Ingezonden persbericht

Dit is een persbericht van het
Centrum voor Bedrijf en Samenleving Fryslân

P E R S B E R I C H T

Maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven wachten met smart op elkaar

Het Friese bedrijfsleven en de maatschappelijke organisaties in Fryslân werken nog weinig samen. Op het gebied van sponsoring en giften gaat er behoorlijk wat geld om, maar werknemersvrijwilligers-werk, teambuilding activiteiten en structurele afspraken rond kennis en expertise komen nog nauwelijks voor. De maatschappelijke organisaties blijken slecht in staat om hun mogelijkheden op deze gebieden en de meerwaarde van samenwerking voor de bedrijven duidelijk te maken.

Bovenstaande bevindingen komen uit het stageverslag van Edger Tiel uit Leeuwarden. Tiel is student aan de Thorbecke Academie en hoopt in augustus af te studeren. Het verslag betreft een kwalitatief onderzoek, dat is uitgevoerd in opdracht van het Centrum voor Bedrijf en Samenleving Fryslân (CBSF) onder zestien maatschappelijke organisaties in de provincie. Uit eerdere (kleinschalige) onderzoeken was reeds naar voren gekomen dat er nog weinig structurele relaties in Fryslân bekend zijn en met dit onderzoek is getracht meer zicht te krijgen op de wensen en mogelijkheden op dit gebied.

Waar in het bedrijfsleven kennelijk nog weinig expliciet beleid wordt geformuleerd en uitgevoerd op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen, blijkt ook aan de kant van de maatschappelijke organisaties nog weinig te zijn nagedacht over samenwerking met bedrijven. Er zijn wel incidentele projecten bekend, zoals het opknappen van een clubhuis of het mee uit nemen van een groep gehandicapte kinderen, maar van structurele afspraken is nog geen sprake. Wel is men zich bij de maatschappelijke organisaties steeds meer aan het richten op projectmatig werken, waardoor de aansluiting bij mogelijkheden van bedrijven wordt vergroot. Tevens wordt aandacht besteed aan het formuleren van de competenties die binnen de maatschappelijke organisaties nodig zijn of worden ontwikkeld door het werken daar als vrijwilliger. Met dit soort gegevens is het aangaan van een gesprek met een bedrijf eenvoudiger, aangezien dan beter in kaart kan worden gebracht op welke wijze het bedrijf profijt kan hebben van de inzet van personeel in een vrijwilligersrol.

Het CBSF gaat de komende maanden in gesprek met zowel bedrijven als maatschappelijke organisaties om concreet gestalte te geven aan de algemene wens om te komen tot een win-win relatie, waarin beide werkvelden profijt hebben van de samenwerking en de maatschappij in het algemeen er beter van wordt. Reeds bestaande projecten en vraag en aanbod op dit gebied staan op de website van het centrum: www.cbsf.nl

Het CBSF is vorig jaar opgericht door de Kamer van Koophandel Friesland en de Stichting Partoer. Het centrum richt zich op de bevordering van samenwerking tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties, zoals vrijwilligersorganisaties, sportverenigingen en instellingen voor zorg en welzijn.