Gemeente Amersfoort

Oplossing verkeersveiligheid Brouwerstunnel

datum: 15 augustus 2002

Begin augustus hebben de Samenwerkende Groeperingen Leefbaar Amersfoort (SGLA) vragen gesteld over de verkeers- en sociale veiligheid van de Brouwerstunnel en over de ligging van deze tunnel. Naar aanleiding van deze vragen is besloten om inderdaad verbeteringen aan te brengen om de verkeersveiligheid en sociale veiligheid te verbeteren. Voor de ligging van de tunnel houdt de gemeente vast aan het coördinatieplan CSG Noord wat in 1999 door de raad is vastgesteld. Dit antwoordt wethouder Brink op vragen van de SGLA.

Verkeersveiligheid
Om een gevaarlijke oversteek onder aan de tunnel te vermijden wordt het voetpad tussen de keerwanden aan beide zijden van het fietspad gelegd. Dit heeft als voordeel dat de voetganger die de tunnel uit komt wandelen rechtdoor kan lopen en niet meer onder aan de helling hoeft over te steken. Het profiel tussen de keerwanden wordt doorgezet tot aan de Stationsstraat zodat de voetganger die vanuit Puntenburg richting tunnel loopt niet alsnog moet oversteken.

Ligging van de tunnel
Voor de ligging van de tunnel wordt verwezen naar het coördinatieplan CSG Noord dat in 1999 door de gemeenteraad is vastgesteld. Voor dit plan is destijds een uitgebreid traject van inspraak, participatie en raadpleging gevolgd.

Sociale veiligheid
De sociale veiligheid is ook aan de orde geweest in het coördinatieplan. Om dit aspect te vergroten heeft de ontwerper de bouwblokken F en G-3 dichter bij de tunnelmond gelegd. Verder is in de brief van de SGLA aangegeven dat de keerwand die grenst aan de trap een onveilige plek is. Hier wordt een oplossing gezocht door het invullen van deze dode hoek.