Provincie Overijssel

Minder milieuklachten in Overijssel vorig jaar

Het Milieupunt Overijssel, de voormalige Milieuklachtentelefoon van de provincie Overijssel, maakt in haar jaarverslag melding van een sterke daling van het aantal ingediende klachten. Het gaat hier om een daling van meer dan een derde ten opzichte van 2000. Dat kwam voornamelijk door afname van klachten over pluimveeverwerker Bouwens in Goor. Het aantal overige klachten is nagenoeg gelijk aan dat van 2000.

De provincie Overijssel meldt dit in haar jaarverslag van het Milieupunt Overijssel, dat deze week is verschenen. Het verslag omschrijft de werkzaamheden van het Milieupunt Overijssel en geeft een cijfermatig overzicht van de binnengekomen klachten. In een Top Tien staan de bedrijven waarover in 2001de meeste klachten binnen kwamen. Gebroeders Bouwens Import/Export BV staat opnieuw op nummer 1 met meer dan 50% van alle klachten. De provincie is bevoegd gezag voor vijf van de bedrijven uit deze top tien, te weten koploper Gebr. Bouwens Goor, FHS Aluminiumsmelterij Dedemsvaart, Groen Recycling Twente, Carbo Group / Ekoblok BV Almelo en Aluminium Hardenberg.

Naast klachten over stank en geluidsoverlast kunnen bedrijven, instellingen en burgers nu ook bij het Milieupunt terecht voor het melden van onveilige situaties en met vragen over afval en algemene milieuzaken. In deze verbrede opzet draait het milieupunt nu in haar huidige vorm sinds 1 januari 2002. Inmiddels is het Milieupunt ook voorzien van een eigen wachtdienst. Deze wachtdienst bestaat uit provinciale toezichthouders die direct actie kunnen ondernemen. Zij beschikken daarvoor over een goed uitgeruste bus voor onderzoeken op locatie. Op deze manier kunnen provinciale handhavers ter plekke adequaat handelen.

De meeste klachten die binnenkomen hebben betrekking op stank (47 % van de gevallen), een klacht waarop helaas moeilijk direct kan worden opgetreden.

Werkwijze

De helft van de klachten die binnenkomen via het Milieupunt, heeft betrekking op bedrijven die binnen de gemeentelijke verantwoordelijkheid vallen. De provincie neemt alléén de klachten in behandeling, waarvoor zij het bevoegde gezag is. Dit is het geval wanneer het betreffende bedrijf een milieuvergunning van de provincie heeft gekregen. Heeft de klacht betrekking op een gemeentelijke zaak, dan wordt dit door het Milieupunt zo snel mogelijk doorgegeven aan de verantwoordelijke instantie. De lijn is 24 uur per dag bereikbaar. Buiten kantooruren neemt de meldkamer van de Brandweer de telefoon waar. Deze geeft de klachten altijd door aan de milieuwachtdienst die beoordeelt of directe actie noodzakelijk is.

Bron: Milieupunt Overijssel 038 - 425 24 23


© 19-08-2002 Provincie Overijssel