SAMSONITE

Samsonite introduceert franchiseconcept

Eerste pilot store voor het Wijnegem Shopping Center (Antwerpen)

De Europese distributiesector werd de laatste jaren grondig hertekend. Nieuwe distributievormen hebben zich aangediend en nieuwe marketingtrends hebben zich ontwikkeld. Samsonite wil hierop een antwoord formuleren via een nieuw franchise-winkelconcept dat voor de traditionele vakhandelaar werd ontwikkeld.

In het nieuwe winkelconcept zal niet alleen het Samsonite-merk aanwezig zijn, maar ook Lacoste, Hedgren, Trunk & Co en Saturn, die allen behoren tot Samsonite's merkenportefeuille. De consument zal er een compleet aanbod krijgen van eigentijdse bagage, van traditionele reiskoffer tot trendy rugzak, opgedeeld in verschillende practische categorieën: zakenreizen, toerisme, vrije tijd en casual.

De beslissing kadert in de strategie om Samsonite in Europa verder uit te bouwen en ook op distributievlak een nieuw, innovatief elan te geven. Samsonite ziet hier een realistische opportuniteit om haar distributie op lange termijn beter te verankeren.

De eerste pilot store opent eind september zijn deuren in het Wijnegem Shopping Center, bij Antwerpen. Bijkomende lokaties zijn in voorbereiding in andere Europese markten.

Arne Borrey, Vice-President Sales & Marketing: 'Wij anticiperen op een wijzigende situatie in de markt, waarin het traditionele bagagekanaal van het voorplan verdwijnt, en er zich een nieuwe retailrealiteit aanbiedt. De Antwerpse regio is hiervan een typisch voorbeeld. Vorig jaar verminderde onze omzet hier substantieel, omdat een belangrijke klant wegviel. Ook waren wij minder in het winkellandschap aanwezig en na een jaar stellen wij vast dat die hiaten niet opgevuld geraken. Dit franchiseconcept is ons antwoord om daar samen aan te werken. Wij opteren voor een formule waardoor de consument een totaal aanbod krijgt in functie van prijs, design en marktsegment. Wij werken bovendien aanvullend aan het traditionele kanaal en plannen enkel vestigingen in regio's met een lage marktdekking.'

Na een inloopperiode van 6 maanden zal het concept verder worden uitgebouwd en aangeboden als franchise-formule.

In Europa kunnen Samsonite producten gekocht worden in + 10.000 verkooppunten. Bovendien beschikt de onderneming reeds over 27 eigen winkels in België, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië, Oostenrijk, Zweden en Tsjechië, en 4 concessies in Oostenrijk.

Contact: Paul Peeters, Director of Corporate Relations, Samsonite Europe N.V.,
Westerring 17, 9700 Oudenaarde, België, tel. (32)55 33 32 11, fax. (32)55 30 02 09
e-mail: paul.peeters@samsonite-europe.com
Website: www.samsonite.com
Conceptfoto beschikbaar op:
www.samsonite.com/nl/en/local-pressrelease5.jsp Samsonite is een geregistreerd merk van Samsonite Corporation, Denver, USA.


08 aug 02 12:13