AutoRai

6-8-2002

Toyota ontwikkelt Pre-crash Safety-veiligheidssysteem

Dat Toyota met de succesvolle Yaris de meest veilige auto in zijn klasse aanbiedt, is genoegzaam bekend. Maar dat Toyota nu ook komt met een pro-actief veiligheidssysteem dat de veiligheid voor de automobilist op een hoger plan tilt, is een noviteit.

Toyota is voornemens om dit zogenoemde Pre-crash Safety-systeem vanaf 2003 op nieuwe modellen toe te passen.

Het Toyota Pre-crash Safety-systeem is een elektronische vooruitziende blik met als doel het verminderen van mogelijk letsel bij aanrijdingen. Het veiligheidssysteem is gebaseerd op drie pijlers: de Pre-crash Sensor; de Pre-crash Veiligheidsgordel en de Pre-crash Brake Assist.

Pre-crash Sensor
De Pre-crash Sensor biedt een uiterst geavanceerd systeem voor de positieherkenning van objecten door gebruikmaking van radargolven. Deze beschikt over eigenschappen waarbij de herkenning van objecten op een uitstekende wijze in kaart wordt gebracht; zelfs bij slecht weer zoals fikse regen- of sneeuwval. De Pre-crash Sensor is overigens zo compact ontworpen dat het gemakkelijk in de auto geïnstalleerd kan worden. Daarnaast taxeert een nieuw ontwikkelde Elektronische Controle Unit (ECU) of een aanrijding in het verschiet ligt. Een en ander wordt gebaseerd op verschillende parameters zoals snelheid en locatie van de auto en de bewegingsrichting van het gedetecteerde object.

Pre-crash Veiligheidsgordel
De Pre-crash Veiligheidsgordel verhoogt de spankracht van de veiligheidsgordel met als doel het op de plaats houden van bestuurder of passagier. Dit gebeurt door de veiligheidsgordel onmiddellijk aan te spannen nadat is vastgesteld dat een aanrijding onontkoombaar is. Als aanvulling op de bestaande veiligheidsgordel met gordelspanner - die de gordel bij een aanrijding direct aanspant - reduceert de Pre-crash veiligheidsgordel de kans op letsel nog verder doordat de gordel van de bestuurder of passagier al voorafgaand aan een aanrijding wordt aangespannen.

Pre-crash Brake Assist
In tegenstelling tot de conventionele Brake Assist zorgt de Pre-crash Sensor ervoor - nadat deze heeft vastgesteld dat een aanrijding onvermijdelijk is - dat de Pre-crash Brake Assist onmiddellijk wordt geactiveerd zodra de bestuurder het rempedaal activeert. Een en ander gebeurt in overeenstemming met de mate waarin het rempedaal wordt ingetrapt. Dit vergroot de remkracht voorafgaand aan een aanrijding waarmee de snelheid aanzienlijk wordt gereduceerd.