Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


NS moet voorgenomen tariefsverhoging matigen

ANWB, gezamenlijke ouderenorganisaties CSO, Fietsersbond en reizigersvereniging ROVER verzetten zich tegen het voornemen van NS om de treinprijzen met ingang van 1 januari fors te verhogen. NS wil de tarieven aanzienlijk meer laten stijgen dan de inflatie. De kwaliteit van het spoorvervoer is echter nog steeds beneden de maat. Ook wijzen de consumentenorganisaties erop, dat de prijsontwikkeling in het openbaar vervoer sterk uit de pas gaat lopen met de kosten van het autorijden.

Wegens de slechte prestaties heeft NS eind vorig jaar van een prijsverhoging afgezien. Hoewel het bedrijf zich inspant voor herstel, is de kwaliteit van de dienstverlening nog lang niet terug op het beoogde peil. Ook heeft NS juist dit jaar besloten om voortaan in vakantieperioden in de Randstad volgens een uitgedunde dienstregeling te rijden. Een prijsverhoging die duidelijk uitgaat boven het inflatiecijfer is volgens de consumenten-organisaties dan ook ongepast. Het voorgenomen stijgingspercentage is naar het oordeel van de consumentenorganisaties ook in strijd met de hierover met het Rijk gemaakte afspraken. In het exploitatiecontract is bepaald dat de gemiddelde prijsstijging van de treinkaartjes jaarlijks niet meer dan 2% mag uitgaan boven de inflatie.

NS motiveert de forse tariefsverhoging door te wijzen op de verslechterde financiële positie van het bedrijf. Deze situatie is mede veroorzaakt door de kosten van allerlei nood- en herstelmaatregelen, die noodzakelijk bleken nadat de dienstverlening van de spoorwegen in een crisis was geraakt. Die crisis is voor een belangrijk deel het gevolg van onjuiste managementbeslissingen ten aanzien van materieel en personeel, waarvoor NS zelf verantwoordelijk is. NS draagt hiervoor als commerciële onderneming ook zelf het risico.

Daarnaast wijst NS op kostenstijgingen, met name door de oplopende tarieven voor het gebruik van de infrastructuur die het Rijk sinds kort oplegt. Deze 'infraheffing' dreigt nu aan de treinreizigers te worden doorberekend. Nog los van de principiële bezwaren tegen deze doorberekening, vinden de consumentenorganisaties de stijging van de infraheffing al even ongepast als de forse prijsstijging die NS voorstelt. Het aantal storingen aan de infrastructuur - baan, wissels, seinen, bovenleiding, verkeersleidingssystemen, kortom alles waarvoor het Rijk verantwoordelijkheid draagt - ligt al jaren op een schrikbarend hoog niveau.

Een stijging van de NS-tarieven die duidelijk uitgaat boven de inflatie, zal tot gevolg hebben dat veel reizigers de trein vaarwel zeggen. Dit effect zal nog sterker zijn nu de kosten van het autorijden gelijk blijven en wellicht zelfs - als gevolg van kabinetsmaatregelen - zullen dalen. NS zou beter kunnen trachten haar inkomsten te vergroten door meer reizigers te trekken.

De consumentenorganisaties komen tot de slotsom dat de voorgenomen stijging van de treintarieven buiten proportie is. Zij spreken hierover binnenkort opnieuw met NS en verwachten dat NS nog met een passender voorstel zal komen.

Laatst gewijzigd: 14 augustus 2002

---

ROVER kan uw steun goed gebruiken. Vorig jaar is het gelukt om NS wegens de slechte prestaties te weerhouden van een prijsverhoging. ROVER blijft strijden voor goed openbaar vervoer tegen een fatsoenlijke prijs. Ondersteun ons hierbij en word lid!
---