BedrijfsautoRAI

30-07-2002

Mercedes-Benz presenteert nieuwe Actros op IAA 2002

Mercedes-Benz presenteert nieuwe Actros op IAA 2002 Op de IAA 2002 in Hannover presenteert DaimlerChrysler de nieuwe Mercedes-Benz Actros voor het internationale goederenvervoer. De nieuwe generatie 1832 tot en met 4158 is de opvolger van de in 1996 geïntroduceerde Actros-reeks voor het zware segment.

De getallen over de afgelopen jaren bewijzen het succes van de Actros: een productie van meer dan 230.000 stuks, circa 20 % marktaandeel in West-Europa en een wereldwijde verkoop in 98 landen. De Actros blinkt vooral uit door het bewezen hoge rendement op lange termijn. Dit economisch aantrekkelijke concept was voor DaimlerChrysler ook het uitgangspunt voor de nieuwe Actros. De jongste generatie valt onder meer op door het nieuw vormgegeven, geheel op de behoeften van de chauffeur gerichte cabine-interieur en krachtiger motoren. Bovendien zijn er innovaties zoals het integraalheck en de enkelluchtbanden op de nieuwe achteras (super singles).

Werk- en leefruimte met kwaliteitsmerk
Het design van de nieuwe cabine onderscheidt zich door de grille met markante, forse lamellen, aërodynamische detailverbeteringen en de nieuwe koplampen achter helder glas. Deze zijn als optie leverbaar met xenon-techniek, voor een optimale uitlichting van de rijbaan.

Het cabine-interieur is royaal uitgerust; bij ontwerp en inrichting is rekening gehouden met de wensen van tal van geënquetteerde chauffeurs in diverse Europese landen waaronder Nederland. Het modulaire dashboard met het nieuwe bestuurdersinformatie- en bedieningssysteem is al naar gelang het voertuigtype aangepast aan een specifiek gebruiksdoel. Datzelfde geldt voor de bijrijdersruimte. Ook de stoelen zijn aan te passen aan de inzet van de truck: er is keuze uit een functionele stoel met omklapbaar zitgedeelte, een verbeterde luchtgeveerde stoel, een ruststoel en een fauteuil in de single-cab-uitvoering. Het slaapgedeelte zet nieuwe maatstaven. Beneden bevindt zich het standaardbed met springveren matras, en boven een comfortbed op een vormondersteunende lattenbodem, met goed ademend kunststofschuim matras in de maat 800 x 2.020 mm. Zowel het comfortbed als de comfort- en ruststoel hebben het keurmerk gekregen van het Duitse orthopedische instituut Gesunder Rücken.

De uitgebreide verwarmings- en ventilatiemogelijkheden, van de luchtgeregelde verwarming tot en met de volledig automatische airconditioning, evenals de doordachte binnenverlichting, zijn toegespitst op het behoud van de conditie en een aangenaam werk- en leefklimaat op de lange afstand. De opbergruimte is in vergelijking met de vorige Actros-generatie meer dan verdubbeld, zodat er voldoende plek is voor zakelijke en privéspullen.

Innovatief: het integraalheck
Bij de luchtgeveerde trekkers is de plaatsing van de nevenaggregaten geheel herzien. Bij toepassing van het integraalheck, standaard bij de Megaspace-cabine, worden de accus en de luchtketels in de voorheen onbenutte ruimte tussen de achteras en de achterste dwarstraverse ondergebracht. De luchtdroger, de 4-krings veiligheidsklep en het volgwagencommandoventiel van het luchtdrukremsysteem zijn binnen het chassis geplaatst. De vrijgekomen ruimte is te gebruiken voor uiteenlopende aanbouwmogelijkheden, bijvoorbeeld voor grotere brandstoftanks, tot maximaal 1.400 liter. Daarnaast worden de luchtgeveerde trekkers voorzien van één luchtbalg per achterwiel, waarmee het eigengewicht wordt verlaagd.

Enkelluchtbanden (super singles)
Geheel nieuw zijn ook de als optie leverbare enkelluchtbanden aan de aangedreven as. Daarbij wordt de bekende dubbelluchtopstelling vervangen door een extra brede enkelluchtband met een zeer hoog draagvermogen, in de maat 495/45 R 22,5. Door het geringere gewicht levert dit een brandstofbesparing op; bovendien is de rolweerstand lager. Ook de nieuwe HL 6-achteras draagt bij aan het grotere laadvermogen van de nieuwe Actros. De nieuwe as van geperst staal is zon 90 kg lichter dan de tot nu toe toegepaste gegoten as.

Compleet programma
De nieuwe Actros-serie 1832 tot 4158 omvat trekkers, bakwagens en kippers met zes cabine- en twaalf wielbasis-varianten. Dit leidt tot een programma van meer dan 500 verschillende Actros-basisversies af fabriek. Voor de aandrijving zorgen de economische V-motoren uit de 500-serie, die in de nieuwe generatie aan kracht hebben gewonnen. De OM 501 LA V6-motor omvat vijf vermogenscategorieën: van 235 kW (320 pk) tot 335 kW (456 pk). De volumineuze achtcilinder rondt het programma af tussen 370 kW (503 pk) en 425 kW (578 pk).

De nieuwe Mercedes-Benz Actros wordt op de IAA 2002 gepresenteerd. De marktintroductie vindt plaats in het voorjaar van 2003.