Belgacom

5 augustus 2002

Belgacom lanceert nieuwe dienst:
Gesproken SMS-berichten op de vaste lijn

Belgacom biedt een nieuwe dienst: Belgacom Messenger. Vanaf vanavond kan de beller vanaf zijn GSM een SMS tekstbericht sturen naar een vast toestel. Dit is mogelijk dankzij de "text-to-speech" technologie die geschreven berichten in gesproken taal kan omzetten. Ook wordt het in de loop van augustus en september mogelijk om een gesproken bericht te laten afleveren op een vast toestel. .

SMS berichten
Dagelijks worden miljoenen SMS berichten verstuurd tussen GSM-gebruikers. Voortaan kan iedereen dit type van berichten ontvangen op zijn of haar vaste lijn.
Vanaf vanavond kan een GSM-gebruiker vanaf zijn mobiele telefoon een SMS sturen naar een vast toestel (voor zover zijn mobiele operator de dienst ondersteunt). Een nieuwe dienst van Belgacom die bijvoorbeeld van pas kan komen voor jongeren die hun ouders thuis een SMS-bericht willen sturen of voor mensen die op hun vaste lijn SMS-berichten willen ontvangen van vrienden en kennissen met een mobiele telefoon. De verzender van het bericht betaalt het gangbare SMS tarief. Voor een bericht dat via Proximus wordt verzonden bedraagt dit 15 eurocent (standaardprijs voor verzending van SMS-berichten binnen België).

Text-to-speech technologie
De nieuwe dienst is mogelijk dankzij de zogenaamde "text-to-speech" technologie die in de SMS context nog in een experimentele fase zit. Het geschreven SMS-bericht van maximaal 160 karakters wordt in de mate van het mogelijke (rekening houdend met bijvoorbeeld smileys en afkortingen) in een gesproken bericht omgezet. Belgacom Messenger brengt het bericht en het nummer van de afzender vervolgens over aan de bestemmeling door middel van een gratis telefoontje. Indien dit niet meteen lukt, blijft het systeem dit twee dagen lang proberen. Tussen 10 uur 's avonds en 8 uur 's morgens worden klanten natuurlijk niet gestoord. 's Nachts worden de berichten opgeslagen en het systeem zal ze de volgende dag opnieuw versturen. Het bericht wordt voorgelezen in de taal die de ontvanger kiest.

Het spreekt voor zich dat bepaalde afkortingen of uitdrukkingen op verschillende manieren in gesproken taal kunnen worden omgezet. Typische SMS-afkortingen kunnen bijvoorbeeld niet worden uitgesproken of kunnen tot verrassende vervormingen leiden. Het gaat dan ook om een eerste fase die voorafgaat aan de lancering van een nieuwe dienst die op dit moment in ontwikkeling is en waarmee een SMS-bericht zal kunnen worden verstuurd vanaf een vaste lijn.

Spraakberichten
Ook voor gewone oproepen (vanaf GSM en vaste lijn) bestaat vanaf vandaag een geautomatiseerde boodschapdienst. Indien de bestemmeling van de oproep zijn telefoon niet opneemt of geen antwoordapparaat heeft, zoals bijvoorbeeld de dienst Phonemail, neemt een automatische welkomstboodschap na 60 seconden de oproep over. De oproeper kan dan een bericht achterlaten dat binnen de twee volgende dagen zal worden afgeleverd bij de bestemmeling, ook hier met uitzondering van de periode tussen 10 uur 's avonds en 8 uur 's morgens. De beller betaalt het nationale tarief voor een gewoon gesprek.
In de loop van de maand augustus en september zal de dienst geleidelijk aan voor Belgacomklanten beschikbaar worden.

Noot: Het kan zijn dat de spraakberichtendienst niet compatibel is met bepaalde alarminstallaties. Het gaat om het type alarm dat vanop afstand kan worden ingesteld en waarvoor de beller de telefoon langer dan 60 seconden dient te laten overgaan voordat hij terecht komt in het instelmenu van dit alarmsysteem. De goede werking van het alarmsystemen wordt op geen enkele wijze beïnvloed, enkel het beheer vanop afstand.
Indien de klant geen gebruik wil maken van deze laatste dienst kan hij deze uitschakelen. Hiervoor kan hij contact opnemen met het gratis nummer 0800-17 171.

Meer inlichtingen voor klanten: www.belgacom.be/services of Belgacom Klantendienst: 0800-22 800