Gemeente Utrecht

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders d.d. 13 augustus 2002.

Nb: eerstvolgende persconferentie is op 27 augustus om 16.00 uur.


1. Onderhoudsimpuls Wilhelminapark


Om het monumentale karakter van het Wilhelminapark te behouden, vraagt het college van b en w de raad om EUR 136.000,- ter beschikking te stellen voor het opstellen van een bomenplan en voor het waterbeheer van de vijver. Stichting Wilhelminapark ontvangt uit dit budget EUR 13.613,- om een beleidsvisie voor het park te laten ontwikkelen. Het beleidsplan is gericht op het voortbestaan van het park en zijn omgeving.

Het Wilhelminapark dateert van 1897. Het karakter van het park wordt grotendeels bepaald door de (vaak historische) bomen. Ook deze bomen gaan op termijn dood en daarom moet worden nagedacht over het herplanten van nieuwe soorten. Ook de vijver is beeldbepalend voor het park. De waterbalans van het park is echter niet in orde. Na regenbuien blijven sommige weiden zoals de speelweide te nat. Dat belemmert het gebruik en doet de grond geen goed. Met behulp van een waterbeheerplan zal dat worden verbeterd. Tenslotte zal een deel van het budget gebruikt worden voor herbouw van het onderkomen van hondenwachters en toezichthouders in het Wilhelminapark. Een eerder onderkomen werd door brand verwoest.

Het Wilhelminapark maakt deel uit van de ecologische hoofdstructuur in Utrecht: het is een schakel in de route tussen het Zocherplantsoen en het buitengebied. Het park is beschermd Rijksmonument, bedraagt ruim 73.000 m2 en wordt intensief gebruikt.

Omwonenden, verenigd in de Beheergroep Wilhelminapark en de stichting Wilhelminapark, zijn erg betrokken bij het park. De gemeente zal hun medewerking vragen bij het ontwikkelen van plannen en uitvoeren van maatregelen. Voordat de werkzaamheden starten, zullen omwonenden met een stadsplan worden geïnformeerd


2. Renovatie Balijebrug


De gemeente Utrecht gaat de Balijebrug aanpakken. Dat is de strekking van een voorstel van het college van burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad. Het college wil hiermee de bereikbaarheid van de stad inclusief binnenstad en Leidsche Rijn voor verzorgend vrachtverkeer en bewoners garanderen.

De renovatie van deze brug uit 1958 betreft een grondige opknapbeurt van het brugdek, de brugval, kabels, de brugleuningen en de afwerking van de brug. Daarnaast worden de elektrotechnische en mechanische installatie van de brug gerenoveerd.

Deze opknapbeurt is noodzakelijk omdat de brug in een slechte conditie verkeert. De brug in de Balijelaan, tussen de Vondellaan en het Anne Frankplein, vervult een belangrijke functie in de bereikbaarheid van het centrumgebied. Bovendien maakt de Balijebrug ook onderdeel uit van de route die aansluit op de Papendorpse brug, die begin 2003 gereed zal komen. De verwachting is dat het gebruik van de brug de komende jaren zal toenemen. Daardoor zal de brug -in de huidige staat- vaker problemen opleveren.

Omwonenden worden over de werkzaamheden geïnformeerd. Ook zullen maatregelen worden genomen om verkeersoverlast te voorkomen.

De totale investering in de renovatie van de Balijebrug bedraagt 438.857. Deze kosten worden gedekt uit de investeringsplanning 2003 - 2007.


3. Vergunning nodig voor binnenevenementen

Er komt een vergunningplicht voor binnenevenementen in Utrecht met bezoekers tussen de 2.000 en 25.000 bezoekers. Daarin worden voorschriften opgenomen met betrekking tot veiligheid en openbare orde. Het maximumaantal bezoekers wordt 25.000. Deze vergunningplicht wordt vastgelegd in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Het college van burgemeester en wethouders stelt deze wijziging van de APV voor aan de gemeenteraad.

Tot op heden waren alleen buitenevenementen vergunningplichtig. Aan binnenevenementen konden (alleen) eisen worden gesteld op grond van de voorschriften in bestemmingsplannen, milieuregelgeving en die in gebruiks- en (horeca)exploitatievergunningen. Een vergunningstelsel biedt mogelijkheden om met de organisator van evenementen ook goede afspraken te maken over aspecten van veiligheid en openbare orde. Voor het verlenen van een vergunning voor een binnenevenement is onder meer van belang het profiel van de bezoekers, de aard van de locatie en de duur van het evenement. Bovendien moet een gedegen veiligheidsplan worden opgesteld door de organisatoren van het evenement.

De vergunningplicht strekt zich ook uit tot wedstrijden in het betaald voetbal . Daarvoor geldt nu een kennisgevingstelsel. De gemeente heeft al vergaande afspraken met FC Utrecht over aspecten van openbare orde en veiligheid, die stroken met deze vergunning. De wijziging van de APV zal dan ook geen directe gevolgen hebben voor wedstrijden in het betaald voetbal.

De wijziging van de APV wordt 43 dagen na het besluit van de gemeenteraad van kracht.

Utrecht, 13 augustus 2002.