Ingezonden persbericht

Onderzoek EPN: dalende investeringen in ict bedreigen kwaliteit onderwijs

Persbericht van EPN - Platform voor de informatiesamenleving

Den Haag, 8 augustus 2002 - De afgelopen jaren zijn er goede vorderingen gemaakt met ict in het onderwijs. De beschikbaarheid van computers in de school en de aansluiting van de scholen op het (Kennis-)net zijn nu op een redelijk niveau. Maar het gebruik van ict als middel in het onderwijsproces staat nog steeds in de kinderschoenen. Daarom is in plaats van een daling van de ict-investeringen in het onderwijs, juist een verdere groei van de investeringen nodig. Als de door het ministerie voorgenomen daling inderdaad doorzet, zal het nu bereikte niveau direct in gevaar komen en zullen de vele mogelijkheden die ict het onderwijs biedt, sterk onderbenut blijven.

Dit is één van de conclusies die EPN trekt uit een onderzoek naar 20 jaar ict-onderwijsbeleid, dat zij in samenwerking met de Universiteit Twente heeft uitgevoerd. Uit dit onderzoek blijkt verder dat pas sinds 1997 werk is gemaakt van de integratie van ict in het onderwijsproces, dus van ict als middel voor beter onderwijs. Tot 1997 stond vooral leren over ict en leren werken met ict centraal.

Dankzij hogere investeringen per leerling voor ict en uitrol van Kennisnet is de afgelopen vijf jaar veel vooruitgang geboekt op het punt van de infrastructuur. Wat betreft computers en netwerk begint Nederland daardoor nu op een redelijk niveau te komen. Maar in de plannen van het ministerie van OC&W zullen de uitgaven voor ict komend begrotingsjaar juist weer gaan dalen. Volgens EPN brengt dit de kwaliteit van het onderwijs in groot gevaar. Het huidige niveau van infrastructuur zal weer snel verslechteren, als de scholen niet over de middelen beschikken om verouderde computers en hardware te vervangen. Bovendien zullen door het wegvallen van subsidies de kosten voor het gebruik van Kennisnet fors toenemen.

Nog veel problematischer is de situatie bij het gebruik van ict in het moderniseren van het onderwijsproces zelf. Hierbij zitten we nog steeds in de pioniersfase. In veel gevallen komt dit nog niet verder dan het omzetten van delen van een boek op bijvoorbeeld CD-Rom. De aanbieders van leermiddelen zijn nog in een eerste verkennende fase als het gaat om ontwikkeling van nieuwe lesmaterialen die echt gebruik maken van de vele mogelijkheden van ict. Dit geldt ook voor de docenten: de nieuwe generatie brengt op een vanzelfsprekende manier ict-gebruik mee de school in, maar voor veel oudere docenten is het inzetten van ict als middel in het onderwijsproces, een grote overgang, die door bijscholing ondersteund moet worden.

Kortom, de investeringen voor ict in het onderwijs dienen niet te dalen, maar juist te stijgen. Dit is niet alleen nodig voor het op peil houden van het huidige voorzieningenniveau, maar ook voor het maken van een werkelijke vernieuwingsslag, waardoor de vele mogelijkheden van ict in het onderwijs daadwerkelijk benut kunnen worden.

Over EPN - Platform voor de informatiesamenleving

EPN is een onafhankelijke stichting met als doel de evenwichtige maatschappelijke inbedding van informatie- en communicatietechnologie. In het Platform zijn het bedrijfsleven, de politiek, het maatschappelijk middenveld, de wetenschap en de overheid vertegenwoordigd. EPN verricht onderzoek, publiceert en organiseert bijeenkomsten over thema's rond ict en de samenleving.