alle versies is ABS in combinatie met tractiecontrole (TCS) en schijfremmen achter leverbaar.

Gebruikskosten
De Transit Connect en Tourneo Connect kennen een lange levensduur, zijn gemakkelijk te onderhouden en te repareren en gaan zuinig om met brandstof. Kortom, voor zowel eigenaren als gebruikers zijn de gebruikskosten laag.

Onder normale gebruiksomstandigheden hebben de dieselmotoren elke 25.000 km een beurt nodig en de benzinemotoren elke 20.000 km. De levensduur van de motor is berekend op minstens 250.000 km; dit is bij de concurrentie vaak niet meer dan 150.000 km.

Brandstofkosten zijn een belangrijk aandachtspunt voor elke ondernemer. De diesel- en benzinemotoren voor de Transit Connect en Tourneo Connect gaan spaarzaam met brandstof om. De 75 pk/55 kw Duratorq TDdi behoort tot de zuinigste in deze klasse. Ook de 90 pk/66 kw Duratorq TDCi common-railmotor kent lage verbruikscijfers. De zestienkleps 1,8 liter 115 pk/86 kw Duratec benzinemotor met dubbele bovenliggende nokkenassen combineert een gunstig verbruik met extra raffinement.

Comfort
Bestuurders van bedrijfswagens brengen vaak hun hele werkdag door in de auto. Daarom is het interieur van de Transit Connect comfortabel en geschikt voor bestuurders van verschillende posturen. De grote voorruit en de lage zijramen vergroten het ruimtelijk gevoel. Voor de Tourneo Connect geldt vanzelfsprekend hetzelfde. Bovendien is deze auto voorzien van een deelbare achterbank die neergeklapt of verwijderd kan worden.

De bestuurdersstoel is in zes richtingen verstelbaar. De stoel kan in lengte en hoogte worden versteld en ook de rugleuning is verstelbaar. De passagiersstoel is in vier richtingen verstelbaar (in lengte en de rugleuning) en is aan de onderzijde voorzien van een opbergruimte. Als alternatief is een wegklapbare passagiersstoel verkrijgbaar, die vlak in de wagenvloer verdwijnt, waardoor een langere, geheel vlakke laadvloer ontstaat. De achterbank van de Tourneo Connect is 1/3-2/3 deelbaar. De rugleuningen zijn naar voren te klappen, maar de bankdelen zijn ook in hun geheel wegklapbaar. Bovendien zijn ze geheel uitneembaar, waardoor een enorme bagageruimte tot de beschikking staat.

Opbergruimte
De middenconsole is voorzien van een muntenvakje, een penhouder, een bekerhouder voor een grote beker of twee blikjes en een opbergvak. Het afsluitbare dashboardkastje is van A4-formaat. Aan de voorzijde zit een haakje, waar bijvoorbeeld een plastic tas aan gehangen kan worden. Onder de passagiersstoel zit een opbergruimte waarin goederen tot 4,5 kg opgeborgen kunnen worden. Ideaal om bijvoorbeeld een laptop uit het zicht te houden. In de rugleuningen van de voorstoelen zijn kaartenvakken aangebracht. Aan de voorzijde van de stoelen zit een kleine ruimte voor bijvoorbeeld een zonnebril. In de voorportieren zitten opbergvakken waar ook flessen in passen.

Ford heeft een naam hoog te houden wat betreft goede rijkwaliteiten. Daarom zijn de voor- en achterwielophanging zo ontworpen dat ze in deze klasse het beste bieden wat betreft duurzaamheid, betrouwbaarheid en rijgedrag. De bestuurder heeft daardoor een betere controle over de auto en dat komt de actieve veiligheid ten goede. ABS in combinatie met tractiecontrole (ABS/TCS) is op alle versies als optie leverbaar. Tractiecontrole maakt gebruik van de ABS-sensoren in de wielen. De Transit Connect en Tourneo Connect zijn standaard voorzien van 15x6 inch velgen met vijf wielmoeren. De geperste stalen velgen zijn op de Transit Connect voorzien van een wieldop op het velghart of halfgrote wieldeksels. De Tourneo Connect is voorzien van volledige wieldeksels.

Duratorq 1.8 TDdi Transit Connect
Doelstelling bij het ontwikkelen van de 75 pk/55 kW Duratorq TDdi-motor was een zo laag mogelijk gewicht. Ook is aandacht besteed aan het minimaliseren van geluiden en trillingen, zowel in de motor en de versnellingsbak als in het interieur. De emissies van de 1.8 Duratorq TDdi behoren tot de laagste in deze klasse. De motor is schoner dan de huidige eisen voorschrijven. De belangrijkste kenmerken van de motor zijn: een lichtmetalen ladderframe tussen het blok en de carterpan voor extra stevigheid; een stijve stalen krukas die vibraties tegengaat en twee speciale brandstofinjectoren voor een geleidelijke verbranding. De turbolader is in het uitlaatspruitstuk aangebracht, waardoor deze sneller aanspreekt. Het maximum koppel bedraagt 175 Nm bij 1.800 toeren.

Duratorq 1.8 TDCi Transit/Tourneo Connect
De nieuwe Duratorq 1.8 TDCi (90 pk/66 kW) is voorzien van de nieuwste dieseltechnologie. Common-rail brandstofinspuiting zorgt voor uitstekende prestaties. Dit common-railsysteem van de tweede generatie werkt soepeler en stiller, terwijl het brandstofverbruik nog steeds laag is. De vier elektromagnetische injectoren spuiten tot 150 keer per seconde brandstof in de verbrandingsruimten. Het maximum koppel bedraagt 220 Nm bij 1.700 toeren.

DOHC 1.8 Duratec Transit/Tourneo Connect
De 115 pk/86 kW Duratec benzinemotor heeft een gietijzeren blok en een aluminium cilinderkop met dubbele nokkenassen. De motor is voorzien van elektronische sequentiële brandstofinjectie en een verdelerloze ontsteking. De distributieriem is met nitriet verzadigd en met glas versterkt, waardoor deze 150.000 km meegaat. De 1.8 benzinemotor kent een zeer vlak koppelverloop over het hele toerengebied. Tussen stationair toerental en veel meer dan 4.400 toeren is meer dan 80 procent van het maximum koppel beschikbaar. Dit bedraagt 160 Nm bij 4.400 toeren.

Milieu
Alle uitvoeringen zijn voorzien van een katalysator en voldoen aan Euro-3. De onderdelen van de Transit Connect en Tourneo Connect zijn eenvoudig en dus goedkoop te scheiden voor hergebruik. Naar schatting 90 procent van het autogewicht is geschikt voor recycling. De enige productiefaciliteit voor de Transit Connect en Tourneo Connect is de nieuwe Ford Otosan bedrijfswagenfabriek in Kocaeli, Turkije. De fabriek is geopend in april 2001 en vergde een investering van $ 650 miljoen. Dat is de grootste eenmalige investering ooit gedaan in de Turkse automobielindustrie. Sinds december 1998 zijn alle Ford-fabrieken wereldwijd ISO 14001-gecertificeerd. Ford was de eerste autofabrikant die hierin slaagde.