Vendex KBB NV

Amsterdam, 14 augustus 2002

Vendex KBB behaalt bevredigende omzetstijging in dalende conjunctuur

Koninklijke Vendex KBB N.V. heeft in de eerste helft van het boekjaar 2002/03 (februari tot en met juli) in het algemeen hogere omzetten behaald. Zonder de effecten van desinvesteringen en acquisities stegen de omzetten van vijf van de zes business-units. Bij HEMA, de Bijenkorf, Fashion, Doe-Het-Zelf en Consumentenelektronica nam de omzet toe; V&D toonde een daling. Per saldo steeg de vergelijkbare omzet met 2,8% (eerste kwartaal 3%, tweede kwartaal 2,6%). Het snel verslechterende economisch klimaat had in het tweede kwartaal een negatieve invloed op het omzetverloop.

Omzet en resultaat van de overgenomen Belgische doe-het-zelfketen Brico zijn vanaf 1 april 2002 geconsolideerd. Inclusief Brico steeg de netto-omzet van de voortgezette activiteiten in het eerste halfjaar met bijna 10% tot meer dan 2 miljard euro. De totale netto-concernomzet (inclusief niet-voortgezette activiteiten, waaronder de zes aan CVC verkochte ondernemingen) bedroeg in het eerste halfjaar 2,4 miljard euro.

Sinds begin dit jaar zijn de conjuncturele omstandigheden in Nederland sterk gewijzigd. De ramingen voor de economische groei zijn enkele keren naar beneden bijgesteld. De inflatie is opgelopen en de werkloosheid neemt toe. Het consumentenvertrouwen - een belangrijke graadmeter voor de koopbereidheid - neemt al zes maanden achtereen sterk af en bereikte in juli een dieptepunt. De koopbereidheid van de consument ligt volgens het CBS thans op het niveau van midden jaren tachtig. Dit is terug te zien in de consumptieve bestedingen, die van maand op maand kleinere groeipercentages laten zien. In de Nederlandse non-fooddetailhandel liep het omzetvolume in de eerste vijf kalendermaanden met circa 1% terug (CBS). Ook in de andere voor het concern relevante landen daalden consumentenvertrouwen en koopbereidheid, zij het minder sterk dan in Nederland. In Duitsland is de omzetontwikkeling in de non-fooddetailhandel zorgwekkend.

Warenhuizen
Bij Warenhuizen steeg de omzet in het eerste halfjaar met 1,7% tot ruim een miljard euro. In het tweede kwartaal was de groei geringer dan in het eerste kwartaal (1,2% versus 2,2%).

HEMA bleef het in het tweede kwartaal uitstekend doen met een omzetstijging van 4,8% tot 438 miljoen euro (eerste kwartaal +4,7%). Met name de gang van zaken in België is florissant; na een stijging van 17% in het eerste kwartaal werd in het tweede kwartaal liefst 26% meer omzet behaald. Een deel van deze groeiversnelling is toe te schrijven aan expansie.

Bij V&D nam de halfjaaromzet af met 3,6% tot 396 miljoen euro. De omzetdaling was in het tweede kwartaal iets minder sterk dan in het eerste kwartaal. V&D is bezig met een fundamentele wijziging van de merchandisingstrategie. Onderdeel daarvan is een structurele voorraadverlaging, onder meer door het wegwerken van de omvangrijke voorraad oud goed. Sinds mei wordt hieraan op grote schaal gewerkt. Dit betekent aanzienlijke afprijzingen. V&D ligt goed op schema met de gezondmaking van de voorraadpositie. Vanaf september zal de verkoop van de overvoorraden verder worden ondersteund met speciale koopjesafdelingen in 22 van de zeventig warenhuizen. Drie warenhuizen zullen als outlet-store worden ingericht.

De Bijenkorf boekte een 7,5% hogere halfjaaromzet van 173 miljoen euro, dankzij de drie nieuwe modefilialen die sinds september vorig jaar open zijn. Bij de Bijenkorf was duidelijk sprake van een groeivertraging gaandeweg het eerste halfjaar. Na een omzetstijging van 11% in het eerste kwartaal viel de groei terug tot bijna 4% in het tweede kwartaal. Om deze stijging te kunnen bereiken moest fors worden ingezet op extra verkoopinspanningen en afprijzingen in de voor deBijenkorf belangrijkste productgroepen.

Speciaalzaken
Door de verkoop van zes ondernemingen aan CVC en de aankoop van de Belgische doe-het-zelfketen Brico is de samenstelling van de groep Speciaalzaken aanzienlijk gewijzigd. De vergelijkbare omzet (voortgezette activiteiten, exclusief Brico) liet een bevredigende groei zien: +5,4%. Inclusief de vanaf 1 april geconsolideerde omzet van Brico steeg de omzet van de voortgezette activiteiten met ruim 20%.

De halfjaaromzet van Doe-Het-Zelf kwam door de toevoeging van Brico uit op 527 miljoen euro, bijna 41% meer dan vorig jaar. De bestaande activiteiten (Praxis, Formido) ontwikkelden zich voorspoedig en boekten een omzetstijging van circa 6,6%. Gedurende het halfjaar nam het groeitempo af (eerste kwartaal: +8,9%, tweede kwartaal: +4,1%) als gevolg van een vertraging van de marktgroei. De groep bleef licht marktaandeel winnen. Brico ontwikkelde zich voorspoedig; de halfjaaromzet groeide ruim 6% bij een gelijk aantal winkels.

Fashion behaalde in het eerste halfjaar een bijna 7% hogere omzet van 232 miljoen euro. Na een uitbundig eerste kwartaal (+13%) bleef de omzetstijging in het tweede kwartaal beperkt tot 2,4%. Hunkemöller behaalde een aanzienlijke omzetverbetering in Nederland, België en Duitsland. In de nieuwe landen Denemarken en Frankrijk ontwikkelde de omzet zich succesvol. De omzet van M&S Mode bleef zich zeer goed ontwikkelen in Frankrijk, maar stond onder druk in Nederland en België. Hierbij moet worden aangetekend dat M&S Mode in mei en juli van vorig jaar uitzonderlijk goede verkopen realiseerde. De omzet van Claudia Sträter ontwikkelde zich goed.

Consumentenelektronica boekte in het eerste halfjaar een omzetstijging van krap 2% tot 268 miljoen euro. In het eerste kwartaal daalde de omzet 4,4%; in het tweede kwartaal steeg de omzet 9,3%. Deze omslag komt voor het overgrote deel voor rekening van Modern Electronics die begin dit jaar volledig is geïntegreerd in de organisatie van It's. De effecten van deze integratie, optimalisatie van het winkelbestand en de introductie van nieuwe verkooptechnieken leidden in het tweede kwartaal tot een kentering in de omzetontwikkeling. Ook Dixons, Dynabyte en It's lieten een bevredigende omzetgroei zien. Na een moeizaam begonnen eerste kwartaal, trokken de verkopen in het tweede kwartaal duidelijk aan. NETTO-OMZET 2e KWARTAAL EN EERSTE HALFJAAR

(x miljoen euro) Netto-omzet +/- Netto-omzet +/- 2e kwartaal in % 1e halfjaar in %

2002/03 2001/02 2002/03 2001/02
Warenhuizen

HEMA 217 207 + 4,8 438 418 + 4,8 V&D 195 202 3,5 396 411 3,6 de Bijenkorf 83 80 + 3,9 173 161 + 7,5

495 489 + 1,2 1.007 990 + 1,7 Speciaalzaken

Doe-Het-Zelf 299 195 + 53,3 527 374 + 40,9 Consumentenelektronica 141 129 + 9,3 268 263 + 1,9 Fashion 126 123 + 2,4 232 217 + 6,9

566 447 + 26,6 1.027 854 + 20,3

Overige activiteiten 7 12 14 23

Totaal voortgezette activiteiten 1.068 948 + 12,7 2.048 1.867 + 9,7

Niet-voortgezette activiteiten 187 237 349 427

Netto-concernomzet 1.255 1.185 2.397 2.294

SPECIFIEKE TOELICHTING

In verband met de verkoop van zes concernondernemingen aan CVC Capital Partners per 1 augustus 2002 en de sluiting van Dixtone in mei van dit jaar zijn de vergelijkende cijfers voor Consumentenelektronica en Fashion aangepast. De systematiek van aanpassing is dezelfde als eerder gehanteerd voor Kreymborg, Kien, Amici en FAO Schwarz. Samenvattend: · Doe-het-Zelf: Praxis, Formido en Brico (vanaf 1 april 2002). · Consumentenelektronica (voorheen Hard Goods): Dixons, Dynabyte, It's, Modern Electronics en Prijstopper. · Fashion: M&S Mode, Hunkemöller, Claudia Sträter en America Today. · Overige activiteiten: Schaap & Citroen en AudioSonic. · Niet voortgezette activiteiten:

- Dixtone (beëindigd mei 2002);

- Kijkshop België (beëindigd voorjaar 2002)
- FAO Schwarz (verkocht januari 2002)

- Aan CVC verkochte bedrijven (per 1 augustus 2002): Prénatal en Scapino (voorheen Fashion), Hans Anders Optiekgroep, Siebel Juweliersgroep, Kijkshop en Perry Sport (voorheen Hard Goods).
De omzetcijfers zijn niet door de externe accountant gecontroleerd.NETTO-OMZET PER KWARTAAL VOOR VERGELIJKINGSDOELEINDEN

(x miljoen euro) 1e kwartaal 2e kwartaal 3e kwartaal 4e kwartaal 1e kwartaal 2001/02 2001/02 2001/02 2001/02 2002/03

Warenhuizen

HEMA 211 207 228 278 221 Vroom & Dreesmann 209 202 221 258 201 de Bijenkorf 81 80 111 134 90

501 489 560 670 512
Speciaalzaken

Doe-Het-Zelf 179 195 169 194 228 Consumentenelektronica 134 129 138 189 127 Fashion 94 123 107 115 106

407 447 414 498 461

Overige activiteiten 11 12 13 11 7

Totaal voortgezette activiteiten 919 948 987 1.179 980

Niet-voortgezette activiteiten 190 237 208 290 162

Netto-concernomzet 1.109 1.185 1.195 1.469 1.142

OVERIGE GEGEVENS

(Voortgezette activiteiten) 31 juli 2002 31 jan. 2002 31 juli 2001

Aantal vestigingen 1.643 1.537 1.515

FINANCIËLE AGENDA

Publicatie halfjaarcijfers 2002/03 10 september 2002 Ex-dividenddatum interim-dividend 11 september 2002 Betaalbaarstelling interim-dividend 16 september 2002 Publicatie omzetcijfers 3e kwartaal 2002/03 13 november 2002 Publicatie omzetcijfers 4e kwartaal 2002/03 19 februari 2003 Publicatie jaarcijfers 2002/03 8 april 2003
Algemene Vergadering van Aandeelhouders 14 mei 2003 Publicatie omzetcijfers 1e kwartaal 2003/04 14 mei 2003 Publicatie omzetcijfers 2e kwartaal 2003/04 13 augustus 2003 Publicatie halfjaarcijfers 2003/04 9 september 2003 Publicatie omzetcijfers 3e kwartaal 2003/04 12 november 2003