Nederlandse Vereniging van journalisten

Volkstuincultuur in NFI

Foto: Tamar de Kemp - mevrouw J. De Boer in volkstuinencomplex Eigen Hof, Rotterdam

Ze roepen herinneringen op aan zomers vol plukverse groente, geurende kruiden en onbespoten fruit. Tassen vol met spercieboontjes of zilveruitjes. Maar ook de smaak van "onze" aardbeien of die appels waar je je tanden zomaar inzette. Volkstuintjes.

Volkstuintjes trekken anno 2002 nog steeds. Neem nou Godelieve, succesvol advocaat met een drukke praktijk. Dit seizoen voor het eerst een eigen tuintje samen met een vriend. Ze zijn er vaak te vinden. Pratend met collega-tuinders over splitsen, zaden en stekjes, of op de hurken met hun handen in de zwarte aarde. Godelieve komt er op adem en raakt de stress van de dag kwijt.
Het Nederland Foto Instituut Rotterdam heeft een tentoonstelling over het cultuur fenomeen "volkstuinen" samengesteld. Aanleiding voor de tentoonstelling was het boek "Tot Nut & Genoegen - Volkstuincultuur in Nederland" dat een beeld schetst van deze rijke traditie in Nederland. Veel fotografen zijn gefascineerd door de volkstuin. Het is een wereld in een wereld; tussen spoorrails en snelwegen, in een gebied tussen stad en platteland, of midden in de duinen.
In de tentoonstelling in het NFI worden er foto's van vier fotografen nader belicht. Walter Herfst (1964) Ralph Kämena (1968), Tamar de Kemp (1964) en Gerco de Ruijter (1961) hebben het onderwerp vanuit hun eigen invalshoek benaderd.
NVF-lid Tamar de Kemp concentreerde zich met name op de gebruikers van de volkstuin; op haar foto's mensen die tuinieren, recreeren en genieten. Gerco de Ruijter "bekeek" de volkstuincomplexen vanuit de lucht en Walter Herfst bleef met beide benen op de grond en laat de tuinen zelf zien. En tenslotte Ralph Kämena. Zijn de volkstuinen lijken op idyllische eilanden waar rust overheerst. "De fotografen, aldus het NFI, gunnen ons een blik in een wereld die veel mensen alleen kennen van een glimp uit een voorbijrijdende trein."
De tentoonstelling "Tot nut en genoegen" is te zien tot 9 september in het NFI, Witte de Withstraat 63, Rotterdam.