Nationaal Dubo Centrum

maandag 19 augustus 2002

Opening duurzame basisschool

Het cursusjaar 2002 -2003 start voor openbare basisschool 'De Sokkerwei' in een duurzaam schoolgebouw dat onlangs is opgeleverd.

Het concept voor dit gebouw kwam in 1998 tot stand op initiatief van de Medezeggenschapsraad van De Sokkerwei. Op basis van de kwaliteit van de plannen kreeg het project de status van 'Demonstratieproject Duurzaam Beslissen', een programma van de Rijksgebouwendienst om duurzaam bouwen in de utiliteitssector te stimuleren. Een belangrijke reden om de school duurzaam te bouwen, is de voordelige exploitatie van het gebouw waardoor meer financiën aan het onderwijs kunnen worden besteed in plaats van energie of water (de school exploiteert het gebouw zelf). De investering in de energiebesparende maatregelen is volgens berekening in zeven jaar terugverdiend.

Ambities duurzaam bouwen
Een van de eerste stappen van dit project bestond uit het opstellen van een plan waarin de ambities voor duurzaamheid zijn geformuleerd. Het plan betreft naast een schoolgebouw voor basisonderwijs onder meer naschoolse opvang, een huisartsenpraktijk en (school)woningen. Met name voor de basisschool en de naschoolse opvang is in het plan Sokkerwei het streven erop gericht een duurzaam gebouw te ontwerpen dat stimulerend en ondersteunend is voor de ontwikkeling en verzorging van duurzaam onderwijs. De school wordt gekenmerkt door de integratie van een ecologisch ingerichte omgeving en natuurlijke processen, waar ook de woningen deel van uit maken.

Themakeuzes
Het ontwerp, de vorm, de oriëntatie, de inrichting en de materiaalkeuze staan in het teken van compact bouwen met een maximale besparing, direct en indirect, van materialen en energie. Waar mogelijk zijn lokale en regionale bronnen van materialen en energie benut.
Om dit ambitieniveau bereikbaar te maken, zijn verschillende thema's onderscheiden die integraal in het ontwerp zijn verwerkt. Dit zijn onder meer het gebruik van de zon (passief, actief) gericht op een nulenergie-balans, de toepassing van duurzame bouwmaterialen van met name hernieuwbare grondstoffen die passen binnen een kringloop- en ketenbeheer en zo min mogelijk verstoring van de waterbalans door hemelwater maximaal in het gebied op te nemen in combinatie met drinkwaterbesparing. Sociale duurzaamheid krijgt een invulling door een aangenaam woon-, leef-, en verblijfsgebied, gebaseerd op verblijfskwaliteit en sociale veiligheid.

Voorbeeldfunctie
De school moet een rol gaan spelen bij het verspreiden en uitwisselen van kennis en informatie. Hiervoor heeft de gemeente Castricum in 2000 een 'Stuurgroep Duurzaam Castricum' ingesteld. Het duurzaam bouwen van De Sokkerwei en de ontwikkeling van duurzaam basisonderwijs kunnen zo bijdragen aan het duurzaamheidsbeleid van de gemeente, de regio en de provincie.
De gemeente Castricum kan lessen trekken uit het bouwproces, uit de duurzaam bouwen-ervaring en uit de kennis die tijdens het proces is verworven. Op deze manier kan Castricum het duurzaam bouwen op een hoger plan trekken, in het bijzonder voor de bestaande bouw. De Stuurgroep Duurzaam Castricum moet hierbij een belangrijke rol spelen.