AUTOGAS NEDERLAND

Sterke toekomst voor autogas

AMSTELVEEN, 11 augustus 2002 - Het huisorgaan van de brancheorganisatie van importeurs van personenwagens, RAI Voorrang,stelde dat LPG uit de gratie zou zijn. Dat leidde helaas tot andere publicaties met hetzelfde sentiment. Het is correct dat de laatste tien jaar het aantal autogasrijders is gedaald. Maar door de milieuvoordelen van autogas is ook het type autogasrijder veranderd: van de particuliere naar de zakelijke rijder. Immers daar zijn de voordelen ten aanzien van een betere luchtkwaliteit het grootst. En daar zijn maatregelen van de overheid op gebaseerd: weinig accijns en een veel lagere wegenbelasting dan voor dieselaangedreven auto's.

In Nederland heeft autogas nog steeds een belangrijke positie. Bij meer dan 2.200 stations kan autogas worden getankt en meer dan 323.000 automobilisten maken dagelijks gebruik van deze betrouwbare brandstof. Rai Voorrang stelt terecht dat 'LPG-auto's evengoed presteren als andere voertuigen Een oplossing voor de verkleining van de bagageruimte is gevonden in de ringtank.' Het moderne gasinjectiesysteem zorgt er voor dat de motor net zo vlot, stil en prettig rijdt op autogas als op benzine.

Het Europese Parlement heeft recent het besluit genomen op basis waarvan in elke lidstaat beleid moet worden ontwikkeld, zodat in het jaar 2020 minimaal twintig procent van het wagenpark wordt aangedreven door 'alternatieve' brandstoffen zoals autogas, aardgas, waterstof en biodiesel. In 2005 moeten daarvan de eerste resultaten zichtbaar zijn. In deze markt neemt autogas ook vandaag al een belangrijke positie in.

Kilometervreters

Momenteel tanken automobilisten die echt veel kilometers rijden graag autogas. Voor hen is autogas als brandstof een bewuste keuze en zij kiezen daarbij voor een auto waar een goede installatie voor is ontwikkeld. Het merendeel van de gasinstallaties is overigens van Nederlands fabrikaat. Deze fabrikanten zetten wereldwijd de toon als het gaat om het ontwikkelen en produceren van gasinstallaties.

Autogas heeft dus als alternatieve brandstof een sterke toekomst. Autogas heeft zich de laatste veertig jaar bewezen en is daarmee de oudste onder de alternatieve brandstoffen. Het grote verschil voor de consument is de lage kostprijs van een liter autogas (Euro 0,41) ten opzichte van conventionele brandstoffen. De overheid blijft autogas dan ook met verschillende (fiscale) maatregelen actief ondersteunen. Helaas is dit aanzienlijke prijsvoordeel voor veel zakelijke rijders nóg te onvoldoende bekend om te kiezen voor deze brandstof die milieu en portemonee spaart. Overigens wordt de accijns op autogas als Euro4-brandstof verder verlaagd per 1 oktober aanstaande. Kijk voor meer informatie op: www.autogas.nl.


--- Noot voor de redactie,