Consumentenbond

Rechter stelt Casema in gelijk
5 augustus 2002

Rechter stelt Casema in gelijk: consument moet zelf waarheid maar achterhalen

Vandaag heeft de rechtbank te Den Haag uitspraak gedaan in het kort geding van de Consumentenbond tegen Casema, inzake een advertentie die de bond misleidend acht. Ondanks dat de rechter toegeeft dat de advertentie de onjuiste indruk wekt dat Casema premium sneller is dan MxStream, stelt hij Casema toch in het gelijk. De rechter acht de advertentie dus niet misleidend. De bond vindt dit onbegrijpelijk. De nieuwe wetgeving ten aanzien van vergelijkende reclame stelt strenge voorwaarden: deze moet volledig zijn en de consument in staat stellen een goede vergelijking te maken. De betreffende advertentie voldoet hier niet aan.

De consument wordt in de advertentie op het verkeerde been gezet doordat in de advertentie het gemiddelde van de internetsnelheden van drie kabelaanbieders (Casema, UPC en Essent) wordt vergeleken met de snelheid van internet via de telefoon (MxStream). De afzonderlijke internetsnelheden van deze kabelaanbieders verschillen echter enorm, waarbij Casema drie keer slechter scoort dan het gepresenteerde gemiddelde en ook slechter dan MxStream Fast. De adverteerders hebben met deze advertentie selectief informatie overgenomen uit het tijdschrift PC Magazine, zodat consumenten geen goed beeld krijgen van de werkelijke prestaties van Casema.

De rechter vindt dat de consument door het gebruik van het woordje `gemiddeld' in de advertentie zou moeten weten dat hij meer informatie nodig heeft om een goede vergelijking te maken. Ook staat de bron waar hij meer informatie kan vinden, namelijk PC Magazine, vermeld in de advertentie. Reden voor de rechter om te oordelen dat de consument niet wordt misleid. De Consumentenbond is van mening dat het niet de bedoeling van de nieuwe wettelijke regels voor vergelijkende reclame kan zijn, dat de consument zelf op onderzoek uit moet om de volledige waarheid te achterhalen.

De Consumentenbond gaat niet in hoger beroep, omdat een uitspraak dan te lang op zich zal laten wachten. Wel zal de bond opnieuw een procedure aanspannen indien bedrijven zich schuldig maken aan misleidende reclame, al dan niet via de rechter.