Omega Pharma NV

30/07/2002

PERSMEDEDELING

* Snelle omzetgroei dankzij Europese strategie : omzet 2e trimester + 41 %


* Hoge rendabiliteit én toekomstgerichte investeringen
Omega Pharma heeft in het 2e trimester 2002 een omzet geboekt van ¤ 150,5 Mio, een groei van 41 % t.o.v. dezelfde periode in 2001.

De matrix is als volgt :

bedrijfsopbrengsten Q2/2002

B - LUX

NL

FR

G

UK

SP

P

Eigen prod.

11,6

11,5

37,0

7,4

3,9

3,9


-

75,3

B2B

16,3

8,4

0,4

0,4


-


-


-

25,5

Partnerships

7,4


1,5


4,8

0,4

0,6


1,4


0,1

16,2

Generieken

11,1


-


-


-


-


-


-

11,1

Dentaal

8,0

3,9


2,4



-


-


-


-

14,3

OPS

4,8


-


-


-


-


-


-

4,8

L & P

0,2

0,6


2,5



-


-


-


-


3,3

Totaal

59,4

25,9

47,1

8,2


4,5


5,3

0,1

150,5

Per divisie

* De verschillende Europese synergetische projecten, waarbij projecten uit een bepaald land in een ander land worden vermarkt, leiden tot snelle marktpenetraties. Bovendien worden simultaan de verkoopsorganisaties uitgebreid, hetgeen de bestaande producten een sterkere ondersteuning biedt. Dit alles vertaalt zich in een groei van de eigen producten van 35 % tot ¤ 75,3 Mio.
* Bovendien worden aldus nieuwe partnerships aangetrokken en bestaande partnerships versterkt. Deze divisie groeide dan ook met 37 % tot ¤ 16,2 Mio.
* De B2B-activiteiten (+ 75 % tot ¤ 25,5 Mio) genieten van de synergieën tussen de verschillende doelgroepen en het project 'Omega Medical', dat een sterke start kent.
* De divisie 'OmegaSoft' (+ 4 %) en de dentale divisie (+ 35 %) verwachten een sterk jaareinde (professionele beurzen en seizoeneffecten)
* De generieke activiteiten (+ 11 %) kennen nog steeds een gematigde groei, maar nieuwe referenties zullen pas in het 2e semester 2002 ten volle meetellen.
Per land

* In België (+ 41 %) en Nederland (+ 39 %) werden performante organisaties ontwikkeld, die de verschillende activiteiten een langdurig competitief voordeel bieden.
* In Frankrijk (+ 31 %) biedt de ééngemaakte apotheek-gerichte organisatie een zeer solide basis voor de bestaande en nieuwe projecten.
* In Spanje (+ 60 %) wordt het partnership met Pharmacia benut om de verkoopsorganisatie sterk uit te breiden, hetgeen ten goede komt van zowel de eigen producten als die van de partners.
* In Duitsland (+ 100 %) wordt de integratie van Varilind afgerond.
* In de UK groeiden de activiteiten met 50 %, dankzij de uitbouw van de organisatie rond enkele sterke merken.
* Algemeen is het duidelijk dat de ontwikkeling van performante verkoopsorganisaties in de versnipperde Europese OTC-markt significante competitieve voordelen creëert, waardoor de verschillende projecten snel succesvol zijn. In de huidige zwakkere economische omgeving is Omega Pharma er dan ook van overtuigd zijn rol als Europese OTC-en B2B-consolidator te kunnen versnellen. Eerste semester

De matrix van de bedrijfsopbrengsten van S1/2002 is als volgt :

S1/2002

B - LUX

NL

FR

G

UK

SP

P

Eigen prod.

22,2

21,3

62,7

13,9


6,6


7,1


-

133,8

B2B

29,0

14,8

0,6

0,8


-


-


-

45,2

Partnerships

13,2

2,9


8,6

0,7

0,8


1,7


0,1

28,0

Generieken

20,6


-


-


-


-


-


-

20,6

Dentaal

14,9

6,6

4,5


-


-


-


-

26,0

OPS


9,2


-


-


-


-


-


-

9,2

L & P

0,4

0,9

5,0


-


-


-


-

6,3

Totaal

109,5

46,5

81,4

15,4

7,4

8,8

0,1

269,1

Rendabiliteit

In het 2e trimester 2002 bedroeg de EBIT ruim ¤ 26 Mio, waardoor de netto-courante winst per aandeel ongeveer ¤ 0,68 zal bedragen.

Vooruitzichten

De directie van Omega Pharma kiest er duidelijk voor de toekomstgerichte investeringen op te drijven, omdat de daaruit voortvloeiende omzetontwikkelingen sneller gerealiseerd worden dan verwacht. Er wordt o.a. sterk geïnvesteerd in Omega Medical, Omega Soft Medical, de uitbouw van de organisatie in Portugal, de uitbreiding van de verkoopsorganisaties in Spanje en Duitsland, de managementstructuur, de Europese lancering van Davitamon e.d.

Het actueel business-plan van Omega Pharma voorspelt dan ook dat de omzet 2002 boven de ¤ 600 Mio zal uitkomen, dat het objectief van ¤ 2,64 netto courante winst per aandeel zal behaald worden en dat de juiste toekomstgerichte investeringen zullen verricht zijn om ook in de volgende jaren een snelle groei te kunnen realiseren.

Voor meer informatie, contacteer Marc Coucke : 09 381 02 15