Easyjet


16 augustus 2002
Ray Webster licht recente problemen toe

Bij deze wil ik mijn verontschuldigingen aanbieden voor het ongemak dat u misschien recentelijk met ons hebt ondervonden. Dit werd veroorzaakt door verstoringen binnen ons netwerk in de afgelopen weken. In juli heeft easyJet 28 vluchten geannuleerd waardoor 3500 passagiers problemen hebben ondervonden. Alhoewel dit slechts een klein gedeelte van de in totaal 7500 vluchten en 1,1 miljoen passagiers is, die we in juli vervoerden, is dit nog altijd te veel.

Afgelopen weken is er behoorlijk wat geschreven in de pers m.b.t de situatie rondom easyJet. Ik vond het daarom noodzakelijk om een en ander recht te zetten en u te informeren over de recente problemen.

Behoorlijk wat factoren hebben onze dienstregeling deze zomer beïnvloed: problemen met de luchtverkeersleiding (stakingen, technische storingen en langzaam-aan-acties) in Europa, bouwwerkzaamheden op Luton Airport en de vele onweersbuien boven Europa deze zomer.

Wij erkennen dat op de gevolgen van deze externe problemen niet altijd volledig correct door ons is geanticipeerd. In het bijzonder door interne problemen die te maken hadden met onze nieuwe methode om piloten en cabinepersoneel in te roosteren, waardoor we minder goed in staat waren om deze externe problemen op te vangen.

Een fundamentele waarde blijft recht overeind staand. Veiligheid is het allerbelangrijkste voor easyJet en hieraan zal nooit afbreuk gedaan worden. De recente maar tijdelijke problemen hebben dan ook bovenal te maken met punctualiteit. Het annuleren van vluchten kunt u daarom als een bewijs zien dat we op geen enkele manier afbreuk willen doen aan veiligheid.

easyJet neemt op dit moment een aantal stappen om de problemen snel op te lossen. Als gevolg van de fusie met Go Fly afgelopen week hebben we nu een sterker management team met gezamenlijke kennis om een aantal verandering door te voeren om de operationele prestaties te verbeteren. Er is een tijdelijke team opgericht dat zich op deze problemen gaat richten: verbetering van de methode voor roosterindeling, aantrekken van extra vliegcapaciteit en het samenvoegen van een klein aantal vluchten om op deze manier capaciteit vrij te maken.

We zijn vastbesloten om onszelf door dit tijdelijke probleem niet te laten afhouden van ons groeipad voor veilig en punctueel low-cost reizen voor miljoenen Europese passagiers.

Ik wil u daarom bedanken voor u geduld en begrip en hoop dat deze ervaring met ons in de afgelopen weken u er niet van zal weerhouden in de toekomst wederom met easyJet te vliegen.

Met vriendelijke groet,

Ray Webster

easyJet Chief Executive

easyJet.com