Ingezonden persbericht


Apeldoorn, 13 augustus 2002

PERSBERICHT - APELDOORN, DINSDAG 13 AUGUSTUS 2002



Schröder overstag voor uitzendformule

Nederland zal toon zetten

Hoewel 58 procent van de Duitse kiezers nog sterk geloofd in een verkiezingsstunt, is de kans groot dat bondskanselier Schröder dit keer serieus is. Na jarenlang met de armen over elkaar te hebben gezeten ontkomt Duitsland er niet aan. Het werkloosheidspercentage is inmiddels opgelopen tot 9.7%. De tendens is vergelijkbaar met die in Nederland. Hier stijgt het werkloosheidspercentage van 3,3% in 2001 via 3,75% in 2002 tot 4,5% volgend jaar, een toename met bijna 100.000 personen in twee jaar tijd. De stijgende werkloosheid in Duitsland en Nederland hangt samen met de vertraging van de economische groei. Hierdoor vlakt met enige vertraging de groei van het aantal banen af, loopt het aantal vacatures sterk terug en stijgt de werkloosheid.
Een regeringscommissie onder leiding van Volkswagen-bestuurder Peter Hartz wil met verstrekkende maatregelen de werkloosheid in Duitsland in drie jaar tijd halveren tot 2 miljoen en de uitgaven voor werkloosheid verlagen van 40 miljard euro tot 13,2 miljard per jaar. De ambitieuze doelen wil Hartz bereiken met een reeks ingrepen die optellen tot een revolutie in de Duitse arbeidsbemiddeling. Hartz voorziet een verlaging van de uitkeringen, wil hogere eisen stellen aan werklozen, deeltijd- en uitzendwerk stimuleren en het voor zwartwerkers aantrekkelijk maken hun activiteiten te witten.
Schröder heeft de commissie ingesteld nadat was gebleken dat Duitse arbeidsbureaus jarenlang veel te flatteuze bemiddelingscijfers hadden gepubliceerd. De hoge werkloosheid is de grootste handicap voor Schröders herverkiezing dit najaar. De arbeidsbureaus, die tot nu toe de werkloosheid hoofdzakelijk administreerden, wil Hartz omvormen tot commercieel opererende bemiddelingsbureaus die op den duur in aanmerking komen voor een beursgang. Ondernemers, vaak bekritiseerd omdat ze vacatures niet doorgeven, krijgen een premie voor het melden van nieuwe banen. Jonge, alleenstaande werklozen worden verplicht om banen te accepteren buiten de eigen deelstaat. Zwartwerkers krijgen de mogelijkheid om zich zelfstandig te vestigen zonder al te grote bureaucratische rompslomp en tegen milde belastingtarieven. Vorig jaar ging op de zwarte arbeidsmarkt naar schatting 330 miljard euro om, becijferde Hartz. Hartz verwacht veel van deeltijdwerk en uitzendbureaus. Bemiddelen commerciële uitzendbureaus in Nederland meer dan drie procent van alle werkenden, in Duitsland is dat nog maar 0,7 procent. Hartz wil de 181 Duitse arbeidsbureaus daarom nu combineren met een uitzendbureau, een Personal Service Agentur. Het arbeidsbureau kan de uitzending zelf ter hand nemen, of uitbesteden aan een commerciële onderneming. Het personeel voor de uitzendbureaus levert het arbeidsbureau. Na zes maanden werkloosheid wordt de bemiddeling verplicht op straffe van korting op de uitkering. Goedgekwalificeerde werklozen kunnen tegen een normaal tarief bemiddeld worden, werklozen met een lichamelijke handicap of een gebrekkige opleiding kan de werkgever op proef kosteloos in dienst nemen. "Duitsland moet, Nederland mag", zegt Marc Drijver van uitzendorganisatie Spherion. "Schröder en Hartz zijn ambitieus en 2 miljoen mensen in 3 jaar aan een baan helpen is een regelrechte uitdaging. Toch geloof ik sterk in de ondernomen initiatieven. Zowel in Duitsland als in Nederland hebben alle ondernemingen in alle sectoren op dit moment meer en meer behoefte aan flexibiliteit in hun personeel. Dit is noodzaak voor wie met succes het hoofd wil bieden aan alle onzekerheden van de huidige haperende economie. Personeelsbestanden waren de laatste paar jaar berekend op basis van maximale productiecapaciteit, momenteel stemmen organisaties hun aantal vaste werknemers af op een veel lager niveau van productie en dan biedt uitzendarbeid alle ruimte voor deze bedrijven om even rustig en veilig op adem te komen. De markt voor uitzendarbeid in Duitsland is enorm, maar door jarenlange strenge regelgeving nooit van de grond gekomen. Verdere liberalisering zal kansen bieden voor het Duitse bedrijfsleven, de Duitse bevolking en waarschijnlijk ook voor Schröder zelf", aldus de zegsman.
In Duitse steden en dorpen hangt momenteel een affiche waarop Gerhard Schröder over zijn bureau gebogen de kiezer aankijkt. 'Het doel van mijn werk? Dat allen werk hebben', staat erbij geschreven. Dat een commissie, waarvan zowel ondernemers, wetenschappers als vakbondsmensen deel uitmaken, erin is geslaagd een unaniem advies uit te brengen, en de regering-Schröder dit nog voor verkiezingen van 22 september in beleid wil omzetten biedt een laatste kans om de kiezers te overtuigen dat Schröder iets aan de werkloosheid doet.


Spherion Uitzendorganisatie is onderdeel van Spherion Recruitment Group, een professionele en inspirerende organisatie in advies en bemiddeling op het gebied van personeels-management. Zij maakt deel uit van Spherion Corporation, wereldwijd actief in human capital management en beursgenoteerd aan de New York Stock Exchange. Spherion behoort met ruim 1.000 vestigingen tot de top vijf van toonaangevende bureaus en is in geheel Nederland vertegenwoordigd met dertig vestigingen en een Service Center in Apeldoorn.




Ingezonden persbericht