KLM

02/043

VERSTERKING BRITSE MARKTPOSITIE EN NIEUWE FREIGTHER-DIENST OOST-EUROPA IN KLM-WINTERDIENST 2002/2003

AMSTELVEEN, 19 augustus 2002 - KLM gaat haar positie op de Britse markt in de winterdienstregeling 2002/03 verder versterken door verhoging van frequenties en/of capaciteit op verschillende bestemmingen. Daarnaast zal KLM in de winterdienst de vluchtuitvoering op een groot aantal bestemmingen in Europa en op andere continenten afstemmen op de te verwachten marktsituatie in de winterperiode. Dit geldt zowel voor de Passage-, als de Vrachtmarkt. KLM Cargo start een nieuwe freighter-dienst naar Boedapest om de snel groeiende Oost-Europese vrachtmarkt te bedienen.

De KLM-winterdienstregeling 2002/03 is van kracht van zondag 27 oktober 2002 tot en met zaterdag 29 maart 2003.

De totale KLM-productie in de komende winterdienstregeling ligt ongeveer 7 procent hoger ten opzichte van de winterdienst 2001/02, die sterk werd beïnvloed door de gevolgen van de op 11 september 2001 gepleegde terroristische aanslagen in de Verenigde Staten. Ten opzichte van het winterseizoen 2000/01 is de productie in de komende winter gelijk; zowel bij passage als vracht.

Groei Groot-Brittannië
De vluchtuitvoering tussen Londen Stansted en Amsterdam wordt in de winterdienst van KLM uk overgenomen door buzz, met 5 dagelijkse retourdiensten. Stansted is de laatste jaren bij uitstek een low cost-luchthaven geworden en de overgrote meerderheid van de passagiers op de route Stansted-Schiphol is geen transferpassagier, maar heeft Amsterdam als eindbestemming. De vrijkomende KLM uk-capaciteit wordt ingezet voor de productiegroei op andere Britse bestemmingen, die wel veel transferpassagiers voor het wereldwijde KLM-routenet vanaf Schiphol opleveren. De KLM-vluchtfrequentie tussen Amsterdam en Londen City gaat omhoog van 4 naar 6 retourvluchten per dag. Alle vluchten worden uitgevoerd met een Fokker 50 van KLM uk. De vluchtfrequentie tussen Newcastle en Amsterdam stijgt ten opzichte van winter vorig jaar van 5 naar 7 dagelijkse retourdiensten, die door KLM uk worden gevlogen. KLM uk verzorgt ook de frequentieverhoging tussen Manchester en Amsterdam van 7 naar 8 vluchten per dag. De vluchtfrequentie tussen Aberdeen en Amsterdam gaat van 3 naar 4 dagelijkse vluchten. Deze vierde vlucht wordt met een Fokker 70 van KLM cityhopper uitgevoerd; in aanvulling op de 3 Fokker 100-vluchten van KLM uk. De 4 dagelijkse vluchten van KLM cityhopper tussen Rotterdam en Londen Heathrow worden in de winter uitgevoerd met een Fokker 70 in plaats van de bestaande Fokker 50-operatie. Deze wijziging van vliegtuigtype betekent een productverbetering en een capaciteitsstijging. Op de 3 dagelijkse KLM uk-retourdiensten tussen Teesside en Amsterdam wordt de Fokker 50 vervangen door de grotere Fokker 100. De 5 dagelijkse retourvluchten tussen Bristol en Amsterdam worden in de winterdienst uitgevoerd met een Fokker 70 van KLM cityhopper. Op de route Cardiff-Amsterdam v.v. wordt op 3 van de 5 dagelijkse retourdiensten de Fokker 50 ingeruild voor een Fokker 70.

Continentaal Europa
Buiten Groot-Brittannië vinden in Europa verschillende aanpassingen aan de traditionele seizoensinvloeden plaats. De vanaf 25 augustus 2002 aangeboden dagrandverbinding met 2 dagelijkse Fokker 70-retourdiensten van KLM cityhopper tussen Stavanger en Aberdeen wordt in de winterdienst voortgezet. Ook de in zomer 2002 ingevoerde verhoging van de vluchtfrequentie tussen Amsterdam en Oslo van 4 naar 5 retourdiensten per dag wordt in de winterdienstregeling gecontinueerd. Op 1 van de 4 dagelijkse diensten tussen Amsterdam en Wenen wordt de Fokker 70 ingeruild voor de grotere Boeing 737. Op de 6 dagelijkse retourdiensten tussen Amsterdam en Brussel blijft de inzet van de Fokker 70 met 80 stoelen gehandhaafd. In de afgelopen winter werd deze route deels nog bediend met de Fokker 50, met 50 stoelen. Traditioneel is het vervoersaanbod op een aantal Europese bestemmingen in de zomerdienst groter dan in de winterdienst. KLM speelt daarop in door op deze bestemmingen in de winter kleinere vliegtuigen in te zetten of tijdelijk de dagelijkse vluchtfrequentie te verlagen. In de KLM-winterdienstregeling 2002/03 wordt op Frankfurt, München, Parijs, Nice, Rome en Gothenburg 1 vlucht per dag minder uitgevoerd dan in de huidige zomerdienstregeling.

Intercontinentaal
De huidige 4 dagelijkse KLM/Northwest-vluchten tussen de hubs Amsterdam en Detroit blijven in de winter gehandhaafd. Het aantal retourdiensten op Johannesburg gaat bij de start van de winterdienst omhoog van 10 naar 11 per week, door de introductie van een tweede vlucht op woensdag. Alle 3 wekelijkse retourdiensten tussen Amsterdam en Abidjan worden in de winterdienst nonstop uitgevoerd. Dit verbeterde vluchtschema is mogelijk geworden door de introductie van Abuja als derde bestemming in Nigeria op 15 augustus 2002. De in de zomer 2002 gestarte verhoging van de vluchtfrequentie op Beijing van 3 naar 4 wekelijkse vluchten blijft in de komende winter gehandhaafd. KLM vliegt in de winter 6 keer per week naar Tel Aviv. Behalve op zaterdag wordt deze bestemming dagelijks bediend, met op de heenvlucht een tussenstop in Istanboel. De vluchtuitvoering op Caracas gaat in november tijdelijk terug van 6 naar 5 retourdiensten per week. De maandagvlucht KL 775/776 komt in die maand te vervallen; maar wordt in de rest van de winterdienst wel weer gevlogen. Het aantal wekelijkse retourdiensten tussen Amsterdam en Almaty in Kazachstan gaat in de winter terug van 5 naar 4 per week, maar ten opzichte van de afgelopen winter is dit een frequentieverhoging van 3 naar 4 vluchten. Net als in voorgaande jaren zullen ook de komende winter rond de feestdagen en de maanden januari en februari op ad-hoc basis vluchten worden geschrapt, als gevolg van het verminderde vervoersaanbod.

Vracht
Bovenstaande wijzigingen in de dienstregeling geven in de winter ruimte voor KLM Cargo om de capaciteit op een aantal bestemmingen uit te breiden. De toename van het aantal vluchten op Johannesburg betekent voor KLM Cargo dat er een vierde Boeing 747 combi-vlucht wordt toegevoegd. KLM Cargo introduceert deze winter een 747 combi-frequentie van 3 keer per week op Toronto. Het aantal Boeing 747 combi-vluchten op New York wordt verhoogd tot 12 per week. Op Tokio zullen 2 extra combi-vluchten per week vliegen. KLM Cargo gaat de zich snel ontwikkelende Oost-Europese markt vanaf 15 september 2002 verbinden met het KLM Cargo-netwerk via een freighterservice op Boedapest. KLM Cargo vliegt 2 keer per week vanaf Luik, via München op Boedapest en 1 keer per week vanaf Amsterdam. Deze wijzigingen brengen het totaal aantal combi- en freighter frequenties op weekbasis op 125.

AMS/DR/BK/FH

KLM CORPORATE COMMUNICATIONS (AMS/DR)
Marjolein Schotel
Media Relations
tel: 31-20 649 45 45
fax: 31-20 648 80 92
Email: secr.mediarelations@klm.com