Ingezonden persbericht

KPN staakt reclame-uitingen onder druk van Tele2

Voormalig monopolist overstag na dreiging met kort geding

Amsterdam, 31 juli 2002 - Onder druk van telecomaanbieder Tele2, die ondertussen 1,1 miljoen Nederlandse huishoudens en bedrijven bedient, staakt KPN Telecom per direct diverse reclame-uitingen via televisie, radio, dagbladen en direct mailing. De uitingen hebben betrekking op de veranderingen in de telecommarkt per 1 augustus, wanneer het voor de consument mogelijk wordt alle lokale telefoongesprekken via een alternatieve aanbieder als Tele2 te laten verlopen.

In een opvallende direct mailing (titel: 'Kijk en Vergelijk') naar zowel de particuliere als zakelijke markt doet KPN Telecom het voorkomen dat het in de meeste gevallen goedkoper bellen en internetten binnen de regio aan zou bieden dan andere aanbieders zoals Tele2. Dit is volgens Tele2 misleidend. Temeer daar KPN Telecom begin juli juist aankondigde haar beltarieven per 1 augustus en 1 september aanstaande fors te verhogen, terwijl Tele2 korte tijd later aanzienlijke tariefsverlagingen vanaf 1 augustus aankondigde.

De televisie- en radiospotjes, advertenties in de dagbladen en informatie op de website van KPN Telecom dienden ter ondersteuning van de direct mailing. Deze is gestaakt nadat de folder ondertussen naar zo'n 450.000 Nederlandse adressen was gestuurd.

Onder dreiging van het aanspannen van een kort geding door Tele2 zijn beide partijen tot een schikking gekomen. Deze houdt in dat KPN Telecom de mailing staakt, de televisie- en de radiocommercials in hun huidige vorm niet meer uitzendt, de advertentie in de huidige vorm niet meer publiceert en de informatie op de website aanpast. Onderdeel van de schikking is verder dat Tele2 de advertenties met de kop 'Als klant van KPN heeft u recht op goede informatie' niet meer plaatst.

Bij de televisiecommercial van KPN ging het om de zogenaamde 'Ad-Visser'-commercial. De slottekst van de radiocommercial luidde: 'Heeft u ook 10 favoriete nummers? Geef ze op bij 0800-0429 en ontvang 10% korting op 10 Voordeelnummers Nederland. KPN Telecom altijd dichtbij.' De beperkingen die bij VoordeelNummers gelden, zoals dat slechts 1 mobiel nummer een VoordeelNummer kan zijn, en dat internetten via 0676 internetnummers, 087-nummers en 090x-nummers is uitgesloten, werden niet duidelijk gecommuniceerd. KPN gaat dit aanpassen.

Over Tele2
Tele2 Nederland is een dynamisch en jong telecommunicatiebedrijf dat vanaf september 2001 behalve lage telefoontarieven voor bellen via het vaste net onder de naam Tele2 Mobiel ook voor mobiel telefoneren spraakmakend goedkoper bellen aanbiedt. Via een MVNO-constructie (Mobile Virtual Network Operator) beschikt Tele2 over een eigen mobiel netwerk. Met een marktaandeel van 20% in de vaste telefonie (1.100.000 huishoudens en bedrijven) is Tele2 sinds haar start eind 1997 uitgegroeid tot de grootste nieuwe telecomaanbieder op zowel de zakelijke als de particuliere markt.

Op Europese schaal is Tele2 de meest succesvolle aanbieder van voordelige telefonie in bijna alle Europese landen. Het telecombedrijf is in 1993 opgericht en levert zowel vaste als mobiele telefonie diensten, datanetwerken en internet diensten aan 15,9 miljoen gebruikers in 21 landen. De merknamen waaronder deze diensten worden aangeboden zijn; Tele2, Tango en Comviq.



Ingezonden persbericht