Ingezonden persbericht


Kunsthandel voorziet moeilijk jaar

Directeur Ubbens van het veilinghuis Christies sprak zijn zorgen uit in het RTLZ Magazine over het komende seizoen daar waar het gaat over de veilingen van Kunst. "Het is erg stil ook bij de Galeries. We zullen terug moeten naar realistische taxatie en de prijs kwaliteit verhouding goed in de gaten moeten houden." Er is een duidelijke verschuiving te zien van de traditionele aankoop van Kunst via een Galerie naar het Internet. Met name de enorme prijsverschillen spelen hierin een belangrijke rol. Internet-Galerie artxcel.com concludeert dat de kunstliefhebber steeds vaker het Internet opzoekt om via de virtuele Galerie iets van zijn of haar gading te zoeken. "Het grote verschil zit hem in de tijdsinvulling. de consument bepaald zelf op welk tijdstip Kunst een rol gaat spelen. De consument zit niet te wachten op files, parkeerproblemen en vaste openingstijden. De aankopen via het Internet zijn het afgelopen jaar fors toegenomen." Een van de oorzaken voor de stijging van aankoop van kunst via het Internet was de prijs kwaliteitverhouding, deze stelling gaat nog steeds op. De prijsverschillen kunnen oplopen tot maar liefst 50% van de normale Galerie waarde in het voordeel van de consument. Taloze veilingsites profiteerden hiervan mee zoals Nederlands grootste veilingsite Ricardo.nl

Na de dood van Herman Brood was er een explosieve groei merkbaar van bezoekers van veilingsites voor Kunst. Belangrijk voordeel hierbij was tevens dat men naast werken van Herman Brood kennis maakte met Kunstenaars als Karel Appel, Corneille, Patty Harpenau, Mark Kostabi, Peter Klashorst, Mel Ramos en vele anderen. De belangstelling groeide enkel in tegenstelling tot de traditionele weg voor aankoop van Kunst via een Galerie. Daarbij komt ook dat de prijzen aanzienlijk lager liggen en is de consument alert op het behalen van voordeel. Als voorbeeld zijn de soms grote prijsverschillen te noemen tussen een Galerie en een Internet veilingsite. De consument die serieus zoekt kan bijvoorbeeld een aankoopbesparing halen van 50% op Modern Art werken via Internet veilingsites. Over het afgelopen jaar bleek dat de kunst site van artxcel.com door gemiddeld 200 bezoekers per dag werd bezocht en er een stijgende vraag was naar een bredere collectie via het Internet. Veilingsite Ricardo.nl behaalde per maand ruim 1200 nieuwe veilingliefhebbers die zich lieten registreren als koper / verkoper. Kopen via Internet scheelt momenteel gewoon erg veel geld in het directe voordeel van de consument. Vaak ook wordt de prijs bepaald door diezelfde consument. Artxcel.com maakt zich derhalve niet al te veel zorgen voor het nieuwe Kunstseizoen.

Noot voor de redactie