-PERSBERICHT-

Schiphol-Rijk, 29 juli 2002

NEDERLANDERS ONLINE MEEST KOOPLUSTIGE VOLKJE

MSN DOET EUROPEES ONDERZOEK NAAR ONLINE KOOPGEDRAG

Vandaag presenteert MSN de resultaten van het onderzoek naar online koopgedrag dat zij onlangs in vijf Europese landen - Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en Nederland - heeft laten uitvoeren. Van de vijf ondervraagde landen blijkt Nederland verhoudingsgewijs de meeste online kopers te tellen. In de afgelopen twaalf maanden heeft 28% van de Nederlandse internetgebruikers van zestien jaar en ouder een online aankoop gedaan. Nederlandse mannen blijken meer online te kopen dan Nederlandse vrouwen en het favoriete betaalmiddel is nog steeds de acceptgiro.

Nederlandse man online kooplustiger dan de vrouw
Van alle ondervraagde Nederlandse online kopers is 40% tussen de 33 en 54 jaar en heeft 33% een hoger dan gemiddeld inkomen. Mogen vrouwen in het dagelijks leven bekend staan als het meest kooplustig van de beide seksen, op internet spant de man met 59% de kroon. Vergeleken met andere Europese vrouwen, doet de Nederlandse op het net surfende vrouw het echter ook niet slecht. Zij koopt ongeveer evenveel als haar Duitse buurvrouw en de Françaises, namelijk 41%. Italiaanse en Spaanse schonen daarentegen, wagen zich echter niet zo snel aan een onaangeraakte koop (slechts 21% en 8%).

Hoe gaan we dat betalen?
De meest gebruikelijke manier van Nederlanders om hun online aankopen te betalen is per acceptgiro. 52% maakt gebruik van deze mogelijkheid. 33% van de online aanschaffen worden per creditcard afgerekend. Mannen zijn eerder bereid de creditcard te trekken vrouwen, 36% tegenover 28%.

Onderzoeksmethodiek
MSN heeft onderzoeksbureau MRBI gevraagd het onderzoek naar online koopgedrag in Europa uit te voeren. Het is een kwantitatief, telefonisch onderzoek, waarbij in elk land meer dan 1.000 interviews zijn afgenomen. Het totale aantal respondenten ligt op 5.081 personen. Het onderzoek is in mei 2002 in een vijftal landen afgenomen, te weten Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland en Spanje.


- EINDE BERICHT -

Voor meer informatie over MSN of dit onderzoek kunt u contact opnemen met:

MSN Persdesk 070 - 416 16 64

MSN
Mark Hoenke
Marketing Manager MSN
T: (020) 500 14 81
E: marchoen@microsoft.com

Winkelman & van Hessen
Abdeluheb Choho/ Fleur van Bruggen
Woordvoerder MSN
T: (070) 416 16 16
E: achoho@wenvh.nl / fvanbruggen@wenvh.nl


- ALGEMENE INFORMATIE OVER MSN EN MSN.NL -

MSN.NL is een geïntegreerd netwerk van informatie en diensten dat consumenten helpt om meer uit het web te halen, overal, altijd en met elk apparaat. MSN is de populairste bestemming op het Internet, met wereldwijd maandelijks 300 miljoen unieke bezoekers. Het is beschikbaar in 34 landen en in 18 talen, waarmee MSN een breder bereik heeft dan enig andere portal op het web. MSN.NL trekt maandelijks 3 miljoen unieke bezoekers. MSN.NL biedt uitgebreide en gemakkelijk te gebruiken voorzieningen voor het alledaags gebruik van het web, zowel voor beginnende als voor geavanceerde gebruikers.

Tot de kosteloze diensten van MSN.NL behoren:

· MSN Hotmail, 's werelds grootste e-mailsysteem;
· MSN Zoeken, de veelgebruikte zoekmachine;

· MSN Messenger Service, de eenvoudige instant messaging-dienst;
· MSN Explorer, de integratie van portal en browser in een scherm.
Tot de populaire informatiekanalen van MSN.nl behoren:
· MSN Winkelen, de one-stop-shop voor allerlei aankopen
· MSN Auto, actuele- en achtergrondinformatie over auto's
· MSN Geldzaken, alles over geld en het omgaan met geld en financiële zaken
· MSN Arbeidsmarkt, voor iedereen die actief bezig is met zijn of haar carrière
· MSN Reizen, van stedentrips tot avontuurlijke wereldreizen
Op MSN.nl is dagelijks een variatie van actuele informatie te vinden. Ook zijn er op thema geïndexeerde onderdelen die allerlei interessante informatie en tips geven over bijvoorbeeld liefde, sport en gezondheid. MSN Live! is na exclusieve webcasts van concerten van Madonna, Krezip en Robbie Williams geworden tot een opvallende plek op het Internet. Naast de gewone communities en chat mogelijkheden zijn er regelmatig chats met internationale en nationale bekendheden. In het verleden waren er chats met Jennifer Lopez, Katja Schuurman, Kane en Madonna.

MSN Nederland is te vinden op www.msn.nl.


- EINDE ALGEMENE INFORMATIE -